Review: Roguebook

Ontwikkelaar: Abrakam Entertainment Uitgever NACON

Platformen: PC, PS4, PS5 Genre: Roguelike deckbuilder

Releasedatum: 24 februari 2022 Adviesprijs: € 29,99

Kaartspellen, en dan bedoelen we niet pokeren, klaverjassen of wiezen, blijft populair. Spellen als Magic: The Gathering bracht kaartspellen naar de popcultuur, en dan hebben we het nog niet over kaartspellen als Pokémon of Yu-Gi-Oh! Laatstgenoemde heeft ook al videogames gehad, dus kaartspellen in videogameland is niets nieuw. Maar Roguebook was misschien wel eentje om naar uit te kijken.

De game is al even uit op PC, en heeft nu ook de PlayStation-consoles bereikt. De game kwam met bepaalde verwachtingen, want het is de geestelijke vader van Magic: The Gathering die de handen in mekaar sloeg met de ontwikkelaars van Faeria. Die werelden komen dus samen. De manier waarop Roguebook gepresenteerd wordt, is alleszins knap. Je verhaal start in een leeg boek, en we moeten het zelf met verpotjes aanvullen. Een eigen pad uittekenen. Het verhaal gaat er dan ook over dat we wakker worden Als Sharra en dat de vreemde Naddim ons vertelt dat we vastzitten in het boek. Het Roguebook. Vanaf dan begint ons avontuur en met Sharra hebben we ook een eerste personage. In totaal zullen we een drietal personages onmoeten en elk hebben ze hun eigen krachten.

Niet in de traditionele zin van een actiegame, want het is een spel met kaarten. Sharra draagt wat offensievere kaarten mee, een ander personage bijvoorbeeld, komt met defensievere kaarten. Dat is niets wereldschokkend, maar dat je na verloop van tijd een ander personage met andere soort kaarten tegenkomt, geeft natuurlijk een verandering in spelstijl. Alleen zijn het misschien te weinig verschillende personages om echt van gevarieerde kaartencombat te kunnen spreken. Al hangt dat ook af van welk soort vijanden je voor je krijgt, en dat valt aardig mee. Die gevechten kunnen intens zijn en tactiek speelt wel degelijk een grote rol. Alleen hebben we het gevoel dat ons eerste personage, Sharra, na verloop van tijd wat zwak lijkt tegenover andere personages waardoor we ze links laten liggen. Had mnt dat wat beter uitgebalanceerd zodat de combinaties van personages wat béter waren, had het spel nog meer vaart en variatie gehad.

Maar je baant je dus een weg door de pagina's zelf uit te tekenen met penselen die je wint in gevechten. Op de pagina's is heel wat verspreid, zoals potions, munten en ook torens. Die torens fungeren als herkenningspunten zoals in open-wereld games. Als je de toren tekent, wordt het gebied errond onthuld. Je hebt trouwens ook op de map de mogelijkheid om met munten nieuwe kaarten te kopen. Toch wel een must als je variatie wil, en niet teveel in de problemen wil komen. Die munten kan je trouwens ook uitgeven bij Naddim, de vreemde snuiter van in het begin. De game heeft dus wel wat buiten de klassieke kaartengameplay. Het doet er iets méér mee, en da's cool. Ook al omdat deze deckbuilder in het roguelike genre ligt.

Dat is tegelijk verraderlijk en interessant tegelijk. Sterft één personage, is dat geen probleem. Die kan verrijzen. Sterven beide personages in je party, is het vollédig game over en begin je weer bij pagina 1. Het roguelike-gedeelte ligt hem dan in het feit dat de pagina's niet op dezelfde manier ingevuld worden als bij de vorige spelbeurt. Dat houdt het toch een beetje fris en uitdagend, omdat je constant op de tippen van je tenen speelt. Naast leuke gameplay mechanismen ziet de game er ook aardig uit. Een leuke, kleurrijke stijl en toffe presentatie, met geanimeerde stukjes tussendoor die het verhaal uit de doeken doet. De game speelt dus niet alleen leuk, het ziet er nog eens goed uit ook.

Roguebook is een hele toffe deckbuilding game. Het roguelike-gedeelte voegt iets uniek en uitdagend toe aan het spel, en de presentatie en de manier om de map te ontdekken zijn top. Hier en daar kan de gameplay wat meer balans gebruiken, maar als je van deckbuilders houdt, is dit een prima game om je avonden mee te vullen.

8/10