Review: Marvel's Avengers

Ontwikkelaar: Crystal Dynamics Uitgever: Square Enix

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie,RPG

Releasedatum: 4 september 2020 Adviesprijs: € 59,99

Al jaren domineert Marvel de entertainment-industrie. Sinds het Marvel Cinematic Universe begon in 2008 met Iron Man kregen we elk jaar tal van Marvel-verhalen op ons afgevuurd, maar sinds Endgame ligt het wat stil. Black Widow, een prequel, kon niet releasen door COVID-19 die de bioscopen in zijn greep hield, maar dat wil niet zeggen dat er geen verhalen verteld kunnen worden. Crystal Dynamics doet het met de ambitieuze videogame Marvel's Avengers.

Crystal Dynamics klopt zich op de borst dat dit een titel wordt die jaren ondersteund zal worden. Daarvoor heeft de ontwikkelaar een multiplayer ontwikkeld die immer zal moeten evolueren met verhalen, nieuwe helden die beschikbaar komen - Spider-Man wordt een PlayStation exclusief personage - en tal van zaken die je voor elke held kan vrijspelen. Maar voor je daar aan begint, moet je de Avengers terug samen krijgen via de singleplayer. Ja hoor, dat aspect heeft Crystal Dynamics niet verwaarloosd en vertellen ze een origineel verhaal dat je een reden moet geven de Helicarrier op te bouwen die als basis zal dienen in je multiplayer-carrière.

Een goed concept om een single- en multiplayer aan mekaar te verbinden. Dat doen we via Kamala Khan, een jong meisje dat meedoet aan een schrijfwedstrijd en als geselecteerde achter de schermen van Avenger's Day mag. Een groot fanfeest waar een nieuw high-tech hoofdkwartier wordt onthuld, en een nieuwe krachtbron die alles moet aanvuren. Die eerste momenten met Kamala zijn heel erg leuk. Je verzamelt comics door spelletjes te spelen op het festival, geïnspireerd door de coverhelden Iron Man, Thor, Captain America, Hulk en Black Widow en komt ze allemaal eens tegen. Een heel erg leuke manier om Kamala Khan te leren kennen en een brug te slaan tussen haar en Earth's Mightiest Heroes.

Maar wanneer het noodlot toeslaat op A-Day en we een tijdssprong maken van vijf jaar ontwikkelt zich een goed verhaal waar we één voor één elke Avenger terug gaan zoeken en samen het complot blootleggen en hun eer herstellen. Een goed verhaal dus, maar het neemt duidelijk wat inspiratie van Civil War, waar helden ook aan banden werden gelegd, en ook van het DC's Flash ontstaans-verhaal om de inhumans en dus ook Kamala haar krachten te creëren. De singleplayer is niet kort, zeker niet als je de zijmissies gaat doen, en is de manier om je voor te bereiden op de multiplayer. Je krijgt doorheen het verhaal -dat wel focust om Kamala Khan - de kans om met alle helden te spelen én ze te ontwikkelen.

De game speelt immers ietwat als een RPG. Je verzamelt skill points voor elke held en leert zo nieuwe moves en abilities aan. De helden spelen allemaal anders, op een eigen manier en de controls voelen ook héél erg goed. Het gevoel van vliegen met Iron Man of Thor voelt helemaal anders aan, je voelt het ietwat logge van Hulk en Captain America en Black Widow hun bewegelijkheid wordt ook goed nageboots. Zelfs wanneer je een reus wordt met Ms. Marvel voelt het log en minder bewegelijk aan, zoals Ant-Man dat wat toen hij gigantisch werd in Civil War. Crystal Dynamics heeft dus enorm goed werk geleverd om een echt sterke ervaring af te leveren wanneer het gaat over de combat.

Of het nu in de single-of multiplayer is, de combat voelt goed aan en is heel gevarieerd. Een sleutelelement was natuurlijk dat elke held anders zou aanvoelen tijdens het spelen en dat Crystal Dynamics ook heeft kunnen waarmaken dat dit zo is, verdient een pluim. Het multiplayer-aspect is dus iets dat jaren moet meegaan. Een beetje Fortnite- en Destiny-gewijs. In het Avengers Initiative kunnen we zowel alleen aan de slag met missies, als in co-op. Crystal Dynamics heeft het zo ontwikkeld dat we nooit met dubbele helden in een party gaan zitten, dus op dat vlak doen ze het goed. Of de multiplayer gevarieerd genoeg kan blijven, is natuurlijk iets dat we in de loop der tijd moeten ontdekken. Maar dat er potentieel in zit en er heel wat te doen is, mag duidelijk zijn.

De War Zone missies zijn alleszins al gevarieerd. Van snelle, korte missies, tot missies met meerdere doelen of zelfs raids of wave missies met vijanden die blijven komen. Dat er in de toekomst nieuwe helden bijkomen die ook allemaal op hun eigen manier zullen spelen en andere moves zullen hebben, klinkt natuurlijk aanlokkelijk. Alleen... ook deze game ontsnapt niet aan Microtransacties. Elke held heeft een doelenkaart, en je kan dat wel allemaal vrijspelen maar het is toch een enorme 'grind', zoals dat dan heet, om te doen. Maar je kan uiteraard een currency kopen waardoor je alles gewoon voor cash kan unlocken. Al gaat het hier veelal over cosmetische items zoals kostuums voor je Avengers - er zitten coole, leuke en gekke exemplaren tussen - als items als naamtags voor je online persona en meer.

Als we iets negatief moeten zeggen, gaat het uiteraard om die microtransacties die toch wel heel aanwezig zijn. Al moeten we zeggen dat Crystal Dynamics gratis nieuwe content zoals nieuwe helden - Hawkeye is één van de eersten, - verhalen en missies belooft. Dat brengt alles wat in balans. Als laatste hebben we het over het visuele en auditieve. De stemmen van deze Avengers zijn anders dan die we kennen, uiteraard, maar we wennen snel aan ze en het stemmenwerk is goed. Dat geldt ook voor het visuele. De outfits van Thor en co zijn ietsje anders, maar zien er cool uit. De actie is explosief, kan chaotisch overkomen, maar dat zorgt op geen enkel moment voor performance-problemen. Ook grafisch is het dus een toptitel.

Earth's Mightiest Heroes verdienden een absolute topgame en dat lijkt Marvel's Avengers van Crystal Dynamics wel geworden te zijn. De game biedt een sterke singleplayer-ervaring én een lijvige multiplayer waarmee we jaren voortkunnen. De microtransacties zijn het enige echte minpunt, maar dat wordt dan weer uitgebalanceerd door gratis content. En wanneer het repetitief dreigt te worden, kom je weer iets nieuw en spannend tegen. Top!

9/10