Review: Marvel's Guardians of the Galaxy

Ontwikkelaar: Eidos Montreal Uitgever: Square Enix

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC, Switch Genre: Actie

Releasedatum: 26 oktober 2021 Adviesprijs: €69,99

Na een verplichte coronapauze van anderhalfjaar, draait de Marvelmolen weer op volle toeren. Onlangs maakte Shang-Chi zijn debuut in het Marvel Cinematic Universe, en nu doet Eternals momenteel hetzelfde. Tegelijk is er voor gamers ook héél veel om naar uit te kijken. Firaxis Games maakte zijn RTS Marvel's Midnight Suns bekend, en Eidos Montreal heeft zopas Marvel's Guardians of the Galaxy uitgebracht.

De Guardians of the Galaxy-films zijn misschien wel van de leukste, tofste en coolste films uit de Marvel-stal. De muziek, de humor, de personages... alles klopt. En dan verwachten we natuurlijk ook veel van de game. Hetzelfde eigenlijk. Qua sfeer kan het begin dan ook tellen, wanneer we een jonge Peter Quill op zijn verjaardag zien en hem zien genieten van de coole muziek en een beetje interactie met zijn moeder zien. Dat eindigt abrupt en we worden in de actie gegooid. Die actie is meteen heerlijk. Cool, chaotisch en snel. Het was afwachten hoe ze bij de ontwikkelaar de mechanismen als zijn jet boots gingen introduceren en de combat met Groot, Gamora en Rocket gingen integreren, maar dat loopt als een trein.

Ja, het is een beetje jammer dat we niet rechtstreeks kunnen spelen als één van de drie andere personages. Toch heeft Eidos Montreal enkele mechanismen in de combat gestopt, zodat de andere personages mee in de actie getrokken worden. Zo kan je tijdens de coole combat op elk moment een character wheel openen en elk personage selecteren om een speciale aanval uit te voeren. Maar niet alleen tijdens de combat kan dat, ook tijdens het verkennen. Hier en daar kom je vast te zitten, moet je de omgeving scannen en het juiste personage je laten helpen. Groot kan bruggen slaan met zijn uitgroeiende takken, Gamora kan dingen snijden, Rocket kan door kleine ruimtes kruipen en dingen hacken, en Drax is een troef met zijn spierkracht. Je werkt wel dus degelijk samen met de personages, in en buiten de actie.

Daar scoort de game heel wat punten mee. Ook met het mechanisme van 'The Huddle'. Wanneer je vrienden verslagen zijn in combat, kan je de koppen bij mekaar steken en op muziek moet je de juiste slagzin selecteren om ze op te peppen. Kies je de juiste, gaan ze haast onverslaanbaar door, kies je de foute slagzin ben je er aan. Prima dingetjes die het groepsgevoel van de Guardians ten goede komen. Maar ook tijden het verkennen wordt er aan dat groepsgevoel gewerkt. Je kan hier en daar dialoogkeuzes maken met Peter en dan versterkt je band met het ene of het andere personage. Of net niet. Dat kan trouwens ook met andere personages in het verhaal. Dat verhaal is niet zo heel moeilijk of verrassend. Maar wel tof en het gaat goed vooruit en kent geen dipjes. Bovendien brengt het heel wat bekende personages uit GotG.

De actie is dus niet te versmaden, maar daartussen is het vooral lineair. Verkennen is beperkt tot een minimum. Dat kan je beschouwen als een minpunt - dingen verzamelen en vinden is vrij simpel, - maar deze game toont dat lineaire actiegames echt nog wel fantastisch kunnen zijn. Bovendien krijg je met je schip een soort centrale hub waar je tussen de actie door kan ontspannen, een praatje kan doen met je mede-Guardians of Rocket een upgrade kan laten maken. Die upgrades vergen grondstoffen, maar die zijn opnieuw makkelijk te vinden. Ook tijdens die momentjes zie je de personages onderling banden smeden.

Een welgekomen afwisseling van de actie dus, waar je zelfs naar de fantastische muziek kan luistern, van We Build this City tot fenomenale groepen als Wham!. Maar de actie blijft dus wel het focus point van de game en daar slaagt de ontwikkelaar met grote onderscheiding. Niet alleen dat, maar de game ziet er ook nog eens fantastisch uit. Het design van de personages en de omgevingen zijn fantastisch en ondanks dat de game ook op last-gen consoles verschijnt, is het technisch en visueel een héél knappe en coole game.

Marvel's Guardians of the Galaxy volgt na een mindere game als Marvel's Avengers en toont dat lineaire actiegames verre van dood zijn. Integendeel. Misschien was Marvel's Avengers ook beter een lineaire actiegame dan de grindfest dat het gebleken is. Deze game is alleszins een klepper.

8,5/10