• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review: Mortal Shell

Ontwikkelaar: Cold Symmetry Uitgever: Playstack

Platformen: PS4, Xbox One, Microsoft Windows Genre: Actierollenspel

Releasedatum: 18 augustus 2020 Adviesprijs: € 29,99

Toen we voor de eerste keer een filmpje zagen van 'Mortal Shell' werd onze mindset onmiddellijk 'Soulslike' getriggerd. 'Cold Symmetry' waagt zich aan een enorme uitdaging, want er zijn er al velen de revue gepasseerd die een poging deden richting Dark Souls of Bloodborne. De ene al succesvoller als de andere, maar diegene die niet succesvol waren gingen dan ook frontaal op hun bek. Wij zijn enorme fan van het Soulslike genre, dus stapten we de mysterieuze wereld van Fallgrim binnen. Werd het een aangename verrassing of werd het een frustrerend avontuur met alle gevolgen van dien?

Bij de start van Mortal Shell is het overduidelijk dat dit een Soulslike game is. De sfeer, grafische stijl en gameplay ademen alles wat Dark Souls en Bloodborne heeft, maar kan deze indiegame tippen aan zijn grote voorbeeld? We starten in elk geval met een raar individu. Een spierwitte figuur die naar de naam "Foundling" luistert. Je leert de eerste momenten in de game de basis, zodat je je min of meer je mannetje kan staan. Na de tutorial ontdek je je eerste Shell, die van Harros.

Wat zijn deze Shells eigenlijk? Er zijn er in totaal vier die je kan vinden doorheen de game. Deze Shells zijn eigenlijk lichamen van gevallen helden. Als je deze dus vindt, neem je ze over. Elke Shell heeft zijn voor -en nadelen. Diegene die je in het begin krijgt is die dus van Harros, een warrior-achtige held die qua statistieken mooi in balans ligt. Zowel je levens -als staminabalk en je resolve meter liggen gelijk aan elkaar. Als je later in het spel de Shell van Eredrim vindt, merk je op dat zijn levensbalk gemaximaliseerd is, maar dat de stamina en resolve meter moeten inboeten. De twee andere Shells hebben we ook gevonden, maar deze laten we liever door de speler zelf ontdekken.

Je kan deze Shells gelukkig ook sterker maken door vijanden te verslaan krijg je tar en glimpse. Dit zijn de zogezegde souls die je nodige hebt om je Shells sterker te maken, elke Shell beschikt ook over zijn eigen skills. Wat elke Shell wel met elkaar gemeen heeft is de 'Harden' skill. Deze zorgt ervoor dat je voor enkele seconden je volledige Shell in steen doet veranderen, zodat je de eerste slag kan incasseren. Deze skill heeft even tijd nodig vooraleer je hem opnieuw kan gebruiken. Als je dit dus strategisch aanpakt en rekening houdt met je stamina worden de gevechten een pak interessanter. De abilities van Harros zijn Shell legt vooral de nadruk op deze Harden skill, terwijl de Shell van Eredrim dan weer vooral de nadruk legt op het aanvallende aspect van het personage.

Wat ook uniek is aan het Shell systeem is het feit dat je geen enkel idee hebt van wie deze Shell was. Door tar te betalen begin je te graven in het verleden van elke gevallen held. Wanneer je een nieuwe skill aankoopt ontdek je wederom iets meer over hun verleden. De Shells zijn dus nieuw als je het vergelijkt met Dark Souls. Wat ook nieuw is (als ons geheugen ons niet in de steek laat) zijn de items die je in je avontuur vindt. Bij vondst heb je geen enkel idee wat dit met je personage zal doen als je het gebruikt. Wij vinden dit in dit genre echt wel gedurfd.

Elk item beschikt ook over een familiarity, als je dus een item een aantal keer gebruikt wordt je ermee beter bekend. Hierdoor verandert ook het doel van dit item. Zo hadden we voor de eerste keer een tarspore gebruikt en werden we voor gedurende 16 seconden getrakteerd op 40 poison damage, maar vanaf het moment we er bekend mee raakte en dit opnieuw probeerden werden we immuun tegen poison damage gedurende 120 seconden.

De wereld van Fallgrim is onderverdeeld in verscheidene gebieden, maar vooral het moeras en tempelgebieden nemen het voortouw. Het komt er net zoals in Dark Souls en dergelijke op neer dat je goed je omgevingen bestudeerd, zodat je naargelang van tijd je weg uit het hoofd kent om ergens te geraken. Op bepaalde punten kan je een visioen bekijken, waardoor je een tip krijgt waar je Shells zijn en ook bepaalde wapens. Wij houden van dit soort gameplay, maar we kunnen ons levendig voorstellen dat niet iedereen hierop zit te wachten.

Je hebt dus ook vier verschillende wapens die je moet gaan zoeken. Als je uiteindelijk een wapen vindt, moet je eerst nog de strijd aangaan om dit wapen te verdienen. Je kan ook elk wapen upgraden, dit kan je vooral met bepaalde items die je vind of koopt bij dergelijke NPC's. Het gebruikelijke keert hier ook weer terug. Een zwaard is het standaard wapen, een langwerpige mace is het perfecte wapen als je liever vanop afstand aanvalt en dan heb je nog een wapen dat iets minder schade doet, maar snel in de omvang is. Persoonlijk buiten deze categorieën hadden we niet echt de indruk dat deze een enorm verschil gaven.

We moeten grif toegeven dat we de eerste uren het enorm moeilijk hebben gehad om onze focus op deze Mortal Shell te houden. De moeilijkheidsgraad is in het begin echt moordend, maar vanaf het punt dat de bugs zich ermee gingen bemoeien was het helemaal over en uit. Nochtans zijn we enorme fan van dit genre, maar toch was er iets dat ons niet kon weerhouden om onze PlayStation 4 teleurgesteld uit te schakelen. We hadden al een bepaald scenario in ons hoofd om deze review neer te pennen en het zag er alles behalve goed uit.

Toch bereikten we een punt dat voor ons helemaal de teleurstelling omzette in plezier en jawel hoor de gebalde vuist na een winnend baasgevecht. Vanaf het moment we met The Old Prisoner hadden gesproken en de mogelijkheid krijgen om parrying toe te passen, was het hek helemaal van de dam. Hiervoor gebruik je dus ook je resolve. Bij een goed ingeschatte parry kan je in één beweging een vijand afmaken en verdien je terug wat health. Timing is levensbelangrijk als je deze skill wil toepassen. Als je de genadeslag toegediend krijgt, word je uit je Shell geslagen. Je bent dan weer gewoon de spierwitte Foundling en is het zeer belangrijk om terug in je Shell te geraken, lukt je dit dan heb je terug full health etc... Als je toch gekilled wordt is het net als bij de andere Souls games belangrijk dat je je zuurverdiende Tar kan ophalen, anders kan je terug van nul beginnen.

Is Mortal Shell een waardige kandidaat in het Soulslike genre? Wij vinden uiteindelijk van wel. We hadden toch de eerste drie uur van de game het enorm moeilijk, maar door het niet op te geven en door te doen is onze mening gelukkig veranderd. Het verhaal dat moet je zelf ontdekken, als je dat al lukt tenminste, want dit is ook steeds een enorme opdracht. De gameplay is zeker bekend voor de liefhebber van dit genre, maar toch heeft Mortal Shell met het gebruik van het Shell systeem iets mooi in handen. Dat je je items moet leren begrijpen is ook een enorme troefkaart. Spijtig dat er cruciale bugs in de game zitten die het frustratiegehalte de hoogte in jaagt en voor ons persoonlijk de score naar beneden trekt. Voor de rest ademt dit de gekende formule van een goede Soulslike game uit. Wie op zoek is naar een Soulslike game kunnen we toch vragen om deze Mortal Shell een kans te geven.

7,5/10

© Game4Me.be