top of page
  • Foto van schrijverGame4Me

Review: Monster Truck Championship

Ontwikkelaar: Teyon Uitgever: Nacon

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Race

Releasedatum: 16 oktober 2020 Adviesprijs: € 39,99


Big cars go vroem vroem! Als kleine jongen keken we allemaal wel met héél grote ogen naar grote auto's en ik weet nog dat ik als kleine schavuit vol bewondering aan het kijken was naar de destruction derby's en monster truck arena's op VT4, op zondagnamiddag. In een échte monster truck zal ik wellicht nooit zitten, maar dankzij Teyon kunnen we het wél op PS4.


Monster Truck Championship zet ons dus in de chauffeur stoel van de rijdende mastodonten met gigantische banden. racegames komen in alle kleuren en geuren, en vroeger verscheen er wel eens een monster truck-game, maar zelf speelde ik het nooit. Wanneer ik in mijn eerste race gegooid werd in deze game was het dan ook schrikken. De monster trucks vragen heel wat gewenning en door bochten sleuren zit er niet in, want dan slip je onherroepelijk 180 graden en verlies je plaats na plaats. Fijne kennismaking.





Is Monster Truck Championship een goede racegame? Nee, en dat heeft niets te maken met het feit dat ik de eerste races geen poot aan de grond kreeg. Het zijn immers logge monsters en dan kan ik me inbeelden dat ontwikkelaar Teyon dat rijgedrag nog aardig gesimuleerd heeft. Realistisch zal het rijgedrag op bepaalde vlakken wel zijn, het vraagt gewoon gewenning. Het is volgens ons gewoon zeer moeilijk om een aangename racegame te maken met monster trucks. De races zijn wat trager, de drag races zijn kort en veel te simpel en door de trage races duikt er snel een gevoel van gewenning en herhaling op.


Dat heeft niet zozeer met de ontwikkelaar te maken. Teyon doet zijn best om een aangename carreer mode te brengen, met afwisselende events en circuits en zelfs teamleden zoals managers en onderhoudsmensen die je moet aannemen om in de beste omstandigheden te kunnen racen. Ook sponsors stellen doelen, waardoor je meer kan verdienen en betere trucks kan inkopen. Die trucks kan je ook in bepaalde mate visueel en qua performance aanpassen dus er is best wel wat. maar zoals we al zeiden: het soort van auto leent zich niet tot een game als deze. Daarvoor zijn de bewegingen te log, de races te traag en is er amper snelheidsgevoel. Dat kan ook komen door de gebrekkige frame rate, want op grafisch vlak zijn er wel wat dingetjes aan te merken.





Laat ons misschien eens beginnen met de presentatie. Hoewel Teyon zijn best doet, hebben ze de fouten gemaakt op auiovisueel vlak. De presentatie bij een begin van een reeks oogt én klinkt niet goed en is heel erg saai. Ook is de game op zich grafisch erg ondermaats. We komen aan het einde van een generatie, en van een ontwikkelaar als Teyon verwachten we meer. De frame rate is één dingetje, maar het ziet er ook niet echt goed uit. Dat klinkt nu allemaal heel negatief, maar er zijn reddingsboeien. De game is in korte dosissen leuk en de destruction arena's waar je zoveel mogelijk punten moet scoren door jumps te maken en heel kapot te rijden is nog wel best leuk. Maar maakt dat de rest helemaal goed? Natuurlijk niet.


Het is lovenswaardig dat Teyon kinderdromen wil doen uitkomen door ons de kans te geven in monster trucks over circuits te razen en ons zoveel mogelijk kapot te laten rijden, en het is leuk in kleine dosissen, maar er scheelt teveel aan het totaalpakket en het soort auto leent zich niet tot een daverende racegame.


5/10


© Game4Me



bottom of page