Review: Resident Evil Village

Ontwikkelaar: Capcom Uitgever: Capcom

Platformen: PC, PS4, Xbox One, PS5, Xbox Series X Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 7 mei 2021 Adviesprijs: €69,99

Wanneer er een nieuwe Resident Evil-game gaat verschijnen, gaan horror-fans op hun achterste poten staan en ongeduldig wachten tot hij er is. Het is één van de meest iconische reeksen, en de populariteit van de remakes van Resident Evil 2 en 3 illustreerde dat nog maar eens. Natuurlijk heeft de reeks andere richtingen ingeslagen met latere games, tot Resident Evil 7 toe. Weet Village weer te verrassen?

Ethan Winters is terug én we gaan de actie tegemoet in first-person. Dat was echter niet hetgeen waar iedereen het meest naar uitkeek. Capcom voerde een enorm geslaagde marketing campagne met Lady Dimitrescu en nog voor de release was iedereen in de ban van de reuzengrote, goed voorziene, enge dame én werd er al volop gecosplayed. Zij leek hét personage te worden en voor een stuk is dat natuurlijk zo, maar het verhaal brengt gelukkig méér dan dat en heel wat memorabele personages zoals bijvoorbeeld The Duke. Qua verhaal en personages zit het spel heel erg goed in mekaar en het zorgt ervoor dat je blijft spelen.

Resident Evil Village is wel niet zoals de meeste Resident Evil-games. Het first-person perspectief maakt natuurlijk dat enge, spannende stukken nog een pak intenser worden, maar geconfronteerd worden met de grootste monsters maakt dat allemaal nog een beetje grootster, enger en benauwder. Al was die first person ook al aanwezig in de vorige gae. De sfeer in Village is dan ook top, net als de dosis actie. Ethan Winters wordt hier een volbloed actieheld en we mogen véél meer de actievolle weg inslaan dan voorheen. Horror blijft een belangrijk element in de game, maar we kunnen opvallend meer gaan knallen.

Dat maakt dat het genre van de Resident Evil-games toch weer wat uitgebreid wordt. Goed, schieten was er altijd al bij, maar de dagen dat munitie heel schaars is, is met deze iteratie wat voorbij en het oogt allemaal wat spectaculairder. Al moeten we zeggen dat de stukken waar we omzichtig moeten omspringen met onze bewegingen toch ook wel goed in mekaar zitten. Lady Dimitrescu is nog één van de meest spannende elementen, niet alleen omdat ze indrukwekkend groot is, maar ook omdat wanneer ze je opjaagt, het doet denken aan de momentjes met Nemesis in Resident Evil 3 of Mr. X in Resident Evil 2. Dat waren legendarische momenten en we hebben het gevoel dat Capcom er in slaagt om datzelfde gevoel ook hier op te wekken.

Resident Evil Village heeft dus wel een goede mix van actie en horror om ons door het verhaal te loodsen en dat verhaal blijft wel goed. Alleen is het niet heel lang. Op een kleine tien uur ben je erdoor. De gemiddelde game in de reeks duurt ook niet zo heel lang, maar als je vindt dat het te kort is, heb je als ontwikkelaar goed gewerkt. Slechte games kunnen immers niet snel genoeg gedaan zijn. Maar hier wil je meer. Het ziet er ook gewoon heel erg goed uit. De game is de eerste in de reeks op de nieuwe consoles, en het maakt volop gebruik van de grafische kwaliteiten. Het ziet er heel goed uit en de visuals worden sterk aangewend om een goede sfeer te scheppen.

Is er iets niet goed aan Resident Evil Village? Mja.. Niet alle vijanden zijn erg schrikbarend, maar overall is dit gewoon een hele goede game. Lady Dimitrescu lost de verwachtingen volledig in en de mix van actie en horror zorgt voor een knallende gameplay.

8,5/10