Review: New Tales of the Borderlands

Ontwikkelaar: Gearbox Software

Uitgever: 2K Games

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X, Switch

Genre: Avontuur

Releasedatum: 21 oktober 2022

Adviesprijs: € 39,99

De Borderlands-games zijn altijd al een bron van plezier geweest. Het combineren van actie, humor en de grafische stijl leverden heel wat coole games op. In 2014, acht jaar geleden al, kwam Telltale Games met Tales of the Borderlands. Een game in typische Telltale-stijl: dialoogkeuzes, wat rondwandelen en quick-time events. Acht jaar later zijn er de New Tales of the Borderlands.

Deze keer is het niet Telltale Games die aan de knoppen zit, wegens euh... moeilijkheden. Gearbox Software, verantwoordelijk voor de 'gewone' Borderlands-games zit in de regiestoel en dat levert een - om meteen met de deur in huis te vallen - een heel erg leuke, humoristische en waardige opvolger op voor Tales of the Borderlands. Dit verhaal speelt zich af na Borderlands 3 en introduceert ons tot 3 heel verschillende personages waar we mee aan de slag mogen; Fran, grofgebekte uitbaatster van een Froyo shop, straatdief en plantrekker Octavio en Anu, wetenschapster bij Atlas. Het verhaal kent een sterke start, want alle drie de personages worden op een sterke manier voorgesteld. Anu werkt aan een pacifistisch wapen, Octavio is op stap met een moordrobot en Fran haar Froyo shop is vernield.

De manier van verhaal vertellen is top. Laat dat dan ook het belangrijkste element zijn van zulke avonturengames. Niet alleen is het verhaal goed, de personages zijn elk op hun eigen manier heel interessant. Zowel hun achtergrondverhaal als het stemmenwerk is top. Ook zijn er toffe dynamieken tussen personages, zoals tussen Ocatavio en L0U13, de moordrobot. Hun dialogen en wat ze meemaken zijn bijwijlen hilarisch, maar op een subtiele manier. Droge humor die echt wel doet lachen.

De humor zit dus ook snor. Ook de gameplay wijkt zo goed als niet af van de populaire Telltale Games. We bekijken vooral veel verhaalscènes, en nu en dan moeten we een dialoogkeuze maken die het verhaal in een bepaalde richting doen gaan. Er zijn een vijftal hoofdstukken, en naar goede gewoonte kunnen we onze keuzes vergelijken met andere spelers. Dat stukje had van ons niet gehoeven. Het is niet hinderlijk, maar het voegt weinig toe aan het spel. Net als de Quick-time events trouwens. Dat is misschien wel het grootste minpunt aan de game. Het verhaal en de humor is fantastisch, maar de Quick-time events zijn te makkelijk. Je krijgt veel te veel tijd en ze zijn te simplistisch. Gelukkig doen ze het verhaal wel vooruit gaan, want anders had je overbodige QTE. Dat zijn ze nu niet helemaal.

Uiteraard is er ook t.ijd om locaties te verkennen. Soms moeten we dingen scannen, schieten, geld zoeken... op dat vlak blijft het interessant genoeg. Met dat geld kunnen we trouwens dingen kopen zoals nieuwe skins voor de drie personages, versies van hun wapens, enzovoort... Allemaal niet té uitgebreid, maar uitgebreid genoeg voor een game als dit. Wat ook nog een sterk punt is van deze game, is het grafische aspect. De game ziet er uiteraard veel beter uit dan Tales of the Borderlands uit 2014. Scherper, technisch beter, depth of field... Het is door zijn eigen grafische stijl weer een kunstwerkje om naar te kijken. Het oog wil, en krijgt, ook wat.

Telltale Games bracht acht jaar geleden een geweldige avonturengame van Borderlands uit, en Gearbox Software komt met een sterke sequel op die game. Een sterk verteld verhaal, en vooral heel erg goede hoofd- en zijpersonages die de nodige humor brengen. Het heeft zijn minpunten, maar het is gewoon een goede game.

8/10