Review: Rollerdrome

Ontwikkelaar: Roll7

Uitgever Private Division

Platformen: PC, PS4, PS5

Genre: Actie

Releasedatum: 116 augustus 2022

Adviesprijs: € 29,99

Shooters zijn er genoeg. Als je in de rekken van de fysieke winkel kijkt, of online in de virtuele shops van de consoles, gooien ze je ermee rond de oren. En elke dag komen er shootergames bij. Soms valt er eens een originele invalhoek te rapen, zoals de game Control. Rollerdrome beloofde ook een originele opzet te hebben.

Rollerdrome is een combinatie tussen een skategame en een shooter. Die twee elementen gecombineerd scheppen al bepaalde verwachtingen. Hoe de ontwikkelaar het voor mekaar zou krijgen? Wel, volgens het obligatoir verhaaltje is het een vorm van entertainment ontwikkeld in de toekomst om het publiek af te leiden van de dingen die zich achter de schermen afspelen van de grote bedrijven. Dat verhaal wordt tussen de rollerskatesessies door verkend, maar is eigenlijk ondergeschikt aan de actie die vanaf het begin wel heel erg cool lijkt. De ontwikkelaar vermomt de tutorials eigenlijk als kwalificatiewedstrijden om mee te doen aan het Rollerdrome kampioenschap, maar daarna barst de actie los.

Ontwikkelaar Roll7 heeft natuurlijk ervaring met skate-games. OlliOlli komt van hun hand, en heeft qua grafische stijl wat gelijkenissen en voelt even arcade-achtig aan als Rollerdrome. Maar Rollerdrome is chaotischer, sneller en cooler. Elke 'wedstrijd' rollen we een arena in en moeten we tegelijk zoveel mogelijk punten scoren door tricks te doen én zoveel mogelijk lelijkaards die ons willen vermoorden afknallen. Die gameplay scoort. Het rollerskaten en schieten gaat enorm vlot en het is heel cool om van een ramp te springen, een salto uit te voeren en tegelijk iemand door het hoofd te knallen. de controls zijn niet te moeilijk, maar de game is wel uitdagend. De structuur doet enorm denken aan de Tony Hawk-games.

Om een volgende arena vrij te spelen moet je immers bepaalde doelen gehaald hebben en dat is makkelijker dan gezegd. Gelukkig is het shooter-aspect interessant genoeg om ons verder te doen spelen. Je hebt een vaardigheid die de tijd vertraagt, onder andere, en dat levert spectaculaire moves en momenten op. Zonder kogels val je amper: je geweer wordt herladen door tricks uit te voeren. Dat zorgt voor snelle en spectaculaire gameplay, maar toch weet Rollerdrome niet helemaal te overtuigen. Het is vooral in de eerste arena's dat de game absoluut weet te overtuigen en heel spectaculair oogt. Wanneer je in de helft van de game zit, ga je echter beseffen dat er misschien wel te weinig diepgang zit in de gameplay van Rollerdrome.

Elke arena is meer van hetzelfde. De schare wapens is niet spectaculair uitgebreid en de vijanden variëren niet genoeg. Net als de arena's. Grafisch is de game leuk en de stijl is prima, maar de arena's konden meer... 'ontwerp' gebruiken. Sommige arena's voelen wat kaal aan. Er zweven tokens in de ucht en soms is het chaos wanneer de vijanden allemaal naar je knallen, maar er hadden meer verborgen ruimtes, voorwerpen, slopes... mogen zijn. Het is misschien wat inherent aan de strakke grafische stijl, maar er had iets meer gedaan kunnen worden. Qua levelstructuur en vrijspelen nam de ontwikkelaar een voorbeeld aan de Tony Hawk-games, qua levelontwerp wat minder.

Rollerdrome is een originele game geworden die rollerskating en knallen combineert en dat initieel goed doet. We worden verrast door het hoge tempo van de gameplay en de vlotte combinatie van trucs uithalen en schieten. De game ontbeert uiteindelijk misschien wat diepgang en de levels konden wat meer 'ontwerp gebruiken. Desalniettemin een degelijke, solide gameplay-ervaring met een verrassend geslaagd concept.

7,5/10