Review: PGA Tour 2K21

Ontwikkelaar: HB Studios Uitgever: 2K Games

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Sport

Releasedatum: 21 augustus 2020 Adviesprijs: € 59,99

Een potje golf hebben we allemaal vast wel eens gespeeld. Helaas hebben we het dan wellicht niet over de variant met 18 holes waar je honderden meters ver slaat, inclusief zandbanken en vijvers, maar over minigol in één of andere speeltuin. Het échte golf spelen weinigen. Maar de sport spreekt toch een beetje tot de verbeelding. Getuige de populariteit van de PGA Tour-games van EA destijds.

En nu is er dus 2K Games die weer met de PGA Tour-games komt opzetten. Voor de ontwikkeling hebben ze de handen in mekaar geslagen met een ontwikkelaar die wel van wanten weet. HB Studios heeft de voorbije jaren twee iteraties van The Golf Club ontwikkeld. Degelijke games, maar nu hebben ze veel meer resources ter beschikking, dus verwachten we wel wat. En dat krijgen we initieel ook. Als we moeten nadenken over een golfgame die even intuïtief is, of evenveel mogelijkheden heeft om een slag te manipuleren of in verschillende omstandigheden tot een goed einde te brengen, kunenn we lang bezig zijn. Zo'n game is er gewoonweg niet.

PGA Tour 2K21 is qua pure golfgameplay het beste dat je kan vinden. Het is wel duidelijk dat HB Studios bepaalde elementen overgenomen heeft van zijn eigen The Golf Club-game, maar dat is niet negatief. Ze hebben hun ervaring gebruikt en daarop voortgebouwd. De meeste golfgames gebruiken een driver en een putter, maar hier heb je de hele golfzak ter beschikking, wedge, putter, chipper.... enfin, je snapt het het wel. Je golfspel kent veel mogelijkheden. Daarnaast kan je jouw shot nog manipuleren qua richting en het een boog meegeven.

Nu, eerlijk gezegd weet ik zelf niet hoe realistisch het is om een bal te krullen om een boom, maar het geeft je tijdens het spelen wel wat diepgang. De massa golfterreinen die je mag bespelen lenen zich er ook toe om die mogelijkheden uitgebreid te gebruiken. En voor je na de tutorial denkt dat je handje wordt vastgehouden als een pas wandelende kleuter: je kan de assists uitzetten en dus je eigen weg zoeken. Wat best moeilijk is, maar aan de andere kant ook wel voldoening geeft. Er zijn een aantal modi om die heerlijke gameplay in te gebruiken, maar de career mode is uiteraard het meest interessant. Groot minpunt: er is geen echt verhaal. De NBA 2K-games en de WWE 2K-games kennen dat wel, dus hadden we hier ook gehoopt op een interessant verloop. Op dat vlak komen we van een kale reis terug.

Dat is niet het enige probleem met de Career Mode. Ook op vlak van vooruitgang zijn er niet de juiste beslissingen gemaakt. De ontwikkelaar koos ervoor om je speler beter te maken doordat je geld en XP verdient om beter materiaal te kopen. In principe niets mis mee, maar het had nog beter geweest als je speler skill tree-gewijs vooruitgang kon maken. Maar het aantal dingen dat je kan unlocken om beter te spelen of de outfits die je kan aanpassen - mét officiële merken, - mag er dan wel weer wezen. PGA Tour 2K21 heeft dus een groot aantal voordelen, en enkele minpunten. Ook de graphics zijn daar een onderdeel van.

Auditief is het een goed spel. Sterk en gevarieerd commentaar, maar grafisch is het wat minder. Niet slecht, maar op het einde van deze generatie verwachten we dat alles uit de console gehaald wordt. Dat is met deze game niet het geval. Niet qua achtergronden, niet qua publiek. Gelukkig storen de graphics niet zo omdat de gameplay gewoon goed is. En ben je de verschillende parcoursen beu? Dan kan je proberen je eigen golfbanen te maken. Vaak zijn zo'n editors nodeloos ingewikkeld, maar dat valt hier goed mee. Met wat concentratie kan je jouw eigen leuke, gevarieerde golfbanen maken.

Een goede golfgame is iets waar we al langer op zaten te wachten. De voormalige games van deze ontwikkelaar waren best oké, maar deze game is puur qua gameplay sterk. Het heeft andere minpunten, maar als je lekker wil golfen, is deze game top.

8/10