Review: Saints Row

Ontwikkelaar: Volition

Uitgever Deep Silver

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Actie

Releasedatum: 23 augustus 2022

Adviesprijs: € 69,99

Saints Row is back! Ik herinner me nog als de dag van vandaag wanneer de eerste game verscheen en hem opstartte op mijn Xbox 360. De GTA challenger deed wel denken aan GTA, maar voelde heel anders aan, en vooral veel absurder. Dat werd met de iteratie een graad meer absurd, maar de laatste echte iteratie, Saints Row IV, was bijna tien jaar geleden. Nieuwe consoles, nieuwe kansen, en Saints Row - zonder getal - is gearriveerd.

De nieuwe Saints Row verschijnt ook op de vorige generatie consoles, maar mag dus ook profiteren van de kracht van de huidige generatie (new gen voelt al niet juist meer als beschrijving). Dat moet een grotere wereld opleveren, maar niet voor de game toch de standaard dingetjes van een open-wereld actiegame volgt. We maken een mannetje aan en meteen wordt daar de Saints Row-saus duidelijk overgoten. Je kan de grootte van de genitaliën kiezen en je mannetje zo gek als je wil maken. Dat de game een serieuze dosis humor wil injecteren, merk je bij de character creation al. Wat leuk is, is dat je verschillende personages kan maken en kan opslaan, zodat je gewoon kan wisselen als je jouw eigen personage beu gezien bent en niet steeds alles moet veranderen.

Het verhaal begint met jouw personage dat als huursoldaat werkt voor Marshall Defense Industries. Je woont met vier samen en moet van alle jobs doen om de rekeningen te betalen. Al snel brengt het verhaal je in contact met bendes en voor je het weet ga je van huursoldaat naar bendeleider waardoor je met andere bendes strijdt voor gebieden en her en der commerciële zaken uit de grond stampt om geld wit te wassen. Dat laatste is een leuke feature dat de gameplay wat extra geeft, want voor het overige brengt Saints Row helaas niets nieuws. Gelukkig is de game wél fun. Het verhaal brengt heel wat problemen naar je gang en je moet steeds grotere overvallen plegen om genoeg cash binnen te krijgen en dat geeft heel wat nieuwe mogelijkheden.

Saints Row doet dus niets nieuws en brengt vooral meer van hetzelfde als het gaat over open-wereld actiegames, maar de game doet het wel binnen zijn eigen, gekke universum en dat levert genoeg plezier op.Helaas kan Saints Row ook repetitief aanvoelen. De vele criminele ondernemingen, zijmisses en manieren om aan geld te geraken, voelen veelal hetzelfde aan. Op dat vlak ontbeert de game het wat aan variatie, en blijft het wat stationair in hetzelfde rondje draaien.

Wat wel ietwat tegenslaat, is het grafische aspect. Negen jaar na Saints Row IV ziet deze game er uiteraard veel beter uit, maar niet hoe wij het hadden verwacht. De open wereld kon wat levendiger en ondanks het kleurengebruik barst het niet van je scherm. Visueel komt de game niet echt overeen met de sfeer binnen de game, wat een gekke combinatie geeft. Daardoor kan de game toch niet hélemaal overtuigen, ook al omdat de open-wereld niet al te levendig is, en het verhaal niet geweldig is. Saints Row kwam best met hoge verwachtingen naar de huidige generatie consoles, maar weet dus niet (helemaal) te overtuigen.

Als alles gezegd en geschreven is over deze nieuwe iteratie binnen de Saints Row-franchise, is de conclusie toch wel dat de game vooral heel erg plezierig is en zich wentelt in het absurdisme en flow waarvoor de reeks bekend staat. De game is echter niet de actietopper die we hadden verwacht, en dat is een beetje jammer.

7/10