Review: Outriders

Ontwikkelaar: People Can Fly Uitgever: Square Enix

Platformen: PS5, Xbox Series X en S, PS4, Xbox One, PC Genre: Shooter-RPG

Releasedatum: 1 april 2021 Adviesprijs: €59,99

Looter-shooters als Destiny kennen een enorme populariteit, maar er eentje ontwikkelen die ook heel erg goed is, is voor veel ontwikkelaars een enorme uitdaging gebleken. De mensen bij People Can Fly proberen het met Outsiders, en de eerste beelden en nieuwsberichten leken enorm beloftevol. Ook de demo, die maar liefst drie uur van het spel voorschotelde, was een succes. Heeft People Can Fly een topper in het genre gemaakt?

De drie uur durende demo gaf ons al een goede impressie over wat we konden verwachten van de game. Maar wie de demo nog niet speelde, willen we de premisse nog meegeven. Het thema van het verhaal is toch wel het klimaat. De mens heeft de aarde zo in de ballen getrapt dat het klimaat onleefbaar is, en de kolonisatie van planeten is een feit geworden. Wij worden op zo'n planeet gegooid, en na 31 jaar ontdooid om de boel op orde te stellen, want er is wel wat misgelopen. Er worden ook nog mensen met 'abilities' in de mix gegooid en een rare storm geeft ook ons personage bepaalde krachten.

Dat verhaal is dus wel voer voor een interessante shooter, en het gedeelte met 'abilities' is de opzet voor de hele mechanics van de gameplay. We kunnen niet alleen knallen, maar ook speciale abilities gebruiken. We kunnen met vuur spelen, de tijd manipuleren, als Quake van Agents of S.H.I.E.L.D de boel doen beven of met technische dingen spelen. Wat de game goed doet, is je een reden geven om verschillende van die klassen te proberen. People Can Fly heeft een goed systeem gecreëerd. Elke 'class' heeft een skill tree en nieuwe abilities om vrij te spelen. Dat is niet iets nieuw, maar de ontwikkelaar heeft het wel allemaal goed geïmplementeerd in de gameplay. De gevechten kunnen echte 'bullet hell' gevechten zijn. Tal van vijanden en kogels die je overal om de oren vliegen, en de abilities zijn tegelijk niet te moeilijk in gebruik, maar wel enorm fun om te gebruiken.

Neem nu 'Pyromancer'. Elke klasse heeft zijn coole dingen, maar die klasse was 'by far' de meest entertainende. Een streep vuur lanceren, een tornado van vuur afvuren en tegelijk knallen en granaten ontwijken. Wat Outriders heel erg sterk doet, is de actie centraal zetten. Het kan soms overweldigend overkomen, maar op geen enkel moment voelt het repetitief aan. De actie is constant en nooit krijg je een tactisch rustpunt in gevechten. Zelfs 'boss fights' moet je zien te door spartelen op spectaculaire manieren. De actie is dus spectaculair. De game focust ook een deel op co-op, want soms is het gewoon te moeilijk om alleen te doen. Ook op technisch vlak zit Outriders dan ook goed in mekaar, de match making gaat heel erg vlot en er zijn veel spelers, dus je vindt altijd wel gamers om in co-op te gaan.

Uitdagende, spectaculaire actie dus, en soms echt wel nagelbijten. Je health kan snel een duik nemen, maar abilities gebruiken en schade toebrengen doet dat weer stijgen. Het is een apart systeem, maar wel eentje dat de spanning ten goede komt. Waar Outriders de actie echter sterk brengt, is de rest net dat tikkeltje minder. De personages, naast ons hoofdpersonage, zijn niet echt geweldig, het base camp is wat verwarrend en het loot systeem staat niet op punt en laat net dat wel een belangrijk gegeven zijn voor een looter-shooter.

Minpuntjes dus, al kunnen we nog even doorgaan met positieve punten ook: het level systeem, de manier waarop de moeilijkheidsgraad opgevoerd wordt door 'World Tiers'. Je kan trouwens altijd terugschakelen naar een wat makkelijkere 'World Tier', al gaat dat gepaard met bepaalde nadelen. Wie voor de uitdaging kiest, wordt dus ook beloond. Een uitstekend systeem. Net als de fast travel punten die goed verdeeld zijn. Ook technisch is Outriders een prima game. Zoals we zeiden loopt de co-op matching systeem gesmeerd, maar ook grafisch loopt het als een trein. Outriders is niet de meest knappe game die je ooit zal zien, maar de actie is spectaculair en de frame rate lijkt ook nooit te lijden onder de enorm spectaculaire en soms chaotische actie die in beeld is.

Outriders heeft dus heel wat positieve punten, maar ook wel wat mindere kantjes waarvan één belangrijk onderdeel met het loot-systeem. Toch is het een spectaculaire game die People Can Fly ons voorschotelt en is de dosis fun die je beleeft tijdens het spelen haast onmeetbaar. Een geweldig coole game met enkele minpuntjes.

8/10