Review: Sifu

Ontwikkelaar: Sloclap Uitgever: Microïds

Platformen: PS4, PS5, PC Genre: Beat 'm up

Releasedatum: 8 februari 2022

Een jaar of vier geleden, toen een virus dat een globale pandemie veroorzaakt, nog een imaginair scenario was, ontwikkelde Sloclap het vechtspel Absolver. De multiplayer-game was lichtjes geweldig en kreeg overal goede scores. Daarna was het stil rond de ontwikkelaar, tot ze Sifu onthulden. Vier jaar na hun vorige game, ligt Sifu in de virtuele winkelrekken.

De coole pakjes en zwaarden zijn ingeruild voor een kimono en een stel benen en vuisten die in het rond vliegen, want voor hun nieuwe vechtspel koos Sloclap om Kung-fu naar het grote publiek te brengen. Kung-fu is geen simpele gevechtsport om succesvol naar een game te vertalen. Games als Shaq-fu zijn vooral meer cult dan goed en buiten Kung Fu Fury verscheen er niets dat op iets goed leek. Sloclap lijkt in Sifu de juiste formule gevonden te hebben. Geen multiplayer only-game zoals Absolver, maar eentje met een verhaal.

Het verhaal is echter niet heel origineel. Het is een wraakverhaal om de moordenaars die je familie omlegden te vinden en dan bestaan uit veel clichés. Gelukkig is de gameplay dat minder. Sifu heeft een heel erg degelijk vechtsysteem dat ervoor zorgt dat eens je het in de vingers hebt, de gevechten heel soepel en cool overkomen. Met het bewegen van de stick spring je van vijand naar vijand alsof het Master Splinter in zijn jonge dagen is en ga je vooral uit vanuit verdediging. Op dat vlak kan je de game erg vergelijken met de Batman-games van Rocksteady. Aanvallen ontwijken, pareren en vervolgend vernietigend uithalen. 1-op-1 is dat goed te doen, maar met meerdere tegenstanders in één gevecht wordt Sifu een echte uitdaging.

Een beetje uitdaging is uiteraard goed, en daar zijn we niet vies van, maar het is altijd wel oppassen dat zo'n game met zulke uitdagingslevels niet frustrerend wordt voor de gemiddelde gamer. Daar heeft Sloclap toch wel iets origineel op gevonden. Uit mislukking leer je het meest, zeggen ze wel eens, en dat zit verweven in de mechanics van deze game. Als je verslagen wordt, wordt je ouder en kan je nieuwe moves kopen. Tijdelijk. Wanneer je eenzelfde move meerdere keren koopt, zit hij permanent in je arsenaal. Wordt je te vaak verslagen en wordt je personage dus té oud, ga je pas écht dood. Een aardige mechaniek, zeker omdat je personage weer jonger wordt wanneer je vijanden verslaat of Boss Fights tot een goed einde brengt. Deze mechaniek zorgt ondanks de grote uitdaging wel voor wat 'leeway' zoals ze dat zo mooi zeggen in het Engels.

En daar stopt het goede nieuws nog niet. Hoewel het verhaal best erg cliché is en verstoken is van originaliteit, is het wel een game die visueel een coole stijl heeft en het verhaal gebruikt dat om het op een visueel aangename manier te vertellen. De stijl is... vooral heel simpel. En in die simpelheid komt het enorm sterk en stijlvol over. Zo zie je maar dat je qua graphics niet altijd de toeters en bellen moet hebben, of superrealisme op beeld moet toveren om indruk te maken. En indruk maakt Sifu wel. Zowel qua gameplay als visuals.

Sifu is een méér dan geslaagde game. Met Absolver in het achterhoofd hoopten we op het beste in de aanloop naar deze release, en die verwachtingen werden ingelost. Na Absolver komt Sloclap opnieuw met een sterk vechtspel dat heel wat uitdaging biedt, visueel sterk is en vooral genoeg doet om frustraties te vermijden.

8,5/10