• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review | Life is Strange: True Colors

Ontwikkelaar: Deck Nine Uitgever: Square Enix

Platformen: PS4, PS5, Xbox One, Xbox SerieS S/X, PC, Switch, Stadia Genre: avontuur, actie

Releasedatum: 10 september 2021 Adviesprijs: €54,99

De Life is Strange games zijn ondertussen niet meer weg te denken uit het game-universum. In 2015 mochten we voor de eerste keer kennismaken met deze fantastische franchise. Zes jaar later verwelkomen we met veel plezier het derde deel van Life is Strange. Deck Nine (vroeger gekend als Idol Minds) stond niet aan het roer van deel één en twee, maar brachten wel de spin off Before the Storm uit, dat een zijverhaal was van de originele Life is Strange. Begin volgend jaar brengen ze ons ook de Life is Strange Remastered Collection. We focussen ons natuurlijk eerst op deze Life is Strange: True Colors met als onderstaande review als resultaat.

We gaan onmiddellijk met de deur in huis vallen en jullie er al op wijzen dat deze Life is Strange al één groot verschil heeft met zijn voorgangers. De vijf chapters zijn bij release allemaal beschikbaar, dus hoeven we niet weer telkens drie maanden te wachten voor een nieuwe hoofdstuk. Daarom hebben we ook besloten om deze review te schrijven als één game en niet zoals in het verleden per hoofdstuk. We gaan ook ons uiterste best doen om geen spoilers vrij te geven in deze review, zodat jullie er ook nog volop plezier aan kunnen beleven.

De game start met het hoofdpersonage Alex Chen die in haar jeugd van het ene pleeggezin in het andere is beland. Haar broer Gabe Chen heeft haar na zoveel jaar eindelijk gevonden. Door deze blije gebeurtenis besluit Alex om een bezoekje te brengen aan haar broer in Colorado, in het rustige bergdorpje Haven Springs. Het eerste hoofdstuk van deze game is een pure introductie-aflevering, waarin je niet alleen Haven Springs leert ontdekken, maar ook alle belangrijke inwoners van dit dorpje. De warmte die je ervaart van deze inwoners geven je als speler zelf ook een goed gevoel, ook de muziek in deze Life is Strange game is zoals vanouds genieten.

Op het eerste zicht lijkt alles rozengeur en maneschijn, maar helaas is dit van korte duur. Op het einde van hoofstuk één gebeurt er iets wat het volledige verloop van de game op zijn kop zet. We moeten nog bekomen wat er is gebeurd en besluiten om niet bij de pakken te zitten en op onderzoek te gaan. De krachten die Alex bezit komen hier goed van pas. Ze kan namelijk de emoties van andere mensen lezen. In deze game zijn die weergegeven in een kleur. Rood is woede en de andere kleuren van de emoties moeten jullie maar zelf ontdekken. Je krachten worden naargelang je verder geraakt in de game sterker.

Alex kan later in de game emoties overnemen, zodat ze hetzelfde kan ervaren wat de persoon in kwestie meemaakt en hierop reageren. Buiten het hoofdverhaal kan je ook mensen tegenkomen die in de knoop zitten met hun eigen problemen, zo is er op een bepaald moment een dame die helemaal vergeten is waar ze mee bezig is. Alex wil haar natuurlijk helpen en je moet dan eigenlijk de stappen herbeleven van deze dame, zodat ze uiteindelijk weer weet wat ze juist moest doen. De krachten evolueren dus en dit wordt op een mooie manier weergegeven.

Chapter twee eindigt ongelooflijk mooi en we moeten toegeven dat we het niet droog konden houden. Chapter drie is voor ons persoonlijk de beste van de vijf chapters, omdat we vinden dat we dit nog niet mochten ervaren in deze franchise. Het is ongelooflijk knap weergegeven en je zin in avontuur wordt alleen maar groter. We zullen een klein spoilertje geven, wie Dungeons and Dragons kan smaken, zal deze chapter een warm hart toedragen.

In chapter vier kom je heel dicht bij de waarheid van het verhaal. Je doet dit natuurlijk niet alleen en kan gelukkig rekenen op de steun van je vrienden. Zo zijn Ryan en Steph heel belangrijk in de zoektocht naar de waarheid, maar niet enkel op dat vlak. Er komen natuurlijk ook vlinders aan bod in deze Life is Strange en als speler heb je dit volledig zelf in de hand. Kies je ervoor om verliefd te worden op die persoon of toch liever die andere persoon of uiteindelijk niet verliefd te worden, daar heb je zelf de keuze in. De keuze die je hier maakt kan belangrijk zijn richting het einde van de game.

Het einde van chapter vier eindigt met een cliffhanger van jewelste en gelukkig moeten we niet maanden wachten om verder te kunnen met het verhaal. De start van chapter vijf is enorm hard voor Alex, maar ook als speler stonden we even stil met de gebeurtenissen die we te zien kregen. In het laatste hoofdstuk is het eindelijk tijd om de laatste puzzelstukken in elkaar te leggen en nu wordt het enorm belangrijk. Je beslissingen die je doorheen de ganse game hebt genomen worden nu echt bepalend. We gaan zeker niks verklappen, maar we vonden het echt briljant hoe de puzzel uiteindelijk in elkaar past.

In elk chapter kan je bepaalde voorwerpen vinden die je met je krachten kan activeren en op deze manier een soort van backstory onthuld. Ook zijn er minder belangrijke personages die je kan helpen. Zo heb je op een bepaald moment een birdwatcher die een vogel zoekt, je hebt dan de keuze deze persoon te helpen of niet. Wie graag voor de platinum trophy gaat, zal bovenstaande zaken toch in de gaten moeten houden. Wat ook nieuw is, is dat je Alex telkens kan voorzien van een andere outfit.

Life is Strange: True Colors is grafisch een stap hogerop tegenover zijn voorgangers, maar toch hadden we op momenten het gevoel dat de personages er wat 'plastic' uitzagen. De sfeer in de Life is Strange games was steeds zeer mooi en betoverend, en in dit derde deel is dit niet anders. Muziek staat ook enorm centraal in deze game en dat kunnen we alleen maar toejuichen. De voice acting is ook uitmuntend en dat komt alleen maar ten goede van het verhaal. Dat is natuurlijk het belangrijkste aspect van dit soort games en we kunnen alleen maar concluderen dat dit een enorm sterk verhaal heeft. Wat ook uniek is aan deze game is dat het zich altijd afspeelt in het dorpje Haven Springs. We hebben van elk moment genoten en als speler hebben we dezelfde emoties gedeeld als de personages in dit prachtige Life is Strange: True Colors.

We moeten er niet onnozel overdoen, maar wij zijn fan van dit soort games. Het is een heerlijke, andere manier van gamen en daar houden we wel van. Zeker nu dit derde deel weer een enorm sterk verhaal heeft. Visueel is het een verbetering, buiten het feit dat wij vonden dat de personages er op bepaalde momenten wat play-doh achtig uitzagen, maar dit is echt een enorm klein en persoonlijk minpuntje. Het dorpje Haven Springs is uniek met zijn bloemenwinkel, platenzaak en andere leuke plaatsen, ook dat het verhaal zich hier allemaal afspeelt is een troefkaart. De sfeer is wederom betoverend en fenomenaal. Wat een prachtige soundtrack weer en een topcast aan stemacteurs. We hebben enorm genoten van deze Life is Strange: True Colors en mogen concluderen dat we het derde deel ook het beste deel vinden.

9 / 10