Review: Marvel's Midnight Suns

Ontwikkelaar: Firaxis Games

Uitgever: 2K Games

Platformen: Xbox Series X, PS5

Genre: Strategie, Actie

Releasedatum: 2 december 2022

Adviesprijs: € 39,99

Het Marvel-universum blijft een onuitputtelijke bron van inspiratie voor makers van films en videogames. Dat er dozijnen films verschenen en blijven verschijnen moeten we je niet vertellen, maar ook qua games gaat het lekker. Spider-Man, Guardians of the Galaxy... tot het mobiele kaartspel Snap. Nu is er ook een consolegame met cardgame principes.

Qua verhaal doet Midnight Suns voor zijn synopsis niets spectaculairs. Hydra heeft Lillith doen ontwaken, en een collectief van superhelden - The Midnight Suns - moeten samenwerken om de aarde te redden. Deze keer nemen we niet de controle over een bestaande Marvel superheld, maar over een zelf gecreëerde held. Je kan hem een cool uiterlijk geven, maar men had meer kunnen doen met het feit dat hij een nieuwe held is tussen de bekende helden. Het personage voelt niet ontwikkeld aan en de binding als speler met je personage is er niet. je kan hem wel bepaalde dialoogkeuzes laten maken en banden doen ontwikkelen met andere personages, maar hoewel het rond jouw personage draait, draait het nog steeds meer om de helden. Niet helemaal onbegrijpelijk, omdat in de bekende helden de aantrekkingskracht ligt van Marvel, maar het is een gemiste kans en toont een gebrek aan durf bij de makers.

Laat je niet afschrikken door dat beetje kritiek, want Midnight Suns is echt wel een heel fijne game. De makers hebben hun best gedaan om de card gameplay zo boeiend mogelijk te maken en dat te combineren met een beetje RPG en vrij rondlopen. Het is niet zomaar missie kiezen, deck samenstellen en gaan. Op het grondgebied van je hoofdkwartier loop je tussen missies vrij rond en kun je (beperkt) dingetjes doen. Wat collectibles zoeken, praten met andere personages en banden smeden... Vrij beperkt wel, maar onverwacht, want dat is niet wat je zou verwachten van een game met card gameplay. Het verhaal zelf is ondanks de heel simpele premisse wel goed uitgewerkt. We komen heel wat boeiende Marvel-personages tegen en het team groeit steeds. De dialogen zijn ook goed uitgeschreven en er zitten wel leuke twists and turns in het verhaal dat het boeiend houdt.

Ook de card gameplay op zich is heel erg solide. Het is iets boeiender dan zomaar een kaart selecteren en aanvallen. Elk personage heeft zijn eigen specialisatiekaarten en je kan ook kaarten 'stacken' om ze een hogere aanvalswaarde te geven. De kaarten geven je heel veel mogelijkheden om combinaties aan te gaan. Zowel tussen een als meerdere personages. Je kan heel tactisch spelen en gokken om te discarden en kaarten te wisselen in je actief deck. Op zich zijn dat niet zo enorme vernieuwende dingen in een card game, maar de diepgang die Firaxis Games creëert met zijn card gameplay is wel indrukwekkend. Tijdens de missies krijg je ook meerdere doelen die het allemaal wat uitdagender en cooler maken en bovendien is het visueel allemaal nog eens erg interessant wanneer kaarten uitgespeeld worden. Dat levert spectaculaire beelden op en ook daarin zit veel variatie, omdat de card gameplay zo gevarieerd is.

Daarmee kom je onvermijdelijk bij het grafische gedeelte. Dat gedeelte heeft 2 aspecten: tijdens de missies en tijdens de free roam. Tijdens de missies ogen de graphics echt sterk. De animaties, de grafische effecten tijdens het spelen van kaarten, de personages, de omgevingen... Alles ziet er echt goed uit. De omgevingen waarin de missies zich afspelen zijn echt enorm divers en geven je ook zin om verder te spelen. Een ander aspect van het grafische is wanneer je in de free roam momenten op je hoofdkwartier rondloopt. Dat ziet er ook niet slecht uit, maar je merkt aan bepaalde dingen dat dit eigenlijk echt wel een card game is. De textures zijn vanuit een third-person standpunt wat minder en de details van personages valt soms ook wel tegen. Niet dat het lelijk of slecht is, maar het verschil met de graphics tijdens de actie valt wel op.

Marvel's Midnight Suns weet een sterke card gameplay te combineren met enkele verrassende elementen en een simpele synopsis die toch tijdens het verhaal voor verrassende twists en turns zorgt. Het is een uitstekende tactische game geworden die de sterke rts gameplay van Firaxis combineert met de sterke IP's van Marvel.

8,5/10