• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review | Kena: Bridge of Spirits

Ontwikkelaar: Ember Lab Uitgever: Ember Lab

Platformen: PS4, PS5, PC Genre: Actie, avontuur

Releasedatum: 21 september 2021 Adviesprijs: €39.99

Enkele maanden geleden werden we verrast met PlayStation's State of Play. Daar kregen we de eerste beelden te zien, die op het eerste zicht dicht aanleunde tegen een Pixar animatiefilm. We mochten kennismaken met Kena: Bridge of Spirits, een game ontwikkeld door Ember Lab die geen ervaring heeft in het wereldje van videogames, maar wel bekend zijn geworden met geanimeerde reclamefilmpjes en vooral met hun geanimeerde kortfilm Terrible Fate, gebaseerd op The Legend of Zelda: Majora's Mask. We zijn enorm benieuwd of hun eerste poging een schot in de roos gaat zijn met Kena: Bridge of Spirits.

We worden onmiddellijk in de game gedropt en zitten min of meer wat verward de eerste minuten van Kena: Bridge of Spirits te beleven. Er is (buiten de tekst in het begin van de game) niet echt een introductie van het verhaal te bespeuren. We spelen dus met Kena, zij is een spirituele gids die aangekomen is bij een geheimzinnig dorp. Het dorp is omringd door geesten die de overstap naar de spirit world niet kunnen maken.. Kena heeft dus wat werk te verrichten.

Bij het ontdekken van het dorp stoten we al snel tegen twee geesten aan, Beni en Saiya. Zij zijn op zoek naar hun broer, Taro. Nu begint het avontuur echt. Door de twee geesten te volgen komen we voor de eerste keer in aanraking met de Rot, ondanks de verschrikkelijke naam zijn dit super schattige beestjes. Ze staan je bij in de strijd om het dorp te redden en hoe meer Rots je vind hoe meer mogelijkheden je krijgt. Het hoofddoel van de Rots is om de corruptie die zich in het dorp heeft genesteld te verwijderen. Je kan de Rots ook een rotsblok laten verplaatsten, zodat je een nieuwe doorgang creëert.

De gameplay van Kena: Bridge of Spirits is niks nieuw onder de zon, maar dat wil niet zeggen dat dit slecht is. Je combat bestaat uit melee aanvallen en je kan ook na een tijd met pijl en boog aan de slag. Je krijgt wederom na een bepaalde tijd een nieuwe aanvalsmogelijkheid, maar die laten we jezelf ontdekken. Je Rots staan je ook bij met je aanvallen, maar als het gevecht pittig start, maken ze zich uit de voeten, want ze zijn te bang om mee te strijden. Als je dan enkele succesvolle aanvallen kan uitvoeren krijgen de Rots de moed om mee te strijden. Er zijn ook upgrades beschikbaar die je kan kopen met de eenheid die je verkrijgt door vijanden te verslaan. Deze upgrades zijn wel basic zoals een pijl extra om af te schieten of de klassieker: lopen naar een vijand en terwijl een normale of stevige aanval uitvoeren.

We kunnen jullie ook al meegeven dat het zwemmen met Kena ongelooflijk traag verloopt. Je hebt helaas niet de mogelijkheid om een snelle schoolslag uit je controller te toveren, maar langs een andere kant moet je dit gelukkig niet al teveel doen. In het begin van de game stoorden we ons ook aan de manier waarop Kena beweegt. Ze huppelt in plaats van normaal te stappen, maar na een tijdje was dit gevoel wel verdwenen. Wat ook een hekelpunt op momenten is, is het camerawerk. Je kan vijanden locken, maar soms gebeurde het alsof het net was dat onze camera ergens achter vast bleef hangen en als je dan wordt aangevallen kan dit nare gevolgen hebben. Hier en daar een framerate drop was helaas ook aan de orde.

Als je bovenstaande commentaar leest, zal je waarschijnlijk in twijfel slaan om deze game te kopen, maar wees gerust dit zijn de kleine en enige echte dingen die me stoorde aan deze voor de rest prachtige game. Wat je ook niet van deze game zou verwachten is dat het beschikt over een maffe moeilijkheidsgraad. Als je puur naar het uiterlijk van de game kijkt denk je vast: "dit wordt een makkelijke game". Helaas is hier niks van aan. De gewone vijanden zijn nog redelijk te verslaan, maar de bazen dat wordt op momenten een echte strijd. Ikzelf heb al heel wat moeilijke games kunnen uitspelen zoals; Returnal en Cuphead en ben ook gekend met de Souls games en ik kan zonder problemen zeggen dat ik met Kena: Bridge of Spirits toch ook een paar keren opnieuw heb moeten proberen om bepaalde bazen neer te krijgen. Als je een gevecht aangaat met een baas ben je ook beperkt met je levensbalk. Meestal zijn er maximum twee levensbloemen die je met je Rots kan aanduiden, zodat je leven bij krijgt, maar éénmaal deze bloemen gebruikt, is het gedaan met het plezier.

Kena: Bridge of Sprits is een wonderbaarlijke game op gebied van graphics. Je ziet overduidelijk dat Ember Lab gewend is om animaties tot leven te wekken. De sfeer is uitmuntend, zeker met het Oosterse tintje in. Het is me ook gelukt om de game uit te spelen en dit heeft tussen de tien en vijftien uur geduurd. Perfect eigenlijk voor dit soort game. Wie zich wil wagen aan een moeilijkere modus, zal ongetwijfeld iets langer van de game kunnen genieten, alhoewel genieten dan het verkeerde woord kan zijn met die leuke bazen. In elk geval is dit debuut van Ember Lab enorm geslaagd en raden we Kena: Bridge of Spirits aan iedereen aan.

Wat een titel weer voor PlayStation en PC. Onze eerste indruk die we hadden bij het bekijken van de eerste beelden van Kena: Bridge of Spirits was enorm hoopgevend en terecht. Visueel is dit weer een pareltje en als je dit combineert met de sfeer is dit een match made in heaven. De gameplay is wel wat basic, maar dat vonden we op zich geen probleem. Het verhaal is mooi, maar ook op momenten iets te simplistisch. Het camerawerk liep soms niet zoals het zou horen en hier en daar een framerate drop kwamen niet echt in het gedrang voor het eindresultaat. De bazen die één voor één zeer pittig zijn, was ook voor ons persoonlijk een troefkaart, omdat je dit ook nooit zou verwachten voor dit soort game. Wat ook geweldig is aan deze game, is het prijskaartje van €39,99. Dus twijfel niet langer en koop gewoon deze Kena: Bridge of Spirits.

9 / 10