Review: Knockout City

Ontwikkelaar: Velan Studios Uitgever: EA

Platformen: PS5, PS4, PC, Switch, Xbox One, Xbox Series X Genre: Actie, Multiplayer

Releasedatum: 21 mei 2021 Adviesprijs: €19,99

De lessen lichamelijke opvoeding op school waren niet bepaald iets waar velen naar uitkeken. Meestal ging het om saaie oefeningen, maar héy, échte les was het niet dus het was beter dan de andere lessen. Wat wél altijd populair was bij schoolgaande kinderen was Koningsbal. Of misschien ken je het als trefbal. Wel, Velan Studios en EA hebben van trefbal een multiplayer actiegame gemaakt.

Huh? Een actiegame over trefbal?, hoor ik je al denken. Jawel hoor. In deze multiplayergame ga je 3vs3 of 4vs4 de strijd aan in potjes trefbal. Het gaat hier niet over een afgelijnd veld, maar heuse maps waarin we rondlopen, springen, zoeken naar verschillende types van ballen en zelfs ons lichaam én ploeggenoten letterlijk in de strijd gooien. Het was afwachten hoe Velan Studios trefbal ging omvormen tot een actiegame, maar zoals je kan lezen hebben ze een vrij uniek concept gevonden om het om te vormen naar een actiegame.

Eigenlijk moet je de ballen in dit spel bekijken als kogels. Ze delen schade aan de tegenstander mee en als je enkele keren geraakt wordt, sterf je en ga je respawnen. Een shooter met ballen dus. Letterlijke ballen. Wat ons meteen van bij het begin opviel, is hoe snel en hectisch de potjes gewelddadige trefbal kunnen worden. Chaotisch ook. Her en der liggen ballen, elk met een eigen eigenschap die je een voordeel geven en soms vliegen ze hectisch in het rond. Maar in die chaos beleef je wel hopen fun. Het was tijdens het spelen héél erg moeilijk om de controller neer te leggen en iets anders te gaan doen, Want spannend en fun was het wel.

Het is ook veel meer dan gewoon wat ballen gooien. Er zijn dus al verschillende ballen met verschillende eigenschappen, maar je ook ook echt als team gaan spelen en andere spelers insluiten en elkaar zelfs gebruiken als bal. Een teammaat kan zich oprollen als een egel en je kan die dan gooien en zo lanceren om uiteindelijk hem een bal zien te knallen tegen iemand. Ook kan je jouw lichaam gebruiken en echt beuken op andere spelers om hen te beletten te gooien en zelfs van de map te knallen, waardoor je team een punt krijgt.

Je hoort het: Knockout City is echt wel meer dan een gewone multiplayer trefbalgame. Er komt wel wat intense actie bij te kijken en de mappen zijn ook gewoon goed ontworpen en niet te groot gemaakt zodat het intens is, je soms dicht op mekaar zit en er een chaos van ballen en ontwijkingsmanoeuvres ontstaat waardoor de fundosis enorm hoog is. Knockout City is niet alleen heel leuk om spelen, maar het ziet er ook goed uit. Het is een multiplatformgame die ook op de Switch verschijnt, maar desondanks ziet het er wel strak uit en is er geen lag of grafische problemen wanneer er veel tegelijk op het scherm gebeurd. Daarnaast is het visueel aspect ook aanwezig op het vlak van aanpassingen. Je kan je personage customizen, andere kleding geven, accessoires en de hele rimram, zoals het de dag van vandaag hoort in zulke games.

Knockout City was een game waar je niet echt wist wat je moest verwachten. Komaan zeg, trefbal als een multiplayer actiegame? De game van Velan Studios en EA verrast echter en is op heel veel vlakken een enorme leuke game die heel wat potjes vergt vooraleer je de controller weg kan leggen. Een heuse verrassing.

8,5/10