Review: OlliOlli World

Ontwikkelaar: Roll7 Uitgever: Private Division

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC, Switch Genre: Arcade

Releasedatum: 8 februari 2022

Goede skategames zijn iets héél zeldzaam. Vroeger had je wel meer goeie skategames, met Tony Hawk-games als uitschieter, maar de dag van vandaag is er buiten de nostalgische trip van de Hawk-remasters weinig te beleven op dat vlak. In 2014 bewees Roll7 met OlliOlli echter dat het ook anders kon. De 2D sidescrolling skategame bracht toen en een jaar later met OlliOlli 2 twee heel leuke arcadegames. Zes jaar later is er eindelijk een derde.

OlliOlli World, noemt de game. Met het adjectief 'World' verwacht je iets meer. een grotere, betere game. En met zes jaar gepasseerd na de release van Welcome to Olliwood, mag dat ook. We krijgen verhaalgewijs een fantastierijke wereld gepresenteerd met Radlandia. De Skatewizard gaat daar met pensioen en toevallig is ons mannetje -dat we geheel naar eigen smaak aanmaken - uitverkoren om hem op te volgen. Maar niet vooraleer we heel wat levels trotseren met ons skateboard. Het is nog steeds een sidescrolling arcadegame, maar er is een opmerkelijk verschil in vlotheid en fun met de eerste twee games - en die waren ook al heel erg cool.

Het is natuurlijk zo dat we zes jaar en een consolegeneratie verder zijn, en dat merk je aan alles. Op technisch vlak is er veel meer mogelijk en verloopt het uitvoeren van alle skateboardtrucs héél erg vlot. Veel vlotter dan voorheen en alles ziet er ook fantastisch uit. De heerlijkheid van de simpliciteit van de controls is groot. Voor de tricks gebruiken we een stick die we in alle richtingen draaien om verschillende trucs uit ons board te halen. Geen razend ingewikkelde knoppencombinaties, maar de stick helemaal, half, driekwart, één kwart, enz... draaien om trucs uit ons board te schudden. Al dan niet gecombineerd met een schouderknop. Op dat vlak is OlliOlliworld een game voor élke gamer, ook als je geen begenadigd skater bent in real-life, of niet vaak skategames speelde.

Aan de andere kant is het ook een héél uitdagende games. De levels gaan pijlsnel en de obstakels zijn ongenadig. Je gaat niet alle levels op 1-2-3 uitspelen, en dat hoeft ook niet. Anders zou het al te gemakkelijk zijn. Gelukkig heeft Roll7 tijdens de ontwikkeling de juiste creatieve keuzes gemaakt om ervoor te zorgen dat de game niet al te frustrerend wordt. Gamers die wat méér moeite hebben om een level te voltooien worden gered door checkpoints en méér ervaren of kundige OlliOlli World-spelers, krijgen de optie om moeilijkere routes te nemen tijdens het spelen, de 'Gnarly Routes' genaamd. Olli Olli catert dus naar ervaren en minder ervaren spelers, maar zorgt ervoor dat het voor de twee soorten gamers even leuk blijft om te skaten in de wereld van Radlandia.

We zeiden al dat de game er heel goed uitzag. Radlandia heeft coole design, de tracks zijn sterk vormgegeven en het is veel scherper en kleurrijker dan voorheen. Ook jouw skater kan er héél kleurrijk en gek uitzien. Tijdens het spelen speel je van alles en nog wat vrij om je skater aan te doen .De gekste hoeden, broeken, shirts... noem maar op. Oh, Danny Trejo zit ook in de game, wat altijd een pluspunt is. Trejo is bezig met een opmars in gameland, na zijn eerder optreden in Far Cry 6. Fair to say dat OlliOlli World een hoop plezier met zich meebrengt. Op geen enkel moment slaat frustratie toe, en blijft plezier de nummer één focus van de ontwikkelaar, zonder in te boeten aan uitdaging.

Roll7 sluit voor zijn derde Olli Olli-game géén compromissen. Het kiest er niet voor om alle deuren open te zetten voor de casual gamer, of omgekeerd voor de ervaren skater, maar neemt een middelweg die werkt. Vlotte controls, moeilijke parcour-opties en een geweldige visuele stijl maken van de derde game in de reeks de beste game van de reeks.

8,5/10