Review: LEGO Brawls

Ontwikkelaar: Red Games

Uitgever Bandai Namco Entertainment

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Actie

Releasedatum: 2 september 2022

Adviesprijs: € 39,99

De hoeveelheid LEGO-games die de voorbije twee decennia al verschenen zijn, valt niet op drie handen te tellen. Talloze popcultuur-franchises kregen al de LEGO-behandeling, van Indiana Jones, over Batman, Star Wars, Harry Potter, Pirates of the Carribean tot Jurassic World en nog veel meer. Af en toe verschijnt er ook een eigen creatie, zoals LEGO Worlds, of nu LEGO Brawls.

LEGO Brawls is geen moeilijke game om uit te leggen en vrij simpel om te spelen. Je maakt een mannetje uit beginnende onderdelen, gaat online of in een privé spelletje matches spelen waar je terrein verdedigd en/of elkaar afmaakt, en verdient andere onderdelen en studs om dingen in bepaalde battle passes vrij te spelen. Nee, deze battle passes zijn niet betalend. Enkele franchises, zoals Jurassic World hebben eigen thema's gekregen waarin je een aantal personages kan vrijspelen. Dat zal de aanlokkelijkheidsfactor van de game een boost geven.

Het is immers zo dat als je alleen maar met onbekende poppetjes speelt, de aantrekkelijkheidsfactor niet zo groot is. Populaire, bekende dingen in games stoppen, doet spelen .En LEGO heeft natuurlijk veel licenties. Een pluspunt dus, alleen is de game waarin dit verwerkt is, niet zo sterk. Het klinkt leuk, een eigen mannetje bouwen, dingen vrijspelen en in verschillende levels elkaar te lijf gaan in de LEGO-wereld. En dat is het ook... voor korte tijd. Het aantal modi is beperkt. Een soort van domination-mode waar je een gebied veroverd en verdedigd, free-for-all, team deathmath... maar in het begin is het gewoon heel erg leuk.

Vooral omdat de levels wel leuk ontworpen zijn en omdat de power-ups grappig en cool tegelijk zijn. Er zijn er heel veel en elk in zijn eigen thema (een pterodactylus die bommen dropt voor Jurassic World, bijvoorbeeld), maar het wordt heel gauw repetitief. Vooral omdat de combat buiten die Power-ups heel weinig variatie biedt. Het is wat rammen op vierkantje en dat is het dan. Verdedigen of iets tactisch doen is er niet bij. Je kan het argument aanbrengen dat het gericht is op een jonger publiek, en dat is zeker zo, maar zelfs jonge gamers van nu verwachten meer.

Niet dat wat er is, niet leuk is, maar er is te weinig. De game heeft te weinig om het lijf en daagt te weinig uit. Visueel is het wél heel leuk. Met kleurrijke, goed ontworpen levels in verschillende thema's en er zijn heel wat mogelijkheden om creatief te zijn in het ontwerpen van je custom poppetje. Het enige minpunt op visueel vlak, is dat het tijdens intense gevechten met veel poppetjes op het scherm, het allemaal héél onoverzichtelijk wordt en je jouw eigen mannetje soms niet kan ontwaren in de LEGO-hoop. Maar dat kan er ook nog bij, bij een matig spel als dit.

LEGO-games ontgoochelen zelden tot nooit, maar helaas geraakt LEGO Brawls niet over de hoge standaard die LEGO-games voor zichzelf als doel gezet hebben. De game is leuk voor een korte duur, maar heeft te weinig om het lijf om te blijven boeien.

5,5/10