Review: NBA 2K23

Ontwikkelaar: Visual Concepts

Uitgever 2K Games

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Sport

Releasedatum: 8 september 2022

Adviesprijs: € 69,99

De schoolbanken worden weet bezet door menig kinderen, en dat wil zeggen dat september gearriveerd is. De maand dat de traditionele grote sportgames, FIFA en NBA 2K, gamerland komen verblijden. Deze maand september is dat niet anders, en is het eerst NBA 2K23 die de gamer voor zich probeert te winnen. NBA 2K is één van die enorm zeldzame jaarlijkse franchises die nooit, maar ook nooit ontgoocheld. Ook deze keer niet?

Net zoals bij elke sportgame met vastgelegde regels is het telkens de vraag wat de ontwikkelaar nog kan brengen om de game beter of leuker te maken. Vaak wordt er dan naar graphics gekeken, of naar het nog wat opvijzelen van het realisme, maar soms komen er ook echt coole dingen bij kijken. Wat opvalt, is dat NBA 2K van dit jaar erg 'Jordan-centric' is. Michael Jordan, wellicht de beste basketballer aller tijden, staat centraal. Dat levert voor ons meteen een enorm coole mode op: Jordan Challenges. We kunnen de bepalende momenten van Michael Jordan zijn carrière zelf beleven en tot vervulling laten komen.

Dat is meteen een enorm coole feature. We spelen zijn college basketball games, en de presentatie is geheel zoals het in die tijd er uitzag, tot de beeldkwaliteit van de uitzending toe. College basketball had toen ook andere eigen regels, en da's cool om mee te maken. Het start daar en gaat tot de grootste momenten in zijn basketbalcarrière bij de Chicago Bulls eind jaren '80, en de jaren '90. Voor echte basketbal-fans is dit enorm cool en de mode geeft een enorme meerwaarde aan de game. Ik betrapte mezelf er op om liever eerst dit af te maken dan andere modi te spelen. Wat een goed teken is. Deze challenges hebben trouwens een sterrensysteem met drie verschillende uitdagingen per challenge en je moet genoeg sterren hebben om de volgende challenge uit te spelen. Een bekend systeem, maar de challenges die dat invullen zijn dus enorm de moeite.

We zwaaien al met heel wat lof, en we hebben het nog niet gehad over de eigenlijke gameplay. Gameplay die we voor de rest in traditionele modi als career, MyGM, enzovoorts... beleven. Dit jaar zijn er ook weer enkele veranderingen. De animaties zijn weer een niveautje hoger geschakeld, met signature kenmerken voor de bekendste spelers, en overall vlottere bewegingen over de court. Dat zorgt er ook voor dat blocken en proberen te 'stealen' er meer natuurlijk uitzien en dat het overschakelen van defensie naar aanval en andersom er beter uitkomen. Aan de AI is dus ook duidelijk gewerkt. Die was al goed en medespelers en tegenstanders kozen al uitstekend positie op de court, maar - en het kan gewoon een aanvoelen zijn - het lijkt alsof dit nog beter uitgekiend is. Daarnaast is ook het systeem voor driepunters en vrije worpen verbeterd en aangepast.

Alle lof voor het werk dus dat Visual Concepts hier levert. Naast het verbeteren van animaties en AI heeft de ontwikkelaar ook zijn best gedaan om alweer een bruisende omgeving te creëren waarin je jouw Career in beleefd. MyCareer is helemaal terug en het verdelen van initiële statistieken en potentieel verschilt niet veel van vorig jaar. Net als badges die terug zijn. Er is weer een rivaliteit en die openingsmomenten van je carrière weten we wel te smaken. Het wordt goed gebracht en dat klein verhaaltje voegt altijd iéts toe aan je career. Deze keer verloopt dat allemaal alweer in The City. Less is more, zeggen ze wel eens, en deze 'The City' is kleiner dan zijn voorganger. Minder dooie stukken, iets bruisender en meer activiteiten. Dat was de doelstelling van de ontwikkelaar. Daar lijken ze geslaagd. Het blijft groot, maar het zit allemaal wat dichter bij mekaar én er is fast travel. Geen onnodig en veel gewandel of gefiets tussen punten.

The City ziet er ook wat beter uit dan vorig jaar. Er zijn terug geaffilieerde buurten die er heel cool uitzien en hun eigen distinctief design hebben. Er is heel wat te doen tussen de games in je career, en er zijn locaties zoals Dreamville waar je later in je career pas toegang tot krijgt. Ze proberen de MyCareer mode fris te houden, en daar slagen ze in. Buiten uitstekende gameplay, is de game grafisch ook weer top. De atmosfeer rond de court, de presentatie, wat zich er op de bank afspeelt, in het publiek... tot op de court zelf. De spelers zien er weer beter en gedetailleerder uit. Het parelend zweet lijkt van de televisie af te druipen en alle animaties - wat we al zeiden - zien er nog beter uit dan voorheen. NBA 2K23 is dus niét de eerste keer dat de NBA 2K-franchise teleurstelt. Integendeel, het is een topgame geworden.

Van de Jordan Challenges, over MyCareer tot het feit dat je matches kan spelen met superteams van vroeger of gemende superteams van vroeger en nu, The City, het grafische aspect... NBA 2K23 is niet gewoon een jaarlijke upgrade, maar alweer een topper van formaat die je als basketbalfan moét gespeeld hebben.

9/10