Review: PGA Tour 2K23

Ontwikkelaar: HB Studios

Uitgever: 2K Games

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X,

Genre: Sport

Releasedatum: 14 Oktober 2022

Adviesprijs: € 69,99

Een nieuw jaar, een nieuwe PGA Tour 2K-game! Toch? Wel, ondertussen is het twee jaar geleden. PGA Tour 2K21 kreeg géén opvolger in 2022, en dat deed onze verwachtingen toch wel stijgen. Met een jaar pauze verwacht je als gamer toch heel wat vernieuwingen en gewoon een steengoede game die de fundamenten heeft heruitgevonden. Heeft HB Studios dat ook gedaan?

Er is natuurlijk weinig dat je kan doen om een golfgame heruit te vinden. Het spel is wat het is: met een golfclub het balletje in zo weinig mogelijk strokes in dat gaatje krijgen. Toch beginnen we met goed nieuws: er is een nieuw systeem ontwikkeld om de balletjes effectief te slaan. De swing met de analoge sticks was best lastig om onder de knie te krijgen. Het nieuwe systeem, waarbij je met de X-knop de kracht, koers en range van het balletje te bepalen is iets toegankelijker. De minder vlotte golfspeler kan dus ook met plezier wat spelletjes slaan. Maar er is eigenlijk ook minder goed nieuws: eigenlijk is dat alles wat écht veranderd is op het vlak van gameplay.

Met een pauze van een jaar, is dat een teleurstellende conclusie. Toch is PGA Tour 2K23 gewoon een goede golfgame. Als je van golf houdt, ga je het spel gewoon met veel plezier spelen. Er zit op vlak van modi weinig vernieuwing in, of weinig verrassingen, maar wel voldoende content om de PGA Tour-fan een jaar bezig te houden. MyCareer en MyPlayer keren terug, en de FedEx Cup staat centraal. Dat is het absolute hoogste dat je als speler kan nastreven in deze game. Wat voor velen plezierig zal zijn, is dat je heel veel materialen kan vrijspelen. Zowel golfmateriaal als kleding van verschillende kledingsponsors die ons aller bekend zijn.

Hoewel dat allemaal niet erg innovatief is, is het wel een formule die werkt bij gamers. Alleen is het jammer dat HB Studios niet méér moeite heeft gedaan om het op een andere, meer interessante manier uit te werken. Maar het is en blijft dus een goede golfgame. De manier waarop de bal reageert op externe omstandigheden als wind, de physics, het grafische aspect... realistischer wordt een golfgame niet, denk ik. En het zit natuurlijk tjokvol content, zoals al die dingen die je kan vrijspelen, en voor de liefhebbers zijn er ook nog beroemdheden waarmee je een balletje kan slaan, zoals Michael Jordan en Stephen Curry. Da's een leuke gimmick, maar dat is natuurlijk geen substantiële content.

Dan is het Topgolf Modus nog iets interessanter. Ook geen grootste nieuwe content, maar wel nieuw. Een soort van golfgame waar je doelen moet raken. Veel is het niet, maar het brengt tenminste iets nieuws. Visueel is het dan weer top. Het verschilt alweer niet veel van de vorige game, maar PGA Tour 2K21 was gewoon heel erg sterk op grafisch vlak, en dat is onveranderd. Moest je de vorige game niet gespeeld hebben, is PGA Tour 2K23 wel gewoon een heel sterke golfgame met heel veel content. Heb je 2K21 wél gespeeld, vindt je op enkele dingetjes na niet erg veel nieuwe dingen in deze game. Jammer, zeker na een jaar pauze, dus we hadden best wel meer verwacht.

HB Studios probeert met PGA Tour 2K23 wel enkele nieuwe dingen te doen, maar het komt allemaal over als wat weinig. Met een jaar pauze moet er meer verschil zijn met de vorige game, moeten er meer grote, nieuwe en substantiële veranderingen zijn. Dat ontbreekt in PGA Tour 2K23. Desondanks is het gewoon een steengoede golfgame met veel content.

8/10