Review | Mario + Rabbids: Sparks of Hope

Ontwikkelaar: Ubisoft Milan, Ubisoft Paris

Uitgever: Ubisoft

Platformen: Nintendo Switch

Genre: Strategie, Platformer

Releasedatum: 20 Oktober 2022

Adviesprijs: € 59,99

De Nintendo Switch zorgde na zijn release indertijd voor een belangrijke shift bij Nintendo: third party games zouden een ding worden. Nintendo verzorgde altijd zijn eigen games, maar sinds de Switch zijn er dus ook third party-games. Dat zorgde ook voor de unieke samenwerking tussen Mario en Ubisoft zijn geschifte Rabbids in Mario + Rabbids: Kingdom Battle. Die knotsgekke game heeft nu een sequel.

In de knotsgekker wereld van Mario en de Rabbids kan het blijkbaar niet knotsgek genoeg. Nagenoeg onmiddellijk na de gebeurtenissen uit de eerste game, verschijnt er een gigantische ruimterog die smurrie lanceert op de werelden, en dat klusje moeten Mario en zijn vrienden gaan opknappen. Het hele begin lijkt wat 'out of place,' zelfs voor een Mario + Rabbids-game. Nog knotsgekker, eigenlijk. Maar het past wel bij wat deze game wil zijn en het zet in alle geval een game in gang die erg lijkt op zijn voorganger, maar toch voldoende verschillende elementen naar de tafel brengt.

De gameplay van de vorige game wordt in grote delen behouden. Het is en blijft een tactische game, maar waar je in Kingdom Battle eerder gelimiteerd werd tot tegeltjes, heb je in Sparks of Hope het gevoel meer vrijheid te hebben. Dat is niet helemaal zo, maar het voelt vrijer en dat geeft een veel leuker gevoel tijdens het spelen. Je hebt minder het gevoel een tactische turn-based game te spelen, en voor een game met Mario, voelt dat gewoon logischer. Er zijn nog elementen die het vrijer doen aanvoelen. De Team Jump bijvoorbeeld. De ene geeft de andere een zetje en je kan veel grotere afstanden overbruggen. Daarnaast is er buiten de tactische gevechten ook veel meer ruimte om werelden te verkennen en platformgameplay te showcasen, inclusief muntjes verzamelen en puzzels oplossen.

Er is meer vertrouwde Mario-gameplay in deze sequel en dat voel je aan het spelplezier. Kingdom Battle was nochtans echt wel een leuke game, maar dit spel is gewoon leuker. Je moet het allemaal nog altijd heel tactisch aanpakken, maar de variatie in de combat en de verschillende personages die je kan gebruiken voelt aan alsof dat flink uitgebreid is. Elk personage heeft distinctieve kwaliteiten die je andere mogelijkheden geven en zo blijft het leuk om na X-aantal tijd nog steeds te spelen. De Sparks helpen daar ook in. Ook in Kingdom Battle had je een mechanisme om dingen te upgraden, maar hier zijn dat dus de 'Sparks'. Dat is iets uitgebreider dan in de vorige game en iets minder voorspelbaar. Ook dat is een element dat de gameplay weer iets 'extra's' geeft.

De gameplay zit snor, nog meer dan in de vorige game, maar ook visueel is Mario + Rabbids: Sparks of Hope een enorm leuke game. Kleurrijk, grappig, toffe dialoogjes met Rabbids en visuele humor die de Rabbids zo typeert. Er zijn verschillende werelden en die zijn dan ook echt verschillend. Van Mario-games zijn we knappe werelden gewoon en Ubisoft levert op dat vlak dan ook goed werk. Nintendo heeft ongetwijfeld enorm over hun schouder meegekeken, en dat zal wel geholpen hebben in het creatief vrijwaren van het kleurrijke gegeven dat de Mario-games altijd zijn. Al zijn de Rabbids op zich al kleurrijk genoeg.

Mario + Rabbids: Sparks of Hope doet veel goed. Heel veel. De game neemt de sterke punten van zijn vijf jaar oude voorganger, Kingdom Battle, en weet daar nog op te verbeteren. Meer platforming, meer vrijheid tijdens de tactische gevechten en visueel heerlijke levels zorgen voor een geweldige speelervaring.

9/10