Review | Star Wars Jedi: Survivor

Ontwikkelaar: Respawn Entertainment

Uitgever: EA

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Actie-RPG

Releasedatum: 28 april 2023

Adviesprijs: € 69,99

Sinds Knights of the Old Republic in 2003 was de roep om een echt sterke Star War-game groot. De Battlefront-games brachten wel Star Wars, maar dat was een shooter, geen avontuurlijk spel. Star Wars Jedi: Fallen Order, met Cal Kestis in de hoofdrol, kwam en verbaasde. Het was een schitterend actie-avonturengame en dan kan een sequel niet uitblijven. Na vier jaar is die er ook.

In het begin van deze sequel is Cal Kestis vooral een 'lone wolf', die missies onderneemt om het keizerrijk te saboteren. Nu ja, alleen is hij niet écht, BD is nog steeds aan zijn zijde en de interactie tussen hem en zijn kleine droid-helper is nog steeds erg leuk. BD wordt ook nog steeds gebruikt om te interageren met de omgeving, zoals deuren open maken, dingen snijden en bepaalde dingen te hacken. De manier waarop BD gebruikt werd in de eerste game was leuk en functioneel, en dat wordt goed verder gezet in Survivor. Wat ook verder gezet wordt, zijn de skills die Cal Kestis bezit.

Veel games hebben er lol in om je alle skills in een sequel af te pakken en ze je middels een RPG-pad opnieuw te laten leren. Dat doet Jedi Survivor niet. Een sterke keuze van Respawn Entertainment, want dan heb je als speler veel meer mogelijkheden van bij het begin en als ontwikkelaar van bij het begin meer mogelijkheden in je level design. Tegelijk zijn er ook nu weer upgrades mogelijk, maar zijn die dus nieuw, en leer je niet opnieuw dezelfde skills aan. Op die manier hou je deze sequel heel erg fris. Wat de game ook fris doet aanvoelen, zijn bepaalde nieuwe dingen. Zo zijn de mogelijkheden om Cal aan te passen véél uitgebreider. Zowel zijn lightsaber kan op meer manieren aangepast worden, maar ook zijn kleding én uiterlijk is veel meer aanpasbaar. Een 'mullet', lang haar en samen met een sik of een baardje? Het kan allemaal.

Dat zijn kleine dingen, maar het maakt je reis met Cal wat individueler en persoonlijker. Opvallend is ook dat Respawn ervoor kiest om de wereld van Survivor iets compacter te houden. De levels en werelden van Fallen Order waren groter, maar de keuze om het nu compacter te houden, is een goeie. Het komt het tempo van de game ten goede en dat zonder veel te verliezen qua 'exploration'. Je kan nog altijd terugkeren en dingen ontdekken. Ook de befaamde shortcuts die je kan maken zijn weer aanwezig.

Qua combat lijkt Survivor heel erg op de voorgaande game. Aanvallen, verdedigen, counteren... het is allemaal aanwezig op eenzelfde manier, maar nu ga je ook veel meer knallen met een blaster. Het voegt weer iets fris toe aan de combat. Combat die trouwens weer enorm vlot verloopt. Maar goed ook, want Dark Souls-gewijs respawnen alle vijanden wanneer je een medidation point gebruikt, dus je gaat héél veel vechten. Zou houdt de game je echt wel bezig, ook wanneer er geen combat is. De omgevingspuzzels en het platformen is ook weer erg sterk. Er zijn weer nieuwe dingetjes, zoals elementen die je met de force moet bewegen om puzzels op te lossen, maar ook platformen die je kan meenemen en in de lucht kan gooien, om met je nieuwe grapple hook hogere oorden op te zoeken.

Van verhaal, tot personages, combat en platforming: Jedi Survivor doet héél veel goed, en zo ook op grafisch vlak. De game ziet er weer heel erg goed uit. Van de kleine, gesloten onderdelen van een level, tot de uitgestrekte vlaktes wanneer je op een planeet rondloopt: het is schitterend om zien. Ook op dat onderdeel stelt Jedi Survivor dus niet teleur, zeker niet wanneer je weet dat ook de combat van het scherm knettert. De lightsaber die kogels afweert, door een vijand klieft... Het is allemaal top. Een mooi woord om de hele game te omschrijven, trouwens.

Star Wars Jedi: Survivor had na Fallen Order grote schoenen om te vullen, en Respawn Entertainment heeft er voor gezorgd dat die méér dan gevuld zijn. Gaande van de combat tot de visuals, het verhaal en de manier waarop de game is opgebouwd zorgen voor een absolute topgame die je gespeeld moét hebben.

9,5/10