Review | Paw Patrol: Grand Prix

Ontwikkelaar: 3D Clouds

Uitgever: Bandai Namco Entertainment

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, Switch

Genre: Race

Releasedatum: 30 September 2022

Adviesprijs: € 29,99

Paw Patrol is back in town! De populaire viervoeters die avonturenbaai keer op keer redden en het vorig jaar zelfs tot in de bioscoop schopten, zijn terug met een nieuwe videogame. Deze keer geen op kindermaat gemaakte platformer, maar een racegame! Op kindermaat! Uiteraard. Wie zit er achter? None other than...

Outright Games! Inderdaad. Outright Games en ontwikkelaar 3D Clouds brengen weer een game uit gebaseerd op een Nickelodeon IP. Deze keer geen platformactie met de pups, maar racen. Voor de jonge kinderen die af en toe eens een uurtje mogen gamen van de ouders is dit een herkenbaar spel. Je dingt mee naar de Pup Cup en kan racen in heel wat locaties die herkenbaar zijn uit de televisieserie. Nu ik kijk geen Paw Patrol, maar mijn dochter riep meteen naar het scherm wanneer ze iets herkende, en dat was best vaak.

3D Clouds heeft dus duidelijk zijn best gedaan om veel locaties uit de tekenfilm in het spel te stoppen. Elke pup racet ook met zijn aangewezen voertuig uit de reeks, dus ook dat draagt bij aan de herkenbaarheid. Nu, het is een soortement Mario Kart, maar dan met Paw Patrol-figuren. Dat wil zeggen dat de ontwikkelaar niets nieuws probeert te doen, maar met herkenbare race-elementen komt. Dat wil zeggen: onderweg power-ups rondstrooien die je met een druk op de knop kan gebruiken en ook heeft iedere pup zijn hoogsteigen special attack. Het klinkt fancier dan het is: je verzamelt hondenkoekjes en wanneer de meter vol is, kan je de eigen aanval lanceren.

Elke pup heeft een voldoende verschillende aanval zodat er wel wat variatie in dit spel zit. En eigenlijk is dat best leuk voor een game dat gericht is op 5 tot 9-jarigen. Van een game als dit verwacht je niet zo heel veel, maar voor een kinderracegame zit er dus best wel wat variatie in de boel. Bovendien ziét de game er ook niet eens zo slecht uit. Geweldige graphics moet je niet verwachten, maar voor een game gebaseerd op Paw Patrol, zijn de visuals niet slecht. Kleurrijk, accuraat en de circuits waar je op racet, zijn nog leuk ontworpen.

Paw Patrol: Grand Prix is, en dat klinkt wel wat raar, beter als veel racegames die zoiets proberen te doen. Of toch als je het in het segment kindergames plaatst. Er is trouwens ook een multiplayer. Kinderen kunnen met hun vriendjes in één kamer spelen. Een vier-speler splitscreen. De manier waarop dat je dat instelt, kon wel iets gebruiksvriendelijker, maar je kan niet alles hebben. De mogelijkheid is er, en jonge kinderen gaan dat graag zien. Ook kunnen ze nog klooien met een aantal aanpassingsmogelijkheden voor de racewagens, al is dat heel beperkt. Maar opnieuw: het is op kindermaat, dus voor zulke kinderen gaat dat al genoeg zijn om leuk te vinden.

Paw Patrol: Grand Prix zal geen prijzen rijden, maar voor zijn doelpubliek is de racegame met de populaire viervoeters in de hoofdrol, toch wel een geslaagd spelletje. Er zit wat variatie in de gameplay en 3D Clouds probeert niet origineel te zijn, maar integreert bekende elementen in de race. Een fijn spelletje voor kinderen.

6,5/10