Review | RoboCop: Rogue City

Ontwikkelaar: Teyon

Uitgever: Nacon

Platformen: PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC

Genre: Shooter

Releasedatum: 2 november 023

Adviesprijs: € 69,99

Wie kent de ijzeren mens-hybride agent uit de jaren '80 niet? De 'eighties' bracht heel wat klassiekers voort in de cinema, en RoboCop van Nederlander Paul Verhoeven is daar eentje van. Een echte klassieker, die nu een nieuwe videogame heeft. 36 jaar na de release van de film. Een ode aan het origineel?

Makkelijk is het niet, een game maken die trouw blijft aan de elementen die een franchise groot maakten. En als we met de deur in huis mogen vallen: RoboCop: Rogue City doet dat. En het doet dat goed. Het begint al bij het verhaal. Er is een nieuwe, grote criminele speler in de stad met véél geld, en alle criminele bendes beginnen chaos te creeëren om in de gratie van die nieuwe speler te vallen. Het is daar dat het avontuur begint, met een gijzeling in een televisiestudio. Waarom is dat een eerste teken dat het goed zit? Zowel de presentatie van dat verhaal, het tempo en de simpliciteit er van stralen 'eighties' uit. Het voelt alsof je rondloopt en een verhaal beleeft van een jaren '80 actiefilm.

Nog een geslaagd element is hoe het voelt om met RoboCop rond te lopen. Net als de man, machine, euh man-machine, ben je vrij traag en voelt bewegen wat lomp aan. In een andere shooter zou dit een groot minpunt zijn, maar hier is het trouw en wat RoboCop is. En dat trekt zich door in andere elementen. Tot de stem toe. Jawel, de originele stemacteur uit 1987 heeft deze game ingesproken. De aanwezigheid van Peter Weller zijn stem is een enorme plus en toont dat de ontwikkelaar de game met de juiste ingesteldheid heeft gemaakt. Ook hoe de - semi - open-wereld ontworpen en vormgegeven is, ademt de sfeer van de jaren '80 en de film uit.

Een hoerasfeertje dus, al is niet alles Hosanna. Buiten de missies kan je ook nevenmissies ondernemen en zelfs dingen doen die een 'beat cop' doet. Boetes uitschrijven. Nu kan dat banaal klinken, maar het voegt wel toe aan de beleving. Alleen is het detectivewerk tijdens die nevenmissies wat simpel. Daar kon gerust meer mee gedaan worden, maar ontwikkelaar Teyon wou duidelijk de focus op de actie houden. En de actie is goed. Ondanks het realistisch, robotachtig bewegen voelt het schieten cool aan. Ook al omdat je Terminatorgewijs heel moeilijk te verslaan bent. Gaandeweg kan je ook dingen scannen en bewijs verzamelen die XP opbrengen, en kan je de skill tree uitbreiden die je nieuwe functies geven.

Alleen voelt het krijgen van nieuwe mogelijkheden of wisselen tussen wapens ietwat onnodig aan. De upgrades doen wel coole dingen die er cool uitzien, maar eigenlijk is de combat niet uitdagend genoeg om ze echt nodig te hebben. Terwijl het echt een erg leuke game is om spelen, doen de upgrades er niet héél veel toe. Toch is het gewoon een enorm plezante game, en ook eentje die er gewoon goed uitziet. Grafisch is het een erg degelijke game met ray tracing die er erg goed uitziet. RoboCop zelf is goed gedetailleerd en de gezichten van personages zien er goed uit. Ook de vernielbaarheid van de omgeving voegt heel wat toe aan de beleving tijdens de combat. Er zijn wel een paar schoonheidsfoutjes, zoals wanneer ik een glas kapot schoot, dat ik nog steeds de vijand niet kon raken, maar dat zijn dingetjes die je gezien de fun factor kan vergeven.

RoboCop: Rogue City is een enorm leuke game met duidelijke minpunten, maar ook duidelijke pluspunten. Fun, respect voor het bronmateriaal, de stem van Peter Weller en degelijke graphics die de sfeer van de jaren '80 ademen. Een geslaagde shooter over een klassieker.

8/10