Review: My Hero One's Justice 2

Ontwikkelaar: Byking Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Switch, Xbox One Genre: Fight

Releasedatum: 13 maart 2020 Adviesprijs: € 59.99

My Hero Academia is aan wat we zeggen een blitzcarrière bezig binnen de anime en manga. Het eerder deze maand verschenen One Punch man lanceerde pas in 2009, maar My Hero Academia lanceerde pas in 2014 én heeft met My Hero One's Justice 2 zijn tweede game van deze reeks en de derde in totaal te pakken. De eerste game, uit 2018, was alvast een prima fightgame. Toont ook de sequel zijn tanden?

Zoals elke anime of manga die een videogame krijgt, volgt de Story Mode de verhaallijn van de manga/anime. In het geval van My Hero One's Justice 2 is dat het verhaal halfweg het derde seizoen waar Izuku en co. hun examens voor een voorlopige heldenlicentie gaan afleggen. Het is een pure fightgame en ontwikkelaar Byking heeft tegenover de eerste game weinig gedaan om het genre of zelfs tegenover de eerste game te vernieuwen. Dat wil zeggen dat we in 'Stories' spelen, het verhaal uit de doeken gedaan wordt door middel van mangaplaatjes en we tussendoor altijd aan het vechten slaan.

My Hero One's Justice 2 vindt het warm water dus alles behalve uit, maar dat hoeft natuurlijk niet altijd. Ook qua combat is het haast precies dezelfde game als zijn voorganger, maar het blijft erg gevarieerd en leuk om te spelen. Dat komt omdat - hoewel de focus op Izuku ligt - we constant met andere personages mogen vechten in de verhaalmodus. Die hebben elk hun eigen 'Quirk' en dat zorgt ervoor dat alle moves en Plus Ultra moves heel erg gevarieerd zijn. Niet alleen in uitvoering, maar ook qua visuals. De actie spat van het scherm en hoewel het soms chaotisch overkomt is het op dat vlak wel indrukwekkend.

Een chaotisch, leuk visueel spektakel dus. Goed, het gaat om gevecht na gevecht en de andere modi draaien ook allemaal om hetzelfde soort gevechten, maar ontwikkelaar Byking weet repetitiviteit toch een beetje tegen te houden door je met veel verschillende personages te laten vechten en soms in een gevecht andere personages te koppelen. Tegelijk zijn er ook sub-missies, maar helaas wordt daar niet veel mee gedaan. Vaak gaat het om het bekijken van een filmpje en krijg je zonder inspanning de beloningen. Hier had meer mee gedaan kunnen worden.

Wat wel wat extra's brengt naar de game is dat je na afloop van de Story Mode, het verhaal opnieuw kan spelen maar dan langs het uitgangspunt van de slechteriken. Qua speelduur zit je dus gebeiteld en het is nog eens een leuk verhaal ook. Wat toch ook soms tegenvalt bij dit soort games. Maar My Hero One's Justice stelt op dat vlak zeker niet teleur. De vraag is natuurlijk in hoeverre deze game geschikt is voor een breed publiek. Voor fans van de manga / anime is dit een must-have, voor andere gamers wat minder. Al is het ook gewoon een goede fighter die voor fans van dat genre een aangename afwisseling zal zijn tegenover andere games.

My Hero One's Justice 2 staat garant voor lang en veel speelplezier en epilepsie-opwekkende chaotische visuals die knap zijn, maar lijkt in zijn geheel en qua structuur toch erg op de voorgaande games. Geen probleem voor de fans, wellicht, want zijn krijgen een toffe game gebaseerd op My Hero Academia.

7,5/10