• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review: Returnal

Ontwikkelaar: Housemarque Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS5 Genre: Third-person shooter, roguelike

Releasedatum: 30 april 2021 Adviesprijs: €74,99

We konden de nieuwsgierigheid amper de baas, toen we de eerste beelden van Returnal zagen. We wisten onmiddellijk dat dit spek naar onze bek ging zijn. Het feit dat dit een PlayStation 5 exclusieve game is helpt natuurlijk enorm. De ontwikkelaar Housemarque, die we vooral kennen van Deadnation, Resogun en Super Stardust HD, slaat met Returnal qua genre een nieuwe weg in. Zal deze third-person shooter met roguelike invloeden evengoed scoren als Resogun, Of worden onze verwachtingen toch de kop ingedrukt? Ben je even benieuwd als wij? Lees dan snel onze review.

Returnal is dus een game met roguelike aspecten en wie bekend is met dit genre weet wat ze kunnen verwachten. Ontelbare keren dood gaan, en als je terug herboren wordt ziet de wereld er weer anders uit. Het verhaal van Returnal was toch eentje dat onze interesse enorm deed opflakkeren. De ironie hiervan is dat je eigenlijk niks weet en doordat je de game opnieuw en opnieuw speelt de puzzelstukken in elkaar vallen. Een ware ontdekkingstocht.

We spelen als Selene, een ruimtepiloot die een signaal ontvangt van de planeet Atropos. Ze reageert hierop en stort neer op deze bizarre planeet en we geraken in een tijdslus. Dit is het enige wat we bij de start van de game weten, maar we zitten ondertussen al heel wat uren verder en zijn al heel wat maffe dingen tegengekomen op gebied van het verhaal. Voor jullie om het pad van Selene verder te ontdekken. Bij de eerste poging hebben we ook nog geen wapen, dus wordt het al snel duidelijk wat de eerste opdracht is voor Selene. De gameplay speelt ongelooflijk vlot en de actie in de game is om vingers van af te likken. Je neemt het op tegen een horde buitenaardse wezens die één voor één uitdagend zijn. Je zal je wapens goed kunnen gebruiken en het voordeel is dat elke wapen verscheidene specialiteiten heeft.

In het begin van de game vind je de klassieke wapens die we kennen uit zovele andere games. Pistool, shotgun, assault rifle en light machine gun, maar deze hebben in Returnal natuurlijk een eigen design. Als je wat verder in de game geraakt kom je echt de maffe wapens tegen, maar elke speler zal toch zijn favoriete wapens verkiezen. Elk wapen heeft ook een alternatieve stand en één of meerdere verschillende specialiteiten. Zo kan je met bepaalde wapens elektrische stroomstoten of raketten afschieten. Als specialiteit kan je kogels hebben die als je een target afmaakt deze kogels automatisch een andere target uitzoeken of dat je met de rifle blijft schieten je kogels steeds sneller en sneller zullen afgevuurd worden.

Je wapenskill wordt ook bepaald door je bekwaamheidsniveau en hoe hoger deze is, des te krachtiger de gevonden wapens zullen zijn. Dit resulteert ook dat de wapens over meerdere specialiteiten beschikken. Het bekwaamheidsniveau stijgt door vijanden af te maken en verschillende objecten die je doorheen Atropos kan vinden te ontdekken. Je beschikt als Selene ook over een soort van ervaringsmeter. Wat ook apart is aan Returnal als third-person shooter is dat je geen munitie nodig hebt voor je wapens. Als je kogels op zijn komt er een meter te voorschijn en als je op het juiste moment drukt wordt herlaad je wapen onmiddellijk en kan je verder met knallen. Druk je echter te vroeg of te laat zit je enkele seconden zonder kogels en dit is op momenten echt bepalend als je verwikkeld zit in het heetst van de strijd.

Selene beschikt ook over een adrenalinemeter en deze komt in werking als je een bepaald aantal vijanden hebt neergehaald. De adrenalinemeter heeft vijf levels en als het je lukt om tot level vijf te geraken ben je zolang je niet geraakt wordt een beest. Het eerste level is dat de herlaadmeter groter is, zodat je meer kans maakt op een succesvolle herlading. Bij level twee beschik je over een beter zicht enz. Let wel op vanaf je geraakt wordt reset deze meter onmiddellijk en kan je opnieuw beginnen.

Op Atropos vind je ook artefacten en parasieten terug, maar wat doen deze juist voor Selene. De artefacten kunnen aangekocht worden met Obolieten, dat is de munteenheid in Returnal. Op bepaalde plaatsen vind je buitenaardse machines waarmee je dus artefacten kan kopen. Bepaalde artefacten zorgen er voor dat je na gebruik van je alternatieve vuurstand te gebruiken deze sneller kan hergebruiken of dat je een target minder moet afmaken om je ervaringslevel te doen stijgen. De parasieten dat is ook iets enorm bijzonder, elke parasiet beschikt over een positieve invloed, maar ook over een negatieve invloed. Als speler is het aan jou om bepaalde risico's te nemen met de parasieten. Bij de ene parasiet kan je health sneller omhoog gaan als je een health pack verzamelt en daartegenover staat dan als je een sleutel verzamelt je schade oploopt. Doorheen Returnal zijn er ongelooflijk wat combinaties op gebied van deze parasieten. Er zijn er ook die zichzelf loskoppelen, waar door je een defect krijgt.

Een defect heeft een negatieve invloed op Selene. Bij bepaalde defecten kunnen je wapens zoveel procent minder schade aanrichten of krijg je schade als je van grote hoogtes valt. Elk defect kan je wel uitschakelen door een bepaalde opdracht uit te voeren. Zo moet je vijfentwintig vijanden afmaken of moet je tweehonderdvijftig obolieten verzamelen. Als je drie defecten verzamelt krijgt je een kritiek effect te verduren. Hierdoor kan je een belangrijk artefact verliezen. Je kan doorheen Returnal ook permanente voorwerpen vinden. Als je dus sterft heb je deze voor altijd tot je beschikking. Zo vind je een zwaard, waarmee je melee aanvallen kan uitvoeren, maar ook bepaalde beplantingen kan stuk slaan, zodat je dat item dat je daarvoor nooit kon opnemen nu kan verzamelen. Bij verschillende passages in Atropos zal je merken dat je bepaalde gebieden nog niet kan betreden en wees er maar zeker van dat dit ook nog permanente voorwerpen zijn die je zal tegenkomen in de game.

Je kan ook sleutels vinden waarmee je kisten of poorten kan openen. Er zijn ook kisten die kwaadaardig zijn net als bepaalde voorwerpen. Deze kan je openen of verzamelen, maar er zit een risico aan verbonden. Bij sommige kan je schade oplopen en bij andere zal je een defect te verduren krijgen. Doorheen Atropos vind je ook buitenaardse machines die niet alleen artefacten aanmaken, maar ook andere dingen. Ook hier is het aan Selene om te ontdekken welke machine wat doet. Hoe meer je de machines gebruikt des te meer info je er over krijgt, net zoals bij alle andere dingen in Returnal.

Returnal ziet er ongelooflijk knap uit, maar de sfeer is zo mysterieus dat dit de game naar een hoger niveau tilt. Toen we de game voor de eerste keer aan het spelen waren hadden we zonder overdrijven minutenlang kiekenvlees. Het geluid is van fenomenale kwaliteit en de geweren en aliens klinken echt maf. Het leveldesign is ook enorm knap en gevarieerd. Het eerste gedeelte speelt zich af in een soort bos waar alles dicht bij elkaar staat. Het tweede gedeelte is helemaal anders ingedeeld. Een soort van rode planeet die zowel over grote als kleine delen beschikt.

Wat deze game ook bijzonder maakt is als je een passage aan het spelen bent en je moet stoppen met spelen ben je verplicht om je PlayStation 5 op rust modus te plaatsen. Als je dit niet doet ben je alles kwijt, dit wil dus zeggen dat je enkel een andere game kan spelen als je dood gaat in Returnal. Wie toch zijn game verlaat voor een andere game of zijn PlayStation volledig uitschakelt zal terug op de crash plaats terecht komen. Dit doe je trouwens steeds opnieuw als je het loodje legt.

We hebben echter wel met enkele bugs mogen ervaren en deze waren soms enorm frustrerend. Zo waren we in het tweede deel van de game bezig met een grote levensbalk en heel wat goeie artefacten en de game gaf plots een foutmelding, waardoor we dus helemaal opnieuw moesten starten. Hopelijk komt dit probleem niet al te veel opduiken als de release er effectief is, want dit kan tot enorme frustraties leiden.

Hoe verder je in Returnal geraakt des te meer je dingen ontgrendelt. Zo heb je op je ruimteschip Helios een machine staan dat je elke dag een uitdaging voorschotelt tegen andere spelers. Je wordt in een game geplaatst dat niks te maken heeft met de hoofd game. Je krijgt een wapen en zowel positieve als negatieve effecten dat bepaald is door het spel en je moet trachten het level uit te spelen. De bedoeling is om de hoogste scoren te behalen op het klassement dat je kan bekijken in je schip. Door telkens een uitdaging te voltooien word je beloond met ether. Dit is een eenheid die zeer belangrijk is doorheen de game voor bepaalde buitenaardse machines. Je ontgrendelt ook pas deze uitdaging als je in het tweede gedeelte van de game geraakt. Je kan ook in je schip alle info terug vinden van je passages doorheen Atropos.

De controller van de PlayStation 5 doet het met deze game ook enorm goed. Als je de L2 lichtjes indrukt richt je je wapen en zal je op de normale manier aanvallen, maar als je de L2 helemaal indrukt activeer je de alternatieve stand van je wapen. Ook reageert de controller op alles wat er rondom je gebeurt in Returnal We gaan hier afsluiten, want we willen verder het verhaal van Selene onthullen, maar wie gek is van roguelike games heeft met Returnal een enorme goede game in zijn bezit.

Returnal is een exclusieve game voor PlayStation en wederom slagen ze erin om een geweldig goeie game af te leveren. De gameplay speelt enorm vlot en de wapens, parasieten, artefacten en wat je nog allemaal in Returnal kan verzamelen zijn van hoge kwaliteit. Visueel zie je gewoon dat dit topnoch is en de sfeer is op momenten adembenemend. Het verhaal en alles wat je tegen het lijf loopt op Atropos moet jezelf ontdekken. We zijn er ons ook van bewust dat een roguelike game niet voor iedereen is bestemd, maar we durven toch te zeggen deze eens een kans te geven. Let wel op, Returnal is geen makkelijke game, maar wij houden sowieso van een uitdaging. Wij zijn onder de indruk van Returnal en kunnen alleen maar concluderen dat dit een must have is voor elke roguelike fan op de PlayStation 5.

9/10