Review: Mafia - Definitive Edition

Ontwikkelaar: Hangar 13 Uitgever: 2K Games

Platformen: PC, PS4, Xbox One Genre: Actie

Releasedatum: 28 september 2020 Adviesprijs: € 39,99

De Mafia-reeks is eentje die gekoesterd wordt. Mafia III van enkele jaren was een leuke game, maar de beste verhalen werden verteld in Mafia en Mafia II. Die twee games kregen nu, dankzij de Trilogie die uitgegeven wordt respectievelijk een remake en remaster. De remaster van Mafia II was genieten, maar een game uit 2002 met hedendaagse graphics en hetzelfde uitmuntende verhaal als toen? We keken er naar uit.

En nu rijden we dus rond in Lost Heaven als Tommy, een man die met een taxi rijdt, en zijn geluk beproeft na heel wat problemen in zijn leven. Als die taxi-chauffeur rolt hij opeens ten midden van een Mafia-oorlog tussen Morello en Salieri, en is het aan ons om met hem op te klimmen in de ranken van de Saliere-clan, met twee oudgedienden Sam en Pauli aan onze zij. Het verhaal is uiteraard onveranderd. Dat verhaal was fantastisch, maar is dankzij de moderne visuals en hier en daar schaafwerk van ontwikkelaar Hangar 13 - die niet de ontwikkelaar was van de originele game - nog beter geworden. Waarom? Omdat de sfeer er nu nog meer van af druipt.

Wanneer Salieri in de cut-scenes spreekt, komt hij méér over als een echte Don. Dat is nu eenmaal door het gedetailleerde grafische aspect van de game die de personages meer tot leven brengt. Als remaster is de game dus zéker geslaagd op het gebied van sfeer. Het verhaal, dat al geweldig was, komt meer tot leven en de geweldig uitziende wereld en meer expressieve personages sleuren je als speler mee in dat verhaal. En de gameplay? Wel, ook daar zijn er opmerkelijke verschillen vast te stellen met het origineel. De game werd niet alleen visueel van de grond af opgebouwd, ook de mechanics tijdens de actie en het rijden - je twee grote bezigheden in de game - werden stevig aangepakt door ontwikkelaar Hangar 13.

Het is nodeloos om te stellen dat het knallen werd verbeterd. Indien men met deze remake met de animaties en mechanics van 2002 zou afkomen, zouden we de game afmaken. Want toen was het goed, maar naar moderne maatstaven is dat te 'clunky'. Niets van dat alles. Cover, schieten, rennen... het loopt allemaal enorm soepen en de vuurgevechten kunnen intens worden. Het level design is ook zo dat bepaalde missies toelaten het allemaal wat 'stealthier' aan te pakken in plaats van meteen alles af te knallen. En het rijden? Wel, ook dat gaat een stuk vlotter. Net als het schieten voelt het meer aan zoals in Mafia III. Niet verwonderlijk, want die game werd wél ontwikkeld door Hangar 13. Dat ze dan terugvallen op hun bekende technologie is niet verwonderlijk.

Alleen is het wel zo, dat je hier tijdens het spelen niet zomaar rustig kan rondrijden en activiteiten kan doen. En dat is dan misschien het punt waarop deze remake de bal een beetje laat vallen. Net zoal in het origineel wordt je van missie tot missie gestuurd, zonder optie om vrij rond te rijden of dingen te verkennen. Na een missie wordt het abrupt afgebroken en ga je naar een cut scene. Er zijn ook geen zimissies of andere dingetjes om de tijd mee te doden. Dat werkte toen, en dat werkte goed, maar het is duidelijk dat dit naar hedendaagse maatstaven, en zeker na Mafia III, iets moeilijk is. De game voelt daardoor wat beperkt aan, ondanks dat de gameplay en het verhaal steengoed zijn.

Je hebt wel de optie om vanaf het hoofdmenu om 'Free Roam' te kiezen, waardoor je Lost Heaven vrij kan verkennen. Het is een mooie, prachtige stad zelfs, om door te rijden maar er is niets te doen buiten één soort collectible waarvan je er al pakken tegenkomt tijdens het spelen van missies. De Free Roam heeft geen incentive, en dat is jammer. Als remaster is Mafia: Definitive Edition absoluut geslaagd, maar Hangar 13 laat enkele dingen liggen door net niet die 'extra mile' te gaan.

Mafia had een geweldig verhaal en was in 2002 een geweldig spel en dat heeft en is het nog steeds. Mafia: Definitive Edition brengt hetzelfde geweldige verhaal, maar sleurt je er verder in dan voorheen dankzij de prachtige visuals en sfeer die de nieuwe visuals opwekken. De game structuur voelt wél duidelijk gedateerd aan, maar dat houdt ons niet tegen van Mafia opnieuw een sterke game te vinden.

8/10