Review: Pac Man World: Re-Pac

Ontwikkelaar: Bandai Namco Studios

Uitgever Bandai Namco Entertainment

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, Switch

Genre: Platformer

Releasedatum: 26 augustus 2022

Adviesprijs: € 39,99

Pac-Man is één van de oudste videogames, samen met Pong. Het gele bolletje dan andere gele bolletjes opeet en spoken vermijdt in een doolhof, dateert al van 1980. Op de allereerste PlayStation kreeg het een game in 3D: Pac-Man World. In een tijd waar remakes en remasters populair zijn, is de game nu ook op de nieuwste consoles en PC verkrijgbaar.

Pac-Man World: Re-Pac is dus een remake van de originele game die in 1999 op PlayStation verscheen. Het kreeg ook een kleine port naar Game Boy Advance, maar nu dus een heuse remaster. Het verhaal is simpel: Pac-Mom, Pac-Boy Pac-Sis, Professor Pac, Pac-Buddy en Pooka worden ontvoerd door de spoken, in opdracht van nieuwe vijand Toc-Man. En jij, Pac-Man, gaat ze redden door in verschillende werelden te struinen, levels af te werken, spoken af te maken en bolletjes te verzamelen. Dat blijkt... nog steeds opvallend leuk. De 3D Pac-man game weet als platformer te overtuigen.

Het originele spel uit 1980 zorgt hier voor grote invloeden en soms worden er dan ook doolhoven gevormd door items en speel je hetzelfde soort spel waarna je gewoon verder gaat platformen. Er zijn power-ups, er zijn heel wat buttons die iets doen in het level zoals een brug ophalen of een trapje creëren. Allemaal niet zo erg inventief of wereldschokkend, maar gewoon heel erg leuk. De gameplay lijkt ook niet verandert tegen het origineel. De levels zijn hetzelfde, maar het ziet er natuurlijk allemaal veel beter uit en technisch is de game veel beter ontwikkeld. Hierdoor verloopt het springen en platformen allemaal veel vlotter.

Daarom is deze remake het geld wél waard. Veel remakes zijn dat niet, maar Re-Pac ziet er veel beter uit dan het origineel uit 1999 en is gewoon veel speelbaarder. De kleuren van de verschillende werelden spatten van het scherm en in de achtergrond speelt steeds een tof muziekje. Het verhaal is natuurlijk héél erg simpel, maar dat is wel met meer games van die tijd. Platformers in het PSone-tijdperk hadden vaak dunne verhaaltjes om de gameplay op gang te trekken en dit is met Pac Man World: Re-Pac niet anders.

Plezier haal je er dus wel uit. Het platformen is zo vlot dat het erg plezierig wordt en de verschillende power-ups, die we eerder aanhaalden, geven je doorheen het spelen van de levels verschillende mogelijkheden om door levels te gaan. Variatie is er dus wel, zowel in power-ups, speelstijl als de vijanden die je in de verschillende werelden tegen het lijf loopt. De originele game mag dan wel bijna 25 jaar oud zijn, het is leuker dan veel moderne platform-games.

Als je Pac-Man World: Re-Pac speelde in je jeugd, ga je veel plezier beleven met deze remake, Re-Pac. Het is zijn geld waard omdat het een visuele upgrade is die zo substantieel is dat het de game veel beter maakt. De game speelt ook nog eens vlotter en is en blijft gewoon heel erg plezierig. Fijne platformer.

7,5/10