Review: PowerWash Simulator

Ontwikkelaar: FuturLab

Uitgever: Square Enix

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, PS4, Xbox One, Switch

Genre: Simulator

Releasedatum: 1 februari 2023

Adviesprijs: € 24,99

Poetsen is niet bepaald het meest amusante tijdverdrijf dat je kan bedenken als je iets zoekt om de tijd te doden. Toch is PowerWash Simulator erg populair, sinds de game van FuturLab voor het eerst het licht zag in Early Access op Steam, en afgelopen zomer verscheen voor Xbox Series X en PC. Nu is de game ook verkrijgbaar voor de andere consoles.

PowerWash: poetsen met een hogedrukreiniger. Iets waarmee je jezelf bezig houdt in de lente, om de houten platen van je tuin, of de stenen in je tuin schoon te spuiten van het groene mos dat na de winter zich meester heeft gemaakt van je tuin. Héél veel valt er dus niet te vertellen over een simulator van deze bezigheid. Je begint als een kleine zelfstandige met basic materiaal en vervult allerlei schoonmaakopdrachten. Het klinkt heel erg repetitief: met een sterke waterstraal van alles en nog wat poetsen. Gaande van tuinen tot speeltuinen en zelfs Lara Croft haar 'manor' - da's een extraatje voor PlayStation, - maar gek genoeg heeft het wel iets.

Dat 'iets' heet voldoening. Elk stukje vuil wegspuiten, de kleuren zien opdoemen onder het vuil uit, dat 'ping' geluidje wanneer je iets helemaal gekuist hebt... Het schenkt voldoening. Bovendien kan het allemaal heel relaxerend zijn. Zelfs al komt er een immense kuisopdracht dat wel drie kwartier of langer kan duren. Dat het repetitief kan worden is ook wel een feit. Je bent immers gewoon de hele tijd aan het rondspuiten met een krachtige waterstraal. Er is echt niets meer aan dan dat. Maar deze game is dan ook geen spel dat je elke dag uren gaat spelen, alsof het Hogwarts Legacy was. Nee. PowerWash Simulator speel je af en toe, wanneer je eens even wil relaxen. En dat lukt dus wel met deze game.

Een grote kuisopdracht kan ook wel eens onoverzichtelijk lijken, maar FuturLab heeft wel enkele keuzes gemaakt om gamers te helpen de vooruitgang overzichtelijk te houden. Met een druk op de knop lichten de vuile stukken op, en op je in-game tablet kan je elk dingetje zien dat je moet kuisen en hoeveel percent vooruitgang je daarin geboekt hebt. Elk dingetje wordt apart opgelijst. Van grote dingen als een vloer tot de rand van een gangpad. Qua User Interface en gebruiksvriendelijkheid doet de game echt wel goede dingen.

Uiteindelijk verdien je met al die opdrachten geld en kan je nieuw materiaal, betere PowerWashers, zeep, enzovoorts kopen. Niet dat dit allemaal véél uitmaakt, maar voor sommigen kan het een dingetje zijn om naar toe te werken. Al is de incentive daarvoor wat te weinig. Wat deze game wél niet zo goed presenteert, is het visuele. Grafisch is het een beperkte game. Het is dan wel een low-budget game, maar in deze tijden kan het beter. Al is het misschien net goed genoeg voor wat het moet dienen.

PowerWash Simulator klinkt als iets énorm saai, maar uiteindelijk is het een game die echt wel relaxerend is wanneer je jouw hoofd even helemaal leeg wil maken. Geen game die je elke dag zal spelen, maar de ideale game om je tussendoor in te verliezen.

7/10