Review: Last Kids on Earth and the Staff of Doom

Ontwikkelaar: Outright Games Uitgever: Bandai Namco Entertainment Europe

Platformen: PC, PS4, Xbox One, Switch Genre: Actie

Releasedatum: 4 juni 2021 Adviesprijs: €39,99

The Last Kids on Earth is voor sommigen misschien géén onbekend IP. Het is een boekenreeks van Max Braillier en ondanks dat die boeken nog maar zes jaar oud zijn, is het al omgetoverd tot een animatiereeks op streamingsdienst Netflix én is er nu dus een videogame over gemaakt. Een snelle cash grab om de boekenlezende jongeren te verleiden, of een deftige game? We gingen aan de slag en vogelden het voor jullie uit.

Misschien moeten we onmiddellijk met de deur in huis vallen. De game is.... verrassend goed! Jawel. Outright Games maakt vooral games gebaseerd op animatiereeksen en vaak zijn dat écht geen goede games. Maar The Last Kids on Earth komt toch verrassend uit de hoek. Nu ja, het is een isometrische actiegame waarin we door verschillende buurten van het stadje Wakefield lopen, rijden en vechten tegen zombies en andere monsters, en dat is verrassend plezierig geworden. Het verhaal is vrij simpel: de monsters verslaan en de Doemstaf uit de handen van Malondre houden, maar de uitvoering is erg tof.

The Last Kids on Earth zijn vier kinderen met elk hun eigen wapen en kwaliteiten, maar het viel ons op dat we tijdens het spelen toch vooral teruggrijpen naar twee specifieke personages: Dirk en Jack. De twee waarmee we vooral slaan. De andere twee personages gebruiken geweren, maar hoe leuk de game ook is, als het aankomt op spelen met die twee personages gaat dat heel erg stroef. Het lopen en mikken tegelijk is niet zo goed uitgewerkt. Geen probleem, want het maakt niet zoveel uit met wie je speelt, maar voor de afwisseling was het wel leuk geweest dat ook die personages vlot speelden. Maar voor het overige is het echt wel een verrassend goede game geworden. We verkennen de map, hebben het marktplein als uitvalbasis en een boomhut als stronghold die we moeten verdedigen. We kunnen zelfs blauwdrukken verzamelen en gebruiken om zowel ons autobusje waarmee we door de straten rijden als onze boomhut te versterken en aan te passen.

Die boomhut aanpassen heeft ook een reden, want af en toe moeten we Plants vs. Zombie-stijl de boomhut in en knallen op hordes zombies. Dat is soms wel een welgekomen afwisseling en ook gewoon heel leuk. De game heeft dus wel een aantal toffe aspecten en buiten het moeilijke schieten met twee van de vier personages is er niet veel mis. Ook gear voor de personages kan gemaakt worden via blauwdrukken maar als je zoals ons maar met twee personages speelt, ben je daar wel vrij snel klaar mee. Het is echter wel een heel leuk spel. De fun spat er van af en het is een ideale game om op te pakken. Het is allemaal niet te moeilijk, maar vlot, kleurrijk en spreekt zowel jong als wat ouder aan.

De missies, de omgevingen, de boomhut... het spel biedt wel wat afwisseling en wanneer je speelt lijkt de tijd ook snel vooruit te gaan, en dat is altijd een goed signaal. Grafisch is de game wel geen wonder, maar het ontwerp van de omgevingen zit wel snor en het is geheel naar de stijl van de Netflix-serie erg kleurrijk, dus daar valt niet veel op af te dingen. Echt slechte dingen kan je gewoonweg niet zeggen over deze game.

Lopen en knallen met twee van de vier personages gaat niet zo vlot, maar voor de rest is het een verrassend leuke game geworden, een beetje atypisch voor een game die Outright Games ontwikkelt. Meestal gaat de studio voor luie games die moeten verkopen op de naam van het IP, maar The Last Kids on Earth and the Staff of Doom is gewoon een hele toffe game.

7,5/10