Review: Project CARS 3

Ontwikkelaar: Slightly Mad Studios Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Race

Releasedatum: 28 augustus 2020 Adviesprijs: € 59,99

De allereerste Project CARS dateert alweer van 2015 en zette ontwikkelaar Slightly Mad Studios meteen op de kaart als een steengoede race-ontwikkelaar. Het concept was sterk en de simulatiefactor deed heel wat gamende racefans watertanden. Dat werd lustig voortgezet in een misschien nog iets betere sequel, en vijf jaar na het origineel is er nu Project CARS 3. Weet Slightly Mad Studios de inzet nog een beetje te verhogen?

Wel.... nee. Ik weet het, we vallen meteen met de deur in huis, maar Project CARS 3 is een heel ander beestje dan zijn twee voorgangers. Vergeet het hyperrealistische racen met bandenslijtage, verschillende gedragingen binnen elk automerk waar je aan moet wennen en bochtenwerk die van je in het echt zelfs een topracer zou maken. Deze derde game in de franchise veegt die aanpak een beetje weg en geeft de gamer een iets meer arcade-achtige ervaring. Hoe arcade-achtig bepaal je zelf, want er zijn tal van assists die je kan aanpassen naar je eigen zin. De game wordt dus een pakje toegankelijker, en dus minder frustrerend voor gamers die af en toe eens een casual race willen rijden.

Ongetwijfeld stoot dat de puristen onder race-gamers tegen de borst. Project Cars 2 of 3 is een hemelsbreed verschil in aanpak. Maar de content blijft wel op punt. Er zijn ongelofelijk veel auto's om je mee bezig te houden, een flink aantal circuits én het feit dat er veel auto's zijn, wordt nu optimaal gebruikt. Want ja hoor, bij een arcade-aanpak hoort nu eenmaal het customizen van auto's. Dat is een element dat veel racefans zal aanspreken, en het is ook goed uitgewerkt. Er zijn redelijk wat opties en zo kan je een heel eigen wagenpark aanleggen. Allemaal nieuwe elementen in deze game die zich onderscheiden van zijn voorgangers.

Daarnaast is een opvallende wijziging een career mode. Eentje die duidelijk is, misschien iétwat rechtlijnig is, maar wel een grote funfactor heeft. De game ontbreekt het wel aan de diepgang die het had bij de vorige twee games, maar de ontwikkelaar heeft gekozen om de arcade-weg te bewandelen, en die is nu eenmaal iets meer rechttoe, rechtaan. Het pad naar de top - en de superbolides - is vrij traditioneel, maar het duurt wel even voor je wat bereikt. Er wordt ook wat gevarieerd tussen races en special events dus hoewel het traditioneel is, valt er wel wat afwisseling te rapen. Maar het racen voelt dus hélemaal anders.

Het is gedaan met minutieus de bochten te nemen, de ideale lijn te zoeken en de parameters van je auto in het oog te houden. Het is vooral racen en proberen te winnen en zoveel mogelijk fun te hebben terwijl je dat doet. Dat kan ook in een multiplayer die vrij eenvoudig is, waar je gewoon lekker kan racen, maar ook in Rivals, waar je FIFA-gewijs omhoog kan klimmer per divisie. Dat biedt iets meer uitdaging, en de multiplayer loopt ook gewoon wel lekker vlot.

Maar de switch naar arcade heeft nog een minder tof gevolg: de graphics. Project CARS 2 zag er geweldig uit, maar net zoals er minder realisme is in het racen zijn ook de visuals wat minder realistisch. Er hang een arcadegloed over, de auto's zijn minder strak gedetailleerd en de lichtinvallen op het circuit en de automodellen zijn niet op het niveau van zijn voorgangers. Maar goed, dat is iets waar je jezelf kan overzetten wanneer de fun factor hoog genoeg ligt. Al mag het op het einde van een generatie consoles net iets meer zijn. Meer storend zijn de bugs. Er zijn héél veel bugs. Zoveel dat we een update hebben afgewacht om deze review neer te pennen. En dat hielp. Althans voor sommige bugs, want nu zijn er weer anderen. Gelukkig zijn dit geen 'game breaking' bugs, maar storend is het af en toe wel.

Project CARS 3 is dus een beetje een hit én een miss. De keuze voor arcade is een duidelijke keuze. Het zorgt voor een minder hoge instapdrempel, minder frustraties en een bepaalde fun factor. Of dat jammer is, hangt af van wat jij als gamer liever hebt. De opties zijn wel groot, er zijn véél bolides maar de game mankeert dan weer op andere vlakken. Het visuele en de bugs zijn twee elementen waar we niet omheen kunnen, maar het blijft een degelijke racer die leuke uurtjes oplevert. Maar dé topracegame van het jaar, zoals destijds, is het niet meer.

7,5/10