Review: NBA 2K24

Ontwikkelaar: Visual Concepts

Uitgever: 2K Games

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, PS4, Xbox One

Genre: Sport

Releasedatum: 8 september 2023

Adviesprijs: € 69,99

September is 'in full effect' en dat wil zeggen dat de grootste sportgames weer met hun jaarlijkse iteratie komen. FIFA wordt FC 24 op het einde van deze maand, maar eerst is er traditiegetrouw de grootste NBA-game van 2K Games. Kobe Bryant is hét gezicht van NBA 2K24. Een ode aan de legendarische, betreurde speler?

Dat de NBA 2K-games zelden teleurstellen is een feit. En elk jaar staat er wel een andere ster centraal. Vorig jaar Michael Jordan, dit jaar is het de beurt aan de in 2020 jammerlijk overleden Kobe Bryant. Dat uit zich vooral in de nieuwe mode 'Mamba Moments'. Dan speel je als de Mamba, de bijnaam van Bryant, legendarische en iconische momenten van zijn carrière na. Een verschil met de momenten van Jordan is dat dit nog iets pittiger, moeilijker en uitdagender is. Je zou dat kunnen bekijken als een pluspunt, en terwijl dat het dat ook kan zijn, beleefden we echter meer fun met Michael Jordan zijn iconische momenten. Omdat het iéts minder frustrerend moeilijk was en allemaal wat meer flashy en vlot overkwam. Maar voor echte Laker- en Bryant-fans blijft het hoe dan ook een mooie mode met hier en daar echte beelden van de legende zelf.

De hoofdmoot van het spel is natuurlijk de MyCareer Mode. Je vindt trouwens alle modi terug die je elk jaar in NBA 2K terug kan vinden, maar de MyCareer is hetgeen waar 2K Games en Visual Concepts op inzet. Het concept is iets anders. De wereld is meer open met 'The City' en je krijgt geen rol van kansloze underdog die zich moet opwerken naar de top. Nee, in plaats daar van ben jij de volgende LeBron of Jordan en wordt je overal bejubeld. Al moet je natuurlijk nog steeds je stats verbeteren door te spelen. Véél te spelen. Af en toe voelt MyCareer in The City teveel als een opdracht en wordt de fun soms vergeten. Vooral omdat het zo groot is en het verhaal niet echt je dat is. Als je al kan spreken van een verhaal.

Gelukkig zijn er fast travel punten om grote afstanden te overbruggen, maar als je een genoeg levendige stad maakt die erg interessant is, leg je die met plezier af. Nu zie je soms niet veel omdat je toch maar fast gaat travellen. The City is immers prachtig qua visuals, maar ondanks de vele activiteiten voelt het niet bruisend aan, en dan heb je een probleem. Een ander dingetje is dat het allemaal te lang duurt. Je kan dan natuurlijk je heil zoeken in VC te kopen, maar dat is een ander probleem. Want samen met MyTeam voelt het te hard aan alsof microtransacties gepushed worden, wat veel geld kost. Terwijl je nu al de volle pot hebt betaald.

Gelukkig doet NBA 2K ook één ding gewoon fantastisch, zoals ze dat elk jaar doen: de gameplay. Het spel op de court is fantastisch, realistisch, vlot en heeft met Pro Play een nieuwe feature. Dingen die in het echt ook op de court gebeuren, worden dankzij AI ook in het spel gebracht. Bewegingen, plays, animaties... Allemaal nog een pak realistischer dan andere jaren. Het is qua realisme en animaties dat de game moet innoveren, want de regels van het basketbal kan je niet veranderen. Het voelt dus nog steeds heel goed aan. Met de woorden 'nog steeds' beklemtoond. Want NBA 2K blijft wel een beetje tappen uit hetzelfde vaatje en echt nieuwe, straffe dingen zien we niet.

Het blijft voor basketbalfans een geweldige realistische game om te spelen, maar dat was NBA 2K23, 2K22, 2K21... ook. Ook grafisch is het alweer sterk. Truitjes die mooi meebewegen, sfeer in de stadions, het zweet dat realistisch parelt op de huiden van de spelers... Alleen... de courts zelf. Waar zijn de reflecties gebleven die het parket doen blinken? Ray Tracing op console is een ding sinds de PS5 uit is, maar dat is hier wat afwezig. Dat geeft de court een matte look die niet helemaal lijkt te kloppen. Toch een visueel minpuntje. En zo heeft NBA 2K er dus wel wat . Gelukkig speelt het nog gewoon fantastisch.

NBA 2K24 is nog steeds een fantastische, vlot spelende game, maar heeft qua modi in MyCareer met The City en zijn verhaal, de mindere Mamba Moments en de matte look van de courts meer minpunten als andere jaren. Maar als je een basketbalfan bent, is dit nog steeds dé game voor jou.

8/10