Review: Skater XL

Ontwikkelaar: Easy Day Studios Uitgever: Easy Day Studios

Platformen: PS4, Nintendo Switch, Xbox One, PC Genre: Sport

Releasedatum: 30 juli 2020 Adviesprijs: € 44,99

Goede skateboardgames, ze zijn écht niet meer dik gezaaid. Meer nog: ze zijn haast onbestaande. De Tony Hawk-games onder de monniker 'Pro Skater' zijn sinds de PS1 de absolute koning van Skateboardgames en die eerste twee komen binnenkort geremastered naar PS4. Maar voor we daar aan beginnen, komt Easy Day Studios aanzetten met Skater XL.

De titel, Skater XL, staat in contradictie met de naam van de ontwikkelstudio: Easy Day. Want een 'walk in the park' is Skater XL zeker niet. Wat de legendarische skateboard-games zo kenmerkend maakte, namelijk arcadegameplay, eindeloze coole combo's en een lage instapdrempel, is allemaal afwezig in Skater XL. Easy Day lijkt voor deze game gekozen hebben de richting van simulator te volgen. Arcade is het alles behalve. De sticks, linker en rechter, controleren elk één voet op het skateboard. Lees het gerust nog eens. Een stick voor elke voet.

Uitdaging is dus het codewoord van Skater XL. Wees gerust, of net niet: het gaat een hele tijd duren vooraleer je het onder de knie hebt om moeilijke en zelfs iets simpelere trucs uit te voeren. Realisme? Tjah, dat is er wel. Op zich geeft dat ook wel voldoening wanneer er dan toch iets lukt. De vraag is echter of heel veel gamers op dit soort skateboard-game zitten te wachten. Volgens ons dus niet. Maar op zich is de uitvoering van het skaten wel heel erg goed. Wanneer het begint te lukken gaat het ook steeds vloeiender aanvoelen. Maar die leercurve is dus best hoog en we zien gerust een heel aantal gamers vroegtijdig afhaken.

Nu is er nog een tweede contradictie in de titel. Namelijk het achtervoegsel XL. Je zou denken dat de game dan gigantisch groot is. Bezaait met game modi, missies, doelstellingen en weet ik veel meer. Maar niets van dat alles. Just you and your board. Nu goed, dat maakt van de game best een 'chille' game, om hip te klinken in jongerentaal. Of is dat nog hip? Ik weet het eigenlijk niet. Maar goed. 'Chill' dus. Maar gamers willen anno 2020 meer. Ze willen een doel en leidraad hebben en dat hier niet. Gewoon - best wel knappe - maps, die je kan verkennen met je board en knappe filmpjes kan proberen te maken met allerhande trucjes. Maar het is dus allemaal net wat te weinig.

De maps ogen qua design dan wel mooi, maar net als de game te kaal is qua game modi, zijn de maps wat te kaal qua invulling. Goed design om te skaten, maar helemaal niet qua levendigheid. Geen auto's, geen NCP's... niets. Letterlijk jij en je board. En dat kan vervelen. Dat is niet alles, want ook de graphics zijn alles behalve je dat. Waar het design van de maps goed is, zijn de details dat veel minder en lijkt de game grafisch achterop te hinken tegenover wat de laatste jaren uitkwam. Straffe physics en realisme kunnen de game dus niet redden.

Het zijn misschien remasters, maar laat Tony Hawk 1+2 maar komen. Skater XL brengt immers weinig goeds naar de tafel. De physics zijn indrukwekkend en realistisch is het wel, maar zowel grafisch als qua content is het allemaal veel te weinig.

5/10