Review | JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle R

Ontwikkelaar: CyberConnect 2

Uitgever: Bandai Namco Entertainment

Platformen: PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X

Genre: Fight

Releasedatum: 2 september 2022

Adviesprijs: € 59,99

JoJo's Bizarre Adventure is, voor wie het niet weet, een mangareeks die in 1987 begon in het Shonen Jump-magazine. In het moderne videogametijdperk worden manga's en anime's heel snel geadapteerd, maar bij JoJo was dat toen het geval al, met een game in 1993 op de Famicom. Bijna twintig jaar later is dit nog altijd het geval.

Anno 2022 krijgen we JoJo's Bizarre Adventure: All-Star Battle R op ons bord. Fans van JoJo's Bizarre Adventure zullen de gametitel best herkennen. De game verscheen al eens, in 2013 voor onder meer PS3. Deze game is eigenlijk een remaster, wat nergens gezegd wordt en vrij vreemd is. Want een remaster beoordelen is anders als een compleet nieuwe game. Dat gezegd zijnde, is deze game een soort van compendium van de franchise, want het vechtspel heeft met meer dan 50 personages een enorme schare aan vechters. De vraag is dan natuurlijk of er variatie in de vechtstijlen is, of dat het allemaal aanvoelt als een eenheidsworst.

Dat laatste is gelukkig niet het geval. Elk personage, of het nu een hoofd- of nevenpersonage is, heeft gelukkig unieke dingen waardoor vechten met dat personage toch weer wat anders aanvoelt. De game is uiteraard hier en daar wat aangepast en daar hoort een wat vlottere vechtstijl bij. De animaties en het vechten is wat soepeler als voorheen en er zijn ook enkele nieuwe dingen in deze remaster geïntroduceerd. Die elementen, zoals assists en een support attack tag-systeem, moeten het tempo van de gevechten wat in de lucht doen schieten. En dat lukt. JoJo's Bizarre Adventure staat natuurlijk bekend om de over-the-top actie en dat wordt alleen maar meer gecultiveerd door de gameplay-aanpassingen in deze remaster.

Die nieuwe vechtelementen kan je in een resem modi meenemen, maar je kan vooral vanuit elke arc verhalen naspelen. Het verhalende element van JoJo's Bizarre Adventure was altijd interessant en dat is in deze game niet anders. Het is allemaal mooi weergegeven, met panels die tussen de gevechten door het verhaal uit de doeken doen. Nu, dit is niets nieuw in anime vechtspellen, maar het is goed uitgevoerd, en dat telt ook voor iets. Voor de fans van JoJo's Bizarre Adventure is dit dus gewoon een hele goede vechtgame met heel wat mogelijkheden en toch wel wat diepgang in de gameplay.

Niet dat het spel iets nieuw of spectaculairders doet dan toppers in het genre, maar het is een hele degelijke fighter met prima visuals. Die zijn voor deze remaster uiteraard wat opgevijzeld, en ze doen de job. De spectaculaire gevechten zien er best goed uit. Het is niet het niveau van een echte topper in het genre, maar dat is niet wat we verwachten van een remaster. De vraag is vooral of het voor JoJo-fans de moeite is om deze gëupdate versie in huis te halen. Als conclusie kunnen we zeggen: ja. Het blijft een enorm fijne game en er zitten genoeg nieuwe elementen in de combat om het fris te houden. De enige valse nooit bij deze game is het online gebeuren. Daar is iets misgelopen, want het loopt niet vlot en omdat het helemaal niet vlot loopt, is het niet interessant om je daarin vast te bijten. Dat maakt van deze game vooral een singleplayer-gebeuren.

Een remaster van een vechtspel is iets wat we niet zoveel zien gebeuren, maar CyberConnect 2 toont hoe het moet. Ze maakten van het 2013 vechtspel een game die soepel loopt, waar het tempo nog beter en hoger van ligt en het visueel wat beter lijkt. Jammer van het online gebeuren, maar voor het overige is dit een prima vechtspel.

7,5/10