Review: Riders Republic

Ontwikkelaar: Ubisoft Annecy, Ubisoft Milan Uitgever: Ubisoft

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC, Genre: Sport

Releasedatum: 27 oktober 2021 Adviesprijs: €69,99

Ubisoft heeft de laatste jaren zijn tenen al gedipt in het zwembad van extreme sporten. Steep was een game die zich vooral concentreerde op sneeuwsporten, en ondanks wat kritiek, toch een aardige game bleek te zijn. Die ervaring probeert de uitgever-ontwikkelaar nu aan te wenden om een nog uitgebreidere extreme sports-game te brengen: Riders Republic.

Riders Republic heeft een aantal karakteristieken van Steep meegenomen, zeker wel. De manier waarop de wereld gepresenteerd wordt, de structuur, hoe de map uitgezoomd wordt, bepaalde animaties en bewegingen bij bepaalde sporten: de ervaring die Ubisoft opdeed met Steep sijpelt méér dan duidelijk door in Riders Republic. Toch heerst er een compleet andere sfeer in deze game. Goed, het verhaaltje dat je een nieuwkomer bent in de extreme sporten en het opeens heel goed doet en door een veteraan onder de arm genomen wordt, is niets speciaals. Al zijn de personages zeker wel tof en iets minder wegwerpbaar dan dat het in soortgelijke game is. Maar het draait om die extreme sporten, niet om een verhaal.

Die extreme sporten, die je in Riders Ridge gaat ondernemen, voelen wel héél cool aan. Bij het begin al krijg je een voorsmaakje van zowat alles en dat smaakt meteen naar meer. Zowel bij bijvoorbeeld het snowboarden als het vliegen met een wingsuit krijg je een uitstekend gevoel van snelheid en dus gevaar mee. exact wat een extreme sports-game als Riders Republic je moet doen voelen. Ook de structuur waarin die sporten zijn opgenomen is goed. Beter dan bij Steep. Ook hier is het een coole open wereld, maar de gebieden - die bestaan uit een aantal aan mekaar geplakte Amerikaanse natuurparken - voelen veel gevarieerder aan, waardoor deze game op vlak van repetitiviteit het veel beter doet dan Steep. Steep was een game die je misschien wel snel beu kon zijn, dat ga je hier minder hebben.

Je gaat en staat waar je wil, en dat maakt deze game zo goed. De open wereld ziet er goed uit, en constant zie je andere online spelers rondwandelen, fietsen, skiën of vliegen. Dat geeft de game een waarachtig gevoel, en het loopt technisch op dat vlak allemaal erg vlotjes. Ook op het vlak van vooruitgang geeft Riders Republic een goed gevoel. Alles wat je onderneemt levert je XP en sterren op, en bijgevolg nieuwe gear en uitdagingen. Er is een constante stroom aan progressie. Qua gear en outfits kan het wel héél erg gek worden, en springt Ubisoft met deze game op de moderne trein van gekke outfits die games als Fortnite gelanceerd hebben. Desalniettemin is er altijd iets om naar uit te kijken, en ben je vrij om te doen wat je wil. De carrière, losse races... je switch naadloos tussen dat en alle mogelijke sporten.

We zeiden eerder al dat enkele sporten zeer goed ontwikkeld zijn en een goed snelheidsgevoel meegeven. Dat is misschien minder het geval voor het fietsen. Ja, ook daar is er een degelijk gevoel van snelheid, maar een ander probleem daar is dat de animaties en de besturing wat stroef aanvoelen. Het bochtenwerk is niet bepaald vloeiend en tegelijk wordt slecht sturen op dat vlak niet genoeg afgestraft. De fietssport valt op dat vlak in een tweespalt. Jammer, want de andere sporten weten wel vlekkeloos te lopen. Toch drukt dat de pret niet. Riders Republic is gewoon een heel coole game met heel coole sporten in een prima structuur en het ziet er grafisch nog eens heel goed uit ook. Goed, technisch wil er wel al eens pop-up zijn, maar voor het overige zit het ook grafisch - en qua muziek! - goed in mekaar.

Dat Ubisoft heel wat ervaring heeft opgedaan met Steep, is duidelijk. De game brengt zijn sneeuwsporten nog beter dan in Steep en zowel grafisch, qua structuur, diversiteit en speelduur is Riders Republic gewoon een veel betere game. Wie Steep goed vond, vindt dit héél goed.

8,5/10