Review | NEO: The World Ends With You

Ontwikkelaar: h.a.n.d. Uitgever: Square Enix

Platformen: PS4, PC, Switch Genre: Actie, RPG

Releasedatum: 26 juli 2021 Adviesprijs: €59,99

Tieners die al de hele zomervakantie hun consoles en game PC naar de limiet duwen met eindeloos veel uren gamen tot in de vroege uurtjes zullen zich de game niet herinneren, maar de rest zal wel enige notie hebben van de DS-game The World Ends With You. Dat was geen onversneden topper in de boeken van de critici, maar het was genoeg om hem te remasteren voor Switch, en nu te komen met een vervolg.

Er is dus een remake voor de Nintendo Switch, en het is misschien geen slechte zaak dat gamers die de eerste game gemist hebben, ook die game even checken of een recap zoeken op YouTube. Waarom? Wel, het is een vervolg en er keren heel wat personages en dingetjes terug. Eerlijk is eerlijk: bij ons zat het allemaal niet meer in het geheugen en daarom kwam de review wat later, we wilden met voorkennis beginnen. In dit verhaal maken we ook kennis met nieuwe personages die deelnemen aan de Reapers Game. Dat speelt zich af in een andere dimensie, waar wie gestorven is deelneemt aan een wedstrijd die een week duurt. De winnaars krijgen de kans om opnieuw tot leven te komen. Een cool concept qua verhaal.

Naast een leuk concept of verhaal moet je natuurlijk ook goede gameplay hebben. De gameplay van NEO: The World Ends With You is niet echt origineel te noemen. Je gaat head-to-head in team, en je bestuurt dat hele team tegelijk. Ook niet echt iets origineel. Je kan het vergelijken met turn-based games waar je elk personage zijn aanval of move kiest en dan het ziet uitgevoerd worden. Dat het niet origineel is, wil niet zeggen dat het niet goed is, want het is wel degelijk goed uitgevoerd. Player Pins zorgen voor verschillende mogelijkheden bij elk personage. Gaande van gewone moves tot speciale aanvallen. Tegelijk kan je wel interactief blijven met je personage wanneer de vijand aanvalt. Het haalt dus wel elementen uit turn-based games, maar maakt het geheel zich eigen.

Het spel draait natuurlijk niet onophoudelijk rond combat, en geeft je ook extra dingen om te doen. Het is daar dat de game toch wat minpuntjes vertoont. Side quests zijn altijd wel een pijnpunt in de game. Vaak voelen die nevenmissies vervelend of onnodig aan en daar ontsnapt NEO: The World Ends With You ook niet aan. Ook hier voelt het soms wat vervelend of saai aan en dienen de quests vooral om de game zijn speelduur kunstmatig te verlengen. Niet dat er géén plezier te rapen valt in de side quests, maar dat is vooral in het begin. Na een handvol quests heb je dat aspect van de game wel gezien, maar het blijkt een noodzakelijk aspect, aangezien je niet zomaar door de main game blaast. Da's toch wel een minpuntje.

Dat wil echter niet zeggen dat de game niet goed is, want het is wel een coole, leuke game om te spelen. Het vermijdt enkel de 'grind trap' niet. Dat wil zeggen dat je heel wat moet spelen om te levelen. Teveel soms. Daarom is het misschien niet de juiste game voor gamers die af en toe eens wat willen spelen. Al kunnen we ons voorstellen dat deze game sowieso een doelpubliek aantrekt dat er echt wel tijd wil insteken. Wie die tijd er in stopt, zal niet alleen een goede game vinden die lekker speelt, maar ook eentje die er goed uitziet. De stijl van de game is cool en knap en de manier waarop het geheel verteld wordt, mag er ook wezen. Alweer: niet geheel origineel. Er zijn veel games die ingesproken scènes afwisselen met stripachtige visuele momenten, maar de manier waarop het uitgevoerd wordt is weer prima. Da's een beetje het relaas van de hele game: weinig originele aspecten, maar wel allemaal goed uitgevoerd.

NEO: The World Ends With You is een prima vervolg en een goede game die fans van het origineel een heel aantal coole uren gameplezier zal schenken. Het spel vindt niets opnieuw uit, maar weet elk dingetje dat ze in de game stoppen goed uit te voeren. Behalve misschien de side quests, maar eerlijk is eerlijk: da's bijna in elke game een probleem.

8/10