• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review: Mass Effect Legendary Edition

Ontwikkelaar: BioWare Uitgever: Electronic Arts

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Genre: Actie, RPG, third-person shooter

Releasedatum: 14 mei 2021 Adviesprijs: €59,99

Het jaar 2007 zal voor mij persoonlijk op gamegebied steeds bijzonder blijven. We mochten toen kennismaken met Commander Shepard en het universum van Mass Effect. BioWare was toen heer en meester en bracht de ene top game na de andere uit. Star Wars: Knights of the Old Republic, Neverwinter Nights, Baldur's Gate en het fenomenale Jade Empire zijn enkele van deze toppers. De verwachtingen waren hooggespannen en BioWare deed waar het goed in was. Met Mass Effect gingen ze echter nog een stap verder en brachten een trilogie uit van deze reeks. Buiten wat gezeur over het einde van de trilogie was dit nog nooit vertoond in de wereld van gaming. We zijn ondertussen veertien jaar later en we krijgen terug de kans om de trilogie te spelen, maar in een vernieuwd jasje. Kan Mass Effect: Legendary Edition de tand des tijds overleven of stranden we op een oude planeet die we liever niet hadden bezocht? Ontdek het zelf in onderstaande review.

Mass Effect is één van de allerbeste trilogieën, maar wat maakte toen deze game zo goed? Wat mogelijk was in deze gamereeks was nog nooit eerder vertoond. Al onze keuzes in het eerste deel werden zonder problemen meegenomen naar deel 2 en ook in deel 2 telde dezelfde regel richting het einde van deze reeks. Dus je kon de game ook een paar keer opnieuw spelen, andere keuzes maken en dan kreeg je steeds een ander verloop van de game. Heerlijk was dat.

We gaan niet te lang in het verleden blijven hangen en we richten de focus op deze Mass Effect: Legendary Edition, waarin je als speler als vanouds opnieuw de avonturen van Commander Shepard kan beleven of als nieuwe speler een ervaring gaat beleven als nooit tevoren, althans dat hopen we toch.

We gaan er ook niet flauw overdoen, maar deze review gaat vooral over het eerste deel van de trilogie. We spelen dus als Commander Shepard die aan boord is van één van de bekendste ruimteschepen in het game-universum, the Normandy. Het verhaal kan je het best vergelijken met Star Trek en dat is toch wel een zeer mooie vergelijking. Je komt op je weg heel wat problemen tegen die je naar eigen keuze op een goede of slechte manier kan afhandelen. Naar keuze dus van je eigen speelstijl. Je ontdekt heel wat planeten en wordt ook nog eens in contact gebracht met een resem verschillende aliens. We gaan ook niet teveel in detail treden over het verhaal, maar we kunnen jullie zeker meegeven dat dit nog steeds sterk in zijn schoenen staat, zelfs na veertien jaar.

De gameplay is echter wel wat in de tijd blijven steken, vooral de controls en het feit dat je deze niet kan aanpassen is toch een spijtige zaak. De actie in Mass Effect 1 is ook niet echt om vrolijk van te worden. We durven zelfs het woord saai in de mond te nemen. De momenten met je Mako (soort van ruimte-auto) zijn om te huilen, maar je kan dit aanzien alsof je door een zure appel bijt, want in de andere delen voel je daar wel een positief verschil in. We mogen ook het eerste deel niet volledig afschieten omwille van het actie gedeelte, want uiteindelijk was dit eerste deel vooral gericht op het verhaal en dat is zoals al voorheen aangekaart nog steeds van zeer hoog niveau.

Het RPG gedeelte zit ook goed in elkaar. Als speler kan je twee modes kiezen; de classic of de legendary mode. De benamingen spreken voor zich. Classic mode is zoals het origineel en de level cap is hier zestig. De legendary mode heeft een level cap van dertig en gaat het dus dubbel zo snel. Wie de keuze maakt voor de legendary mode zal dan ook in één speelbeurt de level cap halen, als je natuurlijk genoeg missies voltooid. De hoofdreden waarom ze er de legendary mode in hebben gestopt is zodat spelers deze keer wel alle abilities kunnen ontgrendelen en dus ook gebruiken doorheen het verhaal.

Het grootste verschil met deze Mass Effect: Legendary Edition en zijn verouderde trilogie is het grafische aspect. Het is en blijft een remaster en geen remake. Dat het er beter uitziet dan zijn veertienjarige voorganger dat staat als een paal boven water. De texturen zijn meer gedetailleerd, animaties die vloeiender zijn, maar de color grading dat is toch het grootste verschil. De originele game, wie zich dit nog kan herinneren, zag er donker en grijs uit. Er zit dus meer kleur in en de reden waarom ze het oude concept niet meer gebruikte is het feit dat deel 1 dan dichter in de buurt komt van zijn twee nakomelingen.

De sfeer van de game is lekker nostalgisch en dat klinkt echt zalig. De hamvraag is natuurlijk of Mass Effect: Legendary Edition kan op boksen tegen games van deze tijd? Voor mij persoonlijk wel. Als je de gehele trilogie bekijkt, kampt eigenlijk enkel deel 1 met verouderingskwalen, maar zit je hier wel met een bijzonder goede opstart van een uniek verhaal. Na die veertien jaar denk ik dat er nog steeds geen andere trilogie er in is geslaagd om zoiets als Mass Effect af te leveren. Vergeet ook niet dat je de prijs betaalt voor één game en je er uiteindelijk drie krijgt met nog als extra toevoeging alle DLC packs. Dit staat dus garant voor gigantisch veel uren game plezier.

Bovenstaande review is vooral gericht op deel 1, maar we kunnen jullie garanderen dat de andere delen beter spelen, vooral qua actie. Ook de vooruitgang van het verhaal is een must om deze trilogie te spelen. De pijnpunten van deel 1 zijn helaas niet te ontwijken, maar wie zich hierdoor kan worstelen zal op het eind van de rit met een goed gevoel deze trilogie kunnen afsluiten. Mass Effect is en blijft een fenomeen in de wereld van gaming. Deze Mass Effect: Legendary Edition is ook een perfecte kans om als nieuwe speler kennis te maken met het universum van deze unieke reeks. Spelers die de reeks zoveel jaar geleden al een keer hebben gespeeld zullen toch ook weer met een nostalgisch gevoel de vele planeten afschuimen en de conversaties met een enorm aantal aliens aangaan. Hopelijk is deze remaster terug een stap in de goede richting voor BioWare.

8/10