Review: Mortal Kombat 1

Ontwikkelaar: NetherRealm Studios

Uitgever: Warner Bros. Games

Platformen: PC, PS5, Xbox Series X, Switch, Xbox One

Genre: Beat 'm Up

Releasedatum: 14 september 2023

Adviesprijs: € 69,99

Lang vervlogen zijn de tijden dat we op een grijs bakstenen, iconische handheld Mortal Kombat speelde in de jaren '90. 31 jaar geleden is het al, dat de eerste Mortal Kombat in arcadehallen verscheen, en kort daarna ook op Game Boy, en al 31 jaar is het geleden dat we kennis maakten met Goro, Kano, Johnny Cage en anderen. Wat voor game levert dat meer dan dertig jaar later op?

Niet dat we lang moesten wachten op een nieuwe Mortal Kombat. Er verschijnt met regelmaat van de klok een nieuwe game, de laatste nog in 2019 met Mortal Kombat 11. Nu heet het Mortal Kombat 1. Wat een reboot moet zijn van de reeks. In het verhaal dat we voorgeschoteld krijgen in de story mode wordt er zelfs de draak mee gestoken en heeft Liu Kang het universum zogezegd gereset na de dood van Kronika en Shang Tsung. Grote verhalen moet je niet verwachten, maar dezelfde komische en akward humor als in voorgaande delen is aanwezig. De 'cheesyness of it all' wordt elk deel alleen maar erger. Erger, nu ja. Johnny Cage die gekleed als Indiana Jones een film opneemt om zo een gevecht te introduceren, het is amusant, cool en wat we willen van Mortal Kombat en zijn Story Mode.

De game doet met zijn Story Mode en Invasion - Tower-achtige mode - wat je kan verwachten van een Mortal Kombat-game. Ze noemen het echter een reboot en kletsen een '1' achter de titel, dus je verwacht ergens toch wel wat nieuwigheden. Die zijn er niet. Of toch niet ten gronde en in modi. Dat is een gemiste kans voor NetherRealm om met een schone lei te beginnen. In plaats daarvan krijgen we in essentie meer van hetzelfde en geen énkel nieuw personage. Al zullen er middels DLC wel enkele nieuwe personages komen. Zo zouden de personages van 'The Boy's' en 'Invincible' komen, en krijgt ook onze eigenste Jean-Claude Van Damme een personage in de game.

Maar wat het wel doet, doet het gewoon heel goed. De game speelt vlotter dan ooit tevoren en de combo's rijg je met veel spektakel aan mekaar terwijl het bloed alle kanten uitspat. In de combat zelf zijn er wel enkele nieuwe dingen. Zo is er de 'Fatal Blow'. Een superaanval die je kan doen wanneer je leven letterlijk aan een zijden draadje hangt en je een keer goed moet uithalen om terug in de match te komen. Qua spektakel kan dat wedijveren met fatalities. Die moves gaan in samenwerking met de Kameo's. Ook een nieuwigheidje. Je kan een sidekick kiezen en door op R1 te drukken komt hij je ten hulp. Om aan te vallen, maar ook om de combo's van de tegenstander te breken. Dat is een goed systeem, maar staat nog niet helemaal op punt, want af en toe ziet het er heel knullig uit en mist de Kameo zijn doel volledig. Maar fun is het dus wel, en dat is nog het belangrijkste bij Mortal Kombat.

Want je mag zeggen wat je wil: Mortal Kombat blijft de oervader van de Beat 'em Ups. Het is 'unapologeticly' fun en grafisch is deze PS5-versie een feest. Het ziet er écht next-gen uit. De character models zien er heel erg goed uit en de vele - want er zijn heel veel en diverse - arena's zien er knap uit, met allerlei dingen die kapot kunnen. De actie wordt spectaculair in beeld gebracht en de fatalities en speciale moves zien er nog dat beetje knapper en bloederiger uit. Mortal Kombat 1 mag dan de kans niet grijpen om echt te vernieuwen, een dijk van een vechtspel levert NetherRealm toch weer af.

Mortal Kombat 1 is exact wat je van een Mortal Kombat-game mag verwachten: ongebreidelde fun die er enorm vet uitziet op het scherm en de gore enorm cool in beeld brengt. De reboot ontgoocheld een beetje omdat er geen nieuwe personages zijn en er geen grote nieuwe dingen geïntroduceerd zijn qua modi, maar 'at the end of the day', is het een dijk van een vechtspel.

8,5/10