Review | Remothered: Broken Porcelain

Ontwikkelaar: Stormind Games Uitgever: Modus Games

Platformen: Pc, PS4, Xbox One,,Switch Genre: Horror

Releasedatum: 13 november 2020 Adviesprijs: €49,99

In 2018 verscheen Remothered: Tormented Fathers. Een degelijke horrorgame die niet speciaal was, maar zeker en vast boven het maaiveld van zeer matige tot slechte horrorgames uitstak. Die game kreeg nu een sequel met Broken Porcelain. Een titel die alvast weinig loslaat over wat het kan gaan.

Het verhaal wordt in het begin heel erg snel uit de doeken gedaan door cinematics. Cinematics die de sfeer wel heel snel zetten. We spelen als Jennifer. Wie de vorige game speelde, weet dat dit het personage was dat onderwerp was van onze zoektocht. Da's alvast een goede verhaalconnectie. De Ashmann Inn, een groot oud hotel, dient als de setting van deze horrorgame. Een game die de tijdlijn verdraait en speelt met het bovennatuurlijke. Want we weten dat Jennifer een fatale afloopt krijgt, maar de tijdslijn wordt op zijn hoofd gezet en we moeten alles doen om dat lot te vermijden.

Een goede premisse om vanuit te gaan, maar al snel wordt duidelijk dat hoewel het verhaal heel erg degelijk is en er wel echt een benepen sfeer hangt, de uitvoering te wensen over laat. Voor de algehele gameplay heeft Stormind Games afgekeken bij de ontwikkelaars van Hello Neighbor. Want daar komt het op neer: Andrea is de overbuur uit die game en de Ashmann Inn is diens huis waar we moeten door sluipen. Merkt ze ons op, komt ze zoals die buurman in Hello Neigbor achter ons aan. Al is dit allemaal iets enger. De mechanieken zijn gelijkend: het sluipen, wapens ter verdediging en puzzels. Op zich genoeg om een game lang te vullen, maar de uitvoering is - zoals we al zeiden - alles behalve.

Het begint al bij simpele dingen zoals controls. We krijgen vrij snel schroevendraaiers en messen die we kunnen gebruiken om ons te verdedigen als we toch eens betrapt worden, maar hoe gebruiken we het? Het is niet duidelijk in het menu's waar we controls kunnen raadplegen en zelf ontdekken doen we het ook niet echt. En craften? Ja, het is een ding en het heeft zeker zijn nut. Het is wel echter zo dat dit zichzelf promoot als survival-horror. Om in dat genre te vallen moeten supplies iets zeldzamer zijn. Bovendien is het craften niet erg uitgebreid of boeiend, dus dat valt ook weer tegen. Ook wordt de game toch wel heel erg geplaagd door bugs.

Dat allemaal maakt dat de game heel erg onaangenaam is om te spelen. En dat is heel erg jammer omdat het verhaal best oké is, de sfeer wel juist zit en het grafisch - als de bugs even achterwege blijven - best wel in orde is. Op geen enkel vlak scheert de game hoge toppen, maar op vele vlakken is het wel erg degelijk. Helaas neemt de uitwerking en de bugs een grote stok en slaat het de voeten onder de game uit. Neem daar nog eens bij dat de AI van Andrea, die je moet zien te vermijden, bijwijlen heel erg irregulier is en je hebt nog een ergernis erbij.

Remothered: Tormented Feathers mag dan wel een degelijke horrorgame geweest zijn, de sequel is dit duidelijk niet. Broken Porcelain heeft duidelijke ideeën en die zijn zelfs niet slecht, maar de uitvoering zorgt ervoor dat het spelen van deze game ronduit frustrerend is.

4/10