Review | Kingdom Hearts - Melody of Memory

Ontwikkelaar: Indieszero, Square Enix Creative Uitgever: Square Enix

Platformen: PS4, Switch, Xbox One Genre: Rhytm, Actie

Releasedatum: 13 november 2020 Adviesprijs: €59,99

In 2002 verscheen de allereerste Kingdom Hearts-game en het werd een instant-klassieker. De game rond de jongen Sora die samen met Mickey en Donald een groots avontuur beleefde doorheen verschillende Disney-werelden begeesterde en zorgde voor enkele knappe sequels. Er kwamen ook afgeleiden, remasters en nu is er zelfs een rhytm-game. Eentje met dezelfde magie als de actie-platformers?

Als we de term rythm-game gebruiken, weet de doorwinterde gamer vast wel al dat het gaat om levels doorlopen op muzikale tracks en op de juiste momenten de juiste knoppen in te drukken om ze perfect 'in sync' te brengen met de muziek. Kingdom Hearts: Melody of Memory gebruikt hiervoor de volledige catalogus aan soundtrack die ze hebben opgebouwd in hun wonderlijke games. Het belangrijkste aspect van zulke game is dus al sowieso een groot pluspunt: de muziek.

De muziek is gewoon héél erg goed en er zitten amper minder goede nummers op. En of je nu speelt in de wereld van Ariël de Zeemeermin of het Agrabah van Aladdin: de muziek is altijd in het thema en heerlijk om naar te luisteren. Dan is het nog de vraag hoe je de gameplay aanpakt. Naar Kingdom Hearts-traditie speel je in teams van 3 personages, dus dat vraagt wel wat coördinatie. Je kan met drie verschillende knoppen aanvallen wanneer je vijanden tegenkomt en ook deze zijn telkens mooi aangepast aan het thema van de wereld, die telkens trouwens 1 of 2 liedjes bevatten en waar elk liedje drie sterrenuitdagingen heeft. Soms moet je ook springen, een vierde knop gebruiken om een speciale aanval te pakken of alle drie de knoppen tegelijk indrukken om samen aan te vallen.

Wanneer het een rustig liedje is, of een rustig stukje van een liedje, is dat allemaal vrij doenbaar. Wanneer het liedje meer up-tempo is, wordt het een heuse uitdaging om telkens op het juiste moment de noten aan te slaan. Er zit dus een bepaalde cadans in de game, met secties die pakken uitdagender zijn dan anderen, om de gamer soms een rustmoment te gunnen. maar een uitdaging is het altijd om de nodige sterren te halen om andere werelden vrij te spelen. Het gaat ook niet alleen om de rechttoe rechtaan levels, er zijn ook boss fights! In de kern zijn ze ongeveer hetzelfde als de reguliere levels, alleen is het perspectief anders.

In de boss fights loop je rondjes rond de 'boss' - al is het allemaal on-rails - en dus komen de noten ook horizontaal. Dat is even wennen, maar wel een welgekomen afwisseling. In deze levels moet je ook soms met de sticks naar boven, onder, links of rechts gaan wat ook weer anders is. De boss heeft ook altijd een speciale aanval en dat geeft ook een andere dynamiek aan die levels. Deze rhytm-game zit dus wel goed in mekaar en is doodgewoon héél erg tof om te spelen.

De manier van spelen, de muziek, de personages - soms krijg je een gastpersonage mee zoals Ariël, Aladdin, Hercules en noem maar op - maar ook de setting draagt daar toe bij. Grafisch is het de typische kleurrijke look van Kingdom Hearts en we doorspelen eigenlijk alle levels en verhalen van Kingdom Hearts. Op alle vlakken een geslaagde rhytm-game die alle Kingdom Hearts-fans zal kunnen overtuigen.

De meeste rhytm-games zijn allemaal wat hetzelfde, maar Kingdom Hearts: Melody of Memory heeft natuurlijk hét voordeel om te kunnen puren uit de rijke soundtrack en werelden die de serie groot hebben gemaakt. Neem daarbij nog eens een originele manier om zulke game te spelen en je hebt een spel waar je heel veel fun mee kan hebben.

8,5/10