Review: Marvel's Spider-Man 2

Ontwikkelaar: Insomniac Games

Uitgever: Sony Interactive Entertainment

Platformen: PS5

Genre: Actie

Releasedatum: 20 oktober 2023

Adviesprijs: € 69,99

Goeie games rond superhelden zijn niet dik gezaaid. De voorbije jaren probeerden Marvel's Avengers en Marvel's Midnight Suns het, maar beiden waren geen onverdeeld succes. Gelukkig is er nog Insomniac Games die 5 jaar geleden met de eerste Spider-Man-game en iets later met Miles Morales, twee ijzersterke games afleverde. Nu is het tijd voor de sequel...

De sequel borduurt voort op beide games en dat betekent dat Miles en Peter beide in de game zitten én speelbaar zijn. Bovendien kan er naadloos gewisseld worden tussen de twee Spider-Men en dat zorgt voor meer mogelijkheden. Zo is er een groot verschil in actie tussen Miles en Peter's Spider-Man, alleen al omdat Miles elektrische krachten heeft. Alleen al door ze beide in de game te stoppen, is de gameplay véél gevarieerder, zijn er meer abilities en meer suits om te unlocken. Natuurlijk zijn er nog een aantal dingen hetzelfde, zoals het systeem om van alles vrij te spelen en de nevendingetjes die je kan doen, maar het verhaal en aantal nieuwe elementen zorgen toch voor een nieuwe ervaring.

Het vorige verhaal had veel emotionele impact en dat gaat het vervolg zeker niet uit de weg. Insomniac weet hoe om te gaan met emotionele verhalen en de actie daar in te verweven en dat doet het nu weer. De persoonlijke levens van Peter en Miles en hoe ze beiden met het Spider-Man zijn moeten omgaan staan uiteraard weer centraal, maar ook de villains komen met een goed verhaal, en dat zijn er wel wat. Van Venom over The Sandman tot Kraven, ze worden er niet zomaar ingegooid, ze krijgen ook sterke verhaallijnen. Vooral het Venom-gegeven heeft impact op de gameplay, want dat zijn krachten waarmee je als gamer later in het spel mee mag spelen. Dat geeft ook weer nieuwe opties in de combat en zorgt weer voor een beetje meer punch in de game.

Insomniac Games komt dus met weer heel wat coole dingen om er een topgame van te maken. En dat stopt niet bij het verhaal, de twee Spider-Men of Venom-krachten. Er is ook een nieuw deel van New York om te verkennen en hoe je door de open-wereld beweegt, is weer wat anders. Het webslingeren voelt fantastisch en nog beter aan, maar nu zijn er ook wingsuits, om door de wereld te zweven. Je kan zelfs gliden over het water. Het mag dan wel zijn dat fast travelling in minder dan een halve seconde gebeurt, je voelt niet de noodzaak om veel snel te reizen, omdat het slingeren zo fantastisch aanvoelt.

Spider-Man 2 is dus een game met weinig gebreken. Niet alleen in het verhaal en de gameplay, ook de sfeer die in de game hangt. Met de kracht van de PS5 zien we niet alleen betere graphics, maar ook een stad die dichter bevolkt is. Meer auto's, meer voetgangers, meer dingen die gaande zijn... En natuurlijk keren de interventies van Jameson terug, waar je weer elke keer geboeid naar luistert. Nee, Insomniac Games weet wat het doet met het Spider-Man IP en slaagt elke bal juist. Men zegt wel eens dat perfectie niet bestaat, maar Spider-Man 2 komt er verdomd dicht bij.

We kregen natuurlijk het geweldige tussendoortje Miles Morales, maar de échte sequel mét twee Spider-Men in de hoofdrol, is iets wat 5 jaar wachten waard was. Dit is een fantastisch game met vertrouwde elementen, nieuwe dingen en een verhaal en gameplay die boeit van begin tot eind. Game of the Year?

10/10