• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review: Scarlet Nexus

Ontwikkelaar: Bandai Namco Studios, Tose Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X/S, PC Genre: Actie, JRPG

Releasedatum: 25 juni 2021 Adviesprijs: €59,99

Bandai Namco Studios is al jaren een gevestigde waarde in het universum van gaming. Wijzelf hebben ook wel een boon voor deze studio en dat is op zich geen verrassing als je weet wat ze op hun palmares hebben staan. Tekken en Soulcaliber zijn maar enkele voorbeelden, maar met Code Vein, God Eater en nu het pas uitgekomen Scarlet Nexus zijn ze de originele toer opgegaan. Onze interesse werd enorm getriggerd voor Scarlet Nexus, want we kregen een soort van Nier 'vibe.' Daarom was onze hoop hoog gespannen dat deze game een succes formule zou zijn, maar toch waren we op onze hoede, zodat we niet met een brain crush achterbleven.

Bij de start van Scarlet Nexus worden we voor een keuze gesteld met welk personage we het avontuur gaan starten. Yuito die een zwaard hanteert en close combat prefereert en Kasane die vlijtig vanop afstand werpmessen gebruikt, zijn de protagonisten in dit verhaal. Wij kozen voor Yuito en het wordt na een tijdje duidelijk dat voor het begrijpen van het ganse verhaal ook de passage van Kasane een belangrijke factor wordt. Ieder voltooid zijn eigen verhaal, maar op bepaalde momenten kruisen ze elkaars pad.

Scarlet Nexus speelt zich af in de toekomst waarin de aarde moet opboksen tegen the Others. Dit zijn bizarre wezens die uit een portaal naar beneden vallen en jacht maken op het menselijke brein. Gelukkig is er het Other Suppression Force (OSF) die de strijd aangaat met deze Others. Doordat er een psionic hormoon is ontdekt in het menselijke brein, is het voor bepaalde mensen mogelijk om superkrachten te ontwikkelen. Yuito en Kasane beschikken over dit hormoon en zijn voor hun eigen redenen members van het OSF. Beide personages hebben dezelfde kracht, namelijk psychokinesis. Ze kunnen dus met hun gedachten voorwerpen verplaatsen.

Doorheen je avontuur komen er andere members van het OSF je team vervoegen. Je team kan tot maximum 5 personages gevormd worden door het Struggle Arms System (SAS) met elk hun specifieke kracht. Het unieke aan dit concept in Scarlet Nexusero is het feit dat deze krachten aan elkaar kunnen doorgegeven. Kagorden zorgt dat je team voor bepaalde tijd onzichtbaar is, Luka zorgt voor teleportatie en dit kan je ook gebruiken voor bepaalde zones die afgesloten zijn te bereiken en Hanabi maakt het mogelijk om vuur in de strijd te gebruiken. Natuurlijk zijn er nog een pak andere krachten die je doorheen je avontuur kan gebruiken.

Elk personage kan ook zijn specifieke krachten sterker maken, maar daar kan jij alleen voor zorgen door je teamgenoten geschenken te geven of je krijgt ook tijdens het verhaal de mogelijkheid om bond episodes te spelen. Dit zijn eigenlijk cutscenes waar je jouw teamgenoten beter leert kennen en zo je relatie met hun versterkt. Hoewel dit een belangrijk aspect is voor het verhaal en je gevechten, kunnen deze episodes overbodig aanvoelen omdat het enkel cutscenes zijn en soms nogal aan de lange kant aanvoelen. Helaas kregen we dit gevoel ook in de cutscenes van het hoofdverhaal. Soms zit je meer naar deze scenes te kijken dan je werkelijk aan het spelen bent. Let op, de actiemomenten in de game zijn zeer goed en het verhaal zit voor ons persoonlijk heel sterk in elkaar met hier en daar een echt 'what the hell' moment. De cutscenes bestaan ook meer uit afbeeldingen en dit is natuurlijk ook een verschil dan wanneer je filmpjes zou zien.

De gevechten in Scarlet Nexus zijn van hoog niveau. Elke vijand heeft zijn specifieke kracht, maar ook een zwak punt. Aan jou dus om dit telkens te ontdekken en welke kracht je het best kan gebruiken om je vijanden te verslaan. Met je psychokinesis kan je zoals eerder al vermeld voorwerpen verplaatsen. In gevechten kan je dus vuilbakken, vangrails en auto's tegen de vijanden smakken. Dit doe je met de R2 knop, maar op bepaalde gebieden kan je ook speciale voorwerpen met L2 knop tegen de vijanden rammen. Dit in combinatie met een quick time event kan je bijvoorbeeld een bus gebruiken waarop je op het dak plaats neemt en zo de bus richt de vijanden kan besturen en op het perfecte moment de bus de lucht in kan jagen en zo enorme schade aan de vijanden kan aanrichten. Je kan je krachten niet constant gebruiken en daarom is het belangrijk dat je natuurlijk ook vecht met je zwaard of je werpmessen, afhankelijk met welk personage je speelt. Zo vult je meter weer aan die aangeeft hoeveel kracht je kan gebruiken.

Het menu van Scarlet Nexus kan in het begin ook overweldigend overkomen, maar daar wen je redelijk snel aan. Je kan zoals in elke andere RPG je skills verbeteren door je level de hoogte in te jagen. Je skill tree is hier je brain map en er zijn verschillende vertakkingen die je kan versterken. Je kan ook door items te verzamelen aan elke shop dingen inruilen voor wapens, geschenken, outfits en plugins. Deze plugins zijn ook een belangrijk aspect in de game. Deze zorgen er voor dat je health, kracht of verdediging sterker wordt. Na een bepaalde tijd in de game krijg je ook de beschikking tot je brain drive, dit krijg je na een bepaalde tijd tot je beschikking en wordt je zeer krachtig. Als laatste heb je ook nog het brainfield. In combinatie met de brain drive kan je hier in een soort van andere dimensie treden en word je min of meer de ultieme vechtmachine, maar let op als je niet op tijd uit het brainfield stapt, kan je hier in sterven.

Het camerawerk tijdens de gevechten kan soms slordig aanvoelen. Je kan vijanden locken, maar soms kwam het nog voor dat je naast de vijand sloeg. Ondanks dat er wel heel wat verschillende vijanden zijn kregen we hier en daar wel een repetitief gevoel, zeker met de locaties. Scarlet Nexus is qua visuele stijl mooi, een typische anime videogame met een klein cell shaded kantje aan. De sfeer heeft ook zijn typische Japanse stijl en wat ook zeer positief is aan deze game is dat je de keuze hebt om de game met Japanse of Engelse audio te spelen. Wij hebben natuurlijk voor de Japanse audio gekozen en deze is van top niveau met enkele bekende stemmen die weerkeren uit bepaalde anime reeksen.

Scarlet Nexus doet op zich wat het moet doen als JRPG. Het verhaal is enorm goed en de combat zit met de combinaties van de krachten stevig in elkaar. Ook dat je met 2 personages elk een verhaal speelt is toch wel mooi meegenomen. Elk verhaal duurt ongeveer 20 uur, zodat je toch wel wat tijd in de game steekt. Spijtig is wel dat bepaalde cutscenes wat langdradig aanvoelen en het camerawerk tijdens de combat je wat in de steek kan laten. Toch vinden wij dat Scarlet Nexus een titel is die iedere fan van JRPG's of anime reeksen een kans moet geven. We zetten de strijd verder tegen the Others en zijn enorm benieuwd naar het einde van het verhaal van Yuito en Kasane.

8/10