Review: PayDay 3

Ontwikkelaar: StarBreeze Studios, Overkill Software

Uitgever: Deep Silver

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, Xbox One

Genre: Shooter

Releasedatum: 21 september 2023

Adviesprijs: € 39,99

Bankovervallen waren niet cool tot de derde Die Hard-film, en daarna kregen we nog een coole bankroof in The Dark Knight, waar The Joker in een clownmasker de bank overviel. Het moet zijn dat de makers van de oorspronkelijke PayDay daar inspiratie uit haalde, want in 2011 gingen we de eerste keer een bank overvallen in clownmaskers.

Dat is ondertussen 12 jaar geleden, en de tweede PayDay dateert ook alweer van een decennium geleden. Er was dus wel enthousiasme bij PayDay-fans wanneer de derde game aangekondigd werd. Deze keer zijn er ook weer een aantal locaties waarbij we op verschillende manieren de bank kunnen overvallen. Veel verhaal moet je traditioneel niet verwachten, maar toch is er nu meer moeite gedaan om achtergrond te geven bij de personages. Tussen elke heist die je vrijspeelt - je kan niet meteen aan de slag met alle locaties - is er nu een filmpje die alles aan mekaar verbind. Geen geweldige dingen, maar het geeft wat meer info en achtergrond bij personages die terugkeren. Interesseert je het geen hol: de filmpjes zijn optioneel. Maar voor echte PayDay-fans is het een leuke extra.

Over naar de gameplay, dus. Je kan het op twee manieren aanpakken: stealth, of 'all-guns-blazin'. De eerste manier vraagt tactisch overleg met de mensen met wie je speelt, het andere is waves van politiemensen overleven. Stealthy spelen is moeilijk, tenzij het met vrienden is. Vaak gaan online vreemden solo slim, en deze game leent zich dan niet tot stealth. Knallen is natuurlijk het meest actievol en kan wel nagelbijtende scenario's opleveren. Het is immers niet zo simpel als de zak in een bediende zijn handen duwen en laten vullen met cash. Toegangskaarten zoeken, gijzelnemers nemen, een drill plaatsen, de Co2-fles vervangen van de drill als het op is... allemaal dingen die de heist langer doen duren en ervoor zorgen dat de chaos toeneemt. Op de beste momenten is PayDay 3 een heel amusante shooter, met politie die in hordes komt en enkele verrassende politiemensen kent.

Waaronder een hele snelle, ninja-achtige speciale agent die je verrast, of agenten die met gifbommen gooien. Dan moet het lekker spelen, en dat doet het. Het schieten gaat vlot, jij en je maats kunnen zakken ammo, health en armor voor mekaar laten vallen en het blijft echt uitdagend om tot het einde van de heist te overleven. 'Sterf' je, ben je zogezegd opgepakt en moet je twee minuten uitzitten tot je respawnt. Dat allemaal gepaard dus met dingen die je moet doen. Drops die je moet halen... En de game is mee met zijn tijd. PayDay 2 is alweer tien jaar geleden en er is nu eenmaal meer met de smartphone mogelijk, QR-codes... die moderne technieken zijn allemaal geïntegreerd in PayDay 3, waardoor de game gelukkig mee is met zijn tijd.

En om dat allemaal tot een goed eind te brengen, heb je natuurlijk wapens nodig. Zoals in elke online shooter begin je met wat wapens en speel je de rest vrij .Net als maskers en andere zaken. Dat zorgt ervoor dat je toch altijd weer een doel hebt om te spelen. Enkel zijn er op dit moment misschien wat weinig locaties beschikbaar. Daar ben je snel door en dan is het zaak van dezelfde scenario's opnieuw te spelen. Het loopt altijd wat anders, dus dat kan wel, maar wat meer afwisseling mag. Al is StarBreeze uiteraard van plan heel wat DLC's met nieuwe heists uit te brengen. En grafisch? Visueel is het leuk. Het ziet er zeker erg degelijk uit, maar we zijn anno 2023 soms wat meer gewoon. Zeker wanneer het chaos is, is het soms allemaal niet overzichtelijk en glitchen personages soms door objecten en muren. Gelukkig is de fun groot genoeg om daar door te kijken.

Tien jaar laten is PayDay 3 mee met zijn tijd. Moderne technieken zorgen voor andere en meer mogelijkheden tijdens heists en dat zorgt opnieuw voor een vermakelijke shooter. Een punt van kritiek is het te weinige aan locaties, maar dat komt met DLC's vast wel goed. Je betaalt dan ook maar 40 euro voor deze portie fun.

8/10