Review: RiMS Racing

Ontwikkelaar: Raceward Studio Uitgever: NACON

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox SerieS X, PC, Switch Genre: Race

Releasedatum: 12 augustus 2021 Adviesprijs: €59,99

NACON werpt zich de laatste paar jaar op als hét uitgevershuis voor racegames. Vaak zijn de games ontwikkeld door KT Racing - voorheen Kylotonn Games, - maar RiMS Racing komt uit een andere studio zijn koker: Raceward Studios. De eerste game van de Italiaanse ontwikkelaar en met RiMS Racing willen ze het helemaal anders doen.

De meeste racegames hebben wel dezelfde opzet: een team kiezen, race na race rijden, nieuwe bolides en andere dingen vrijspelen en verder gaan. De Italiaanse ontwikkelaar Raceward Studios had duidelijk andere plannen met RiMS Racing. Dit is nu echt eens een game voor échte 'petrolheads', zoals ze genoemd worden. Zij die compleet gek zijn van motoren en alles kennen en weten van de binnenkant van een motor. In RiMS Racing ga je immers niet alleen racen, maar ga je ook als een volleerde DDT - enfin, hopelijk wat beter dan DDT - sleutelen aan je motor. Dat is de opzet: je motor binnenstebuiten leren kennen en de ultieme racemachine bouwen.

In andere racegames kon je wel al eens sleutelen aan de instellingen, maar verder dan een slider verschuiven ging dat vaak niet. Dan moest je jezelf maar inbeelden dat je mechaniciens dat veranderen. Nu ben je zelf de mechanicien. Door te racen verdien je centen en speel je niet een plethora aan bolides vrij - er zijn er maar zes! - maar onderdelen. Onderdelen die je helemaal zelf in je motor mag inpassen. En als er iets stuk is? Uit elkaar halen die boel. In dat opzicht geeft RiMS Racing een uitermate realistische ervaring. Je bent racer en mechanicien in één. En ook tijdens de race voelt het allemaal héél realistisch aan. En moeilijk.

RiMS Racing is geen racegame voor gamers die nooit een motoracegame hebben gespeeld. Moto's zijn virtueel altijd moeilijk te besturen geweest dan auto's, maar in games als MotoGP viel dat nog mee. RiMS Racing is onvervalst lastig. Deze game is één van de moeilijkste die ik ooit heb gespeeld om onder de knie te krijgen. Stuurfoutjes of iets teveel gas als je in de bocht of uit de bocht stuurt wordt ongenadig afgestraft. Ook in dat opzicht is de game heel realistisch. En als je het onder de knie hebt, is het echt wel een goede racegame die spannende races oplevert. Alleen gaan heel veel gamers afhaken voor ze het onder de knie hebben.

RiMS Racing is een game die jezelf doet afvragen hoe realistisch een game moet zijn. Dit is een héél realistische game een daar verdient Raceward Studios alle complimenten voor. Maar ergens onderweg zijn ze vergeten dat er ook een flinke dosis spelplezier moet zijn. Die is er in bepaalde mate en echte motoliefhebbers die ook in het echte leven graag sleutelen gaan dit met plezier spelen. Maar voor de doorsnee racegamer lijkt er geen plaats. Daarnaast lijken de modi en in het bijzonder de career mode niet echt goed uitgewerkt. Het kantoor in de career mode is indrukwekkend en een van de meest gedetailleerde van eender welke racegame. Maar de invulling daarvan en de progressiemarge daarin is te basic.

RiMS Racing zit dus met een groot probleem. Als de career mode en andere modi goed was ingevuld, dan had je een beest van een racegame. Maar nog altijd een beest van een racegame die een beperkt publiek zou aanspreken. En games moeten commercieel nog altijd draaien. Ja, het is enorm realistisch om te racen, grafisch is het echt een sterke game en de petrolheads gaan genieten van het feit dat dit haast een race-RPG is als het op je motor aankomt. Maar het is misschien wel té realistisch. Té technisch. Té weinig pure fun.

Realisme in racegames is een must, maar zelfs de grootste simulaties zoals de eerste Project Cars, of Assetto Corsa combineren het met een serieuze dosis fun, zodat het niet ergerlijk wordt. Voor de doorsnee gamer die racegames wil spelen is dit té realistisch en op mechanisch vlak tevéél werk. Raceward Studios mag gerust een tweede game maken, maar dan met een veel hogere dosis spelplezier en een betere career mode.

6/10