Review: Serious Sam Collection

Ontwikkelaar: Croteam Uitgever: Devolver Digital

Platformen: PS4, Switch, Xbox One, Genre: Shooter

Releasedatum: 17 november 2019 Adviesprijs: €29,99

Met al het next-gen - of mogen we nu current-gen zeggen? - geweld zou je haast vergeten dat er ook nog andere games verschijnen. Er verschijnen zelfs nog remasters, in deze next-gen tijden. Eén van de remasters is de volledige collectie aan Serious Sam-games. Wel, buiten logischerwijs de vierde game die pas een aantal maanden geleden verscheen.

Serious Sam gaat al een tijdje mee. De eerste game verscheen al in 2001, haast twintig jaar geleden, de tweede game een jaar later en daarna was het tot 2012 wachten op de derde game. Dan is een remaster wel aan de orde. Vers na de vierde game zou er misschien wel een publiek te vinden zijn die de vierde game goed vond, maar de vorige niet speelde. Wat je meteen opvalt wanneer je deze verzameling games speelt, is dat Sam wel heel erg hard geïnspireerd is op Duke Nukem. Een spierbundel die het tegen aliens opneemt en oneliners spuwt, het voelt allemaal erg Duke Nukem-achtig aan. Net als de actie en het feit dat er geheime gebieden zijn in de overige lineaire levels. Al waren dat elementen die wel meer voorkwamen; eind jaren '90, begin jaren '00.

De Serious Sam Collection sleurt je dus wel terug naar een simpelere tijd. En bij Serious Sam mag je dat serieus nemen, zeker bij de eerste game. Meer dan lekker knallen is er niet bij. Het verhaal is maar een kapsstok om de game aan te hangen en voor het overige is het hordes vijanden aan gort schieten en steeds betere wapens tegenkomen. Nu, qua opzet, game mechanics en levels komt het natuurlijk gedateerd over, maar de fun is wel overeind gebleven en dat geldt voor alledrie de games. De derde game is het minst oud en daarom ook degene die grafisch en qua mechanics de tand des tijds het best heeft overleefd, maar we kunnen er niet onderuit dat de eerste game misschien wel het meeste plezier met zich meebrengt, net omdat het zo simplistisch is en er gewoon aan heel hoog tempo kan geknald worden

Al hebben de oneliners ,die het sterkst zijn in de eerste game, ook heel veel mee te maken Het is wel iets wat elke game kenmerkt, maar die werden in elke game minder sterk. Aan de andere kant heeft de derde game dan weer het beste level design. De tweede game valt er een beetje tussenin. Letterlijk en figuurlijk. Misschien wel de minst goede game van de drie, maar terzelfdertijd ook gewoon nog heel erg leuk om spelen.

Visueel heeft elke titel wel een goede opknapbeurt gekregen, maar de eerste game heeft het visueel minst goed gepresteerd in deze remaster. En dat terwijl het gewoon de leukste van de drie is. Dat zegt natuurlijk veel, namelijk dat het gezegde dat gameplay belangrijker is dan graphics gewoonweg klopt. Maar alle drie de games zijn leuk. Ze hebben allemaal het 'bullet-hell' gevoel waar je bij momenten aan een zijden draadje hangt om met een laatste kogel de laatste vijand af te knallen om dan op zoek te gaan naar vitale HP of armor. Dat gevoel, dat maakt de games zo leuk

De Serious Sam-games zijn klassiekers, en wie de game nooit speelde gaat zich hoe dan ook amuseren met deze spellen; Zeker als dit soort games je 'dada' is. Hersens op nul en knallen maar Dat gaat nooit vervelen

7,5/10