Review | Sackboy: A Big Adventure

Ontwikkelaar: Sumo Digital Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS5, PS4 Genre: Platformer

Releasedatum: 12 (PS4), 19 (PS5) november 2020 Adviesprijs: €59,99

Sackboy is hélemaal terug. Sinds de PS3 is Sackboy een inherent onderdeel van Sony's console-universum en met de game LittleBigPlanet stal Sackboy, nu meer dan een decennium geleden, meteen onze harten. Sindsdien volgden er 3 LittleBigPlanet-games én een kartgame. Voor de derde PlayStation-generatie op rij is Sackboy van de partij, maar niet in de vorm van LittleBigPlanet!

De titel van de game zegt het al: Sackboy krijgt zijn eigen, groot avontuur! Met A Big Adventure krijgt Sackboy eigenlijk de game die hij al lang had moeten krijgen: een pure platformer. In LittleBigPlanet was er natuurlijk een verhaallijn en was het meer een side-scrolling platformgame maar mét enorm creatieve elementen en allerlei dingen die je kon verzamelen en tal van communitylevels die jaren na dato gemaakt werden. Nu is het een platformer en énkel een platformer. Geen eindeloze reeks aan dingen om te verzamelen of creatieve mogelijkheden om levels te maken: Gewoon rechttoe, rechtaan levels uitspelen in vijf werelden.

Daar is dus een verhaal aan verbonden en dat is vrij vermakelijk. Er is heel hard gewerkt om de populaire Sackboy emoties mee te geven en een tof verhaaltje te maken. Al is het nog steeds vrij simpel: het is een vehikel om je langs vijf werelden te sturen. De villain doet trouwens héél erg denken aan Dr. Neo Cortex van Crash Bandicoot. Of dat bewust of onbewust is, laten we in het midden. We gaan dus in 3D platformen met een camerastandpunt achter Sackboy. Een hele nieuwe manier om met het personage te spelen en de platformelementen komen vrij overtuigend over. Tijdens het spelen gaat alles lekker vlot, al doet het camerastandpunt soms raar aan.

We kunnen niet echt 'pinpointen' aan wat dat ligt, maar laat het ons gewenning noemen omdat we van Sackboy een 2.5D standpunt gewoon zijn. De game is dus best vermakelijk, en er zijn nog steed cosmetische items te verdienen, maar doorheen de vijf levels hebben we het gevoel dat er niet veel nieuwe elementen in de gameplay komen, maar vaak dezelfde dingen herhaald worden. Nu zijn die elementen wel goed genoeg om een game te dragen, maar één van de dingen die een platformgame geweldig kunnen maken is dat er vaak iets nieuw geïntroduceerd wordt. Deze vijf werelden doen vaak hetzelfde maar misschien op een net iets andere manier.

Waar wel niets op aan te merken is, is de visuele stijl. Die ligt volledig in lijn van wat we gewoon zijn in LittleBigPlanet, maar uiteraard is dit weer pakken meer gedetailleerd. Van de vrolijke, kleurrijke visuele stijl wordt je gewoon blij en als je dan nog ziet hoeveel meer Sackboy deze keer gedetailleerd wordt, kan je niet anders dan vol bewondering naar de game kijken. Neem daar nog het uitstekendel level design bij, de heerlijke belichting en hoe vlot de game draait en je weet dat je op dat vlak een absolute hit in handen hebt.

Sackboy: A Big Adventure is misschien niet de onbetwiste absolute topper in het platformgenre van 2020, maar het is wél een game die vermakelijk is, je op een andere manier kennis laat maken met de geliefde Sackboy en vooral grafisch indruk maakt. De fans van LittleBigPlanet gaan hier sowieso met plezier mee aan de slag.

8/10