Review: Jumanji - Wild Adventures

Ontwikkelaar: Cradle Games

Uitgever: Outright Games

Platformen: PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, PC

Genre: Platformer

Releasedatum: 3 november 023

Adviesprijs: € 39,99

Welcome to Jumanji! Het is de kreet die Stede Bonnett, euh... Nigel slaakte toen hij het vreemde quattro zag dat aan het avontuur begon in de eerste Jumanji-film met The Rock in de hoofdrol. Een tweede film en een videogame later is de franchise nog niet klaar, want er is nog een game.

Outright Games bemoeit zich met de distributie en dan wéét je al dat het verhaal erg op jonge gamertjes gericht is. Het is dan ook weer erg simpel. De juweel van Jumanji moet gevonden worden, en ze worden weer in de videogame gezogen. Allemaal erg simpel, maar goed genoeg voor het doelpubliek een reden te geven om zich door de levels te ploegen. Die levels worden gepresenteerd in een wereldmap waarin je rondrijdt in de bekende jeep uit de films.

Je kan dus kiezen in welke volgorde je de levels speelt. Veel impact heeft dat niet op het verhaal. Het einddoel is gewoon het juweel van Jumanji vinden, en hoe of wanneer je welke level doet maakt niets uit. Een goeie zet? Misschien niet. Als je een volgorde 'dwingt', kan je wat meer spanning in een verhaal stoppen en bepaalde handelingen gevolgen laten dragen. Nu speel je gewoon een level en ga je weer voort. Erg moeilijk is het ook allemaal niet. Elk personage heeft wel zijn eigen kwaliteiten en dingetjes, maar eigenlijk is het allemaal niet verschillend genoeg en te simpel.

Nu, leuk kan het wel zijn, in korte doseringen. De levels zijn wel gevarieerd ontworpen en zitten best leuk in elkaar. Van groene jungles over woestenijen tot ijsvlaktes: het zit allemaal in de game en dat maant wel aan tot verder spelen. Alleen hadden er in de gameplay wel wat meer elementen mogen zitten om het nog wat gevarieerder te maken. Dan hebben we het over de combat en abilities.

Maar we spreken over een spel dat zich richt op 6 tot 12-jarigen, en dan valt het allemaal best mee. Die doelgroep heeft geen ingewikkelde spelmechanieken nodig, maar sommige kinderen zijn al sneller mee dan anderen. Mijn tienjarige zoon heeft bijvoorbeeld niet veel aan deze game. Toch is het één van de betere dingen die Outright Games uitgeeft en al helemaal als we het hebben over het visuele aspect. Dat is iets waar deze Jumanji-game een beetje in verbaasd. Veel beter dan de gemiddelde kindergame. Kleurrijk, strak, gevarieerd én technisch in orde.

Als je nog een Sinterklaascadeautje zoekt, is Jumanji: Wild Adventures geen slechte keuze. De game heeft kwaliteiten. Het mist in de gameplay en verhaal diepgang, maar voor de doelgroep zit het nog goed. Geen slechte toevoeging aan het Jumanjiverse.

6,5/10