Review: Rugby 22

Ontwikkelaar: Eko Software Uitgever: Nacon

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC Genre: Sport

Releasedatum: 27 januari 2022

Sportgames vinden altijd wel een groot publiek, maar dan vooral omdat sportgames vooral sporten brengen die érg populair zijn bij een groot publiek. Voetbal, Basketbal, .Formule 1... The usual suspects. Maar Rugby.... da's een ander paar mouwen. Niet veel rugbygames op de markt, maar daar bracht Eko Software zopas verandering in, met Rugby 22. Touchdown, of foul play?

Als we het hebben over de ei-vormige bal, hebben we het meestal over American Football, en de Madden-games van EA. Wel.. NFL is een compleet andere sport dan Rugby, laat dat duidelijk zijn. Zelfs wie de Madden-games vaak speelt, gaat het in het begin lastig hebben. Rugby is natuurlijk ook niet zo immens populair, zoals American Football en dat geeft dat veel spelers niet zo bekend zullen zijn met heel wat termen. Gelukkig is er een uitgebreide tutorial die alle in-en-outs van de sport god inroduceert. Op dat vlak doet Eko Software het goed. De controls voelen van bij de start intuïtief aan en ze zijn relatief simpel om te onthouden. De instapdrempel is op dat vlak niet al te hoog voor gamers die nieuw zijn bij de sport, en op dat vlak maakt Rugby 22 een goede beurt.

Al is het niet allemaal goed nieuws dat de klok slaat. De controls mogen goed aanvoelen en niet te moeilijk zijn om te onthouden, maar de effectieve gameplay is een lastige noot om te kraken. Veel meer nog dan in American Football, gaat er in Rugby gevochten worden om de bal en minder lange spurtjes getrokken worden. Veel passes, veel scrums en rucks en veel balverlies. Laat staan de momenten dat er ingegooid moest worden. Tijdens de inworpen, waar we een ploegmaat de lucht insteken om de bal te vangen, hadden we niet het gevoel dat de game goed reageerde op de input van de controller. Pessimisten zullen zeggen dat we 'sucken' in het spel, maar er was wel degelijk een gevoel van latency bij de input van de controller. Een ander probleem dat de game heeft, is dat het heel moeilijk is om te verdedigen. Niet dat de AI zo straf is in aanvallen, maar omdat het niet goed ontwikkeld lijkt. De animaties van het verdedigen, en het lopen, lijken heel erg stroef en standaard, waardoor de tackle juist timen een 'behemoth' van een opdracht lijkt.

De game heeft dus wel enkele problemen die een volledig goede game-ervaring verhinderen. Anderzijds geeft de game ook heel veel voldoening als het wél allemaal lukt. Het is allemaal uitdagend, al dan niet door ontwikkelfoutjes of keuzes, en als je dan toch die tackle land, of een match wint, ga je wel uit je dak. Het is wel de vraag of Rugby 22 ook voor de niet die-hard rugby-fans genoeg heeft om ze vast te houden tot ze klaar zijn om ook matchen te winnen. Dat Rugby-fans de game heel degelijk zullen vinden, geloven we wél. De game heeft zeker en vast niet alle licenties, en da's heel jammer, maar de grootste teams die het algemene publiek ook kent zoals 'The All Blacks' zitten er zeker in. Aan de andere kant zijn de game-modi dan weer vrij standaard en niet sterk ontwikkeld qua inhoud. Het ontbreekt allemaal wat aan diepgang.

Maar het is wel een betere rugby-game dan we al gehad hebben en dat telt ook op grafisch vlak. Goed, we spraken eerder al van enkele mindere animaties tijdens het lopen en tackelen, maar puur grafisch is het een aardige game. Geen topper, maar het is toch wel gedetailleerd genoeg, wat ook moet wanneer je tien spelers op en in mekaar ziet vliegen tijdens bijvoorbeeld rucks. Games die grafisch minder sterk zijn, zouden al snel spelers in mekaar zien overvloeien tot een gigantische vleeshoop, maar hier komt het allemaal aardig uit de verf.

Rugby 22 is géén topper van een sportgame, maar weet de complexe rugby-sport, die heel anders is dan het veel populairdere American Football, toch op een degelijke manier naar een groot publiek te brengen. De game heeft duidelijk zijn minpunten op vlak van animatie, vlotheid en inhoud van de game-modi, maar er is genoeg om de game een kans te geven jou voor zich te winnen.

6,5/10