Review | Nickelodeon Kart Racers 3: Slime Speedway

Ontwikkelaar: Gamemill Entertainment

Uitgever: Mindscape

Platformen: Switch, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Race

Releasedatum: 17 oktober 2022

Adviesprijs: € 39,99

Kartracers zijn zo oud als de straat. Mario heeft destijds de standaard voor het genre gezet met Mario Kart Racing, en sindsdien hebben tal van IP's hetzelfde geprobeerd met haast identieke gameplay-elementen en race-opbouw. Ook de populaire personages van kinderkanaal Nickelodeon krijgen nu hun eigenste Kart-game. De derde eigenlijk al.

Ook deze racegame volgt, wat geen verrassing is, de bekende formule die kartracers volgen sinds den beginnen. En den beginnen heet Mario Kart. Ook hier kunnen we aan de slag in een aantal bekertornooien met elk een viertal circuits en wie op het einde de meeste punten heeft, wint. Geen verrassingen op dat vlak. Wat wel heel leuk is, is de hoeveelheid aan Nickelodeon-personages die in de game zitten. Van de Ninja Turtles over Aang van Avater en Rugrats tot Jojo Siwa. Een feest van herkenning voor kinderen die dagelijks naar Nickelodeon Network kijken. En qua content stopt het daar niet. Zeker voor een kindertitel, is Nickelodeon Kart Racers 3 vrij uitgebreid.

Er zijn natuurlijk de standaard cups met verschillende races, maar die circuits zijn wel allemaal heel verschillend eigenlijk ook wel allemaal heel knap qua design. De circuits hebben verborgen routes, coole ramps, hindernissen en maken het racen best uitdagend. Nu ja, uitdagend op het niveau van de doelgroep. Maar dat is dan in principe goed gewerkt. Zelfs als volwassen gamer is het wel leuk om de game eventjes ter hand te nemen. Wat ook leuk is, is dat GameMill iets meer doet dan de meeste ontwikkelaars die een kinderracer willen pushen.

Voor elke race kan je uitgebreid kiezen tussen verschillende dingen om je kart samen te stellen. Er zijn vrij veel onderdelen om vrij te spelen - en personages ook trouwens - dus dat geeft wel reden om verder te spelen. Zoals we al zeiden: voor een op kinderen gerichte game is de content uitgebreid. Wat ook leuk is, is dat je enkele crew kan aanwijzen voor elke race. In principe werkt dit zoals perks. Alle crewleden geven je een bepaald voordeel. Niets wereldschokkend, maar leuk is het wel. Voorts worden de races voorzien van power-ups zoals je in elke kartracer ziet, maar de racer brengt dus wel leuke en originele dingen naar de game.

Naast de bekende cups om te racen, zijn er ook andere modi zoals Uitdagingen en time trials. Ook weer geen wereldschokkende dingen, maar de structuur van de modi is wel leuk en geven iets anders dan andere kartracers doen. Deze Nickelodeon Kart Racers 3 verrast op dat vlak wel. Het is leuk om tussen de standaard races door deze andere modi eens een kans te geven. En ook daar kan je nieuwe dingen vrijspelen. Dus er is een incentive. Waar de game wel heel erg in teleurstelt, is het visuele. Het design van de circuits is best tof, maar waar de game best vlot racet, ziet het er jammer genoeg allemaal niet zo mooi uit. Het is kleurrijk, maar de textures zijn van lage kwaliteit en in de verte is er vaak sprake van pop-up. De personages zien er dan weer wel goed uit, maar we hebben al mooiere kart racers gezien.

We hebben inderdaad al mooiere kartgames gezien, maar betere? Weinig, als het komt op kartgames voor een kinderpubliek. Nickelodeon Kart Racers 3 heeft verrassend leuke parcoursen, veel content en speelt lekker weg. Geen topgame voor volwassen gamers, maar voor zijn doelpubliek is dit echt wel een degelijke racers waar je een tijdje zoet mee bent.

7/10