• Foto van schrijverkevinvercauteren2

Review: It Takes Two

Ontwikkelaar: Hazelight Studios Uitgever: Electronic Arts

Platformen: PS5, Xbox Series X en S, PS4, Xbox One, PC Genre: Platformer

Releasedatum: 26 maart 2021 Adviesprijs: €39,99

Co-op games zijn alom tegenwoordig, maar soms zijn er games in dit genre die zich afscheiden van andere. Iedereen kent The Division en Ghost Recon, maar als we terug gaan naar het jaar 2013 maakten we kennis met het zeer goede Brothers: A Tale of Two Sons en wat later kregen we ook nog A Way Out voorgeschoteld. Deze twee games hebben iets gemeen met It Takes Two, namelijk Josef Fares. Deze persoon is trotse eigenaar van Hazelight Studios en zij brachten A Way Out en nu It Takes Two uit. Met hun laatste project zet de studio alles op alles om ervoor te zorgen dat ze een topper van formaat kunnen leveren. Ik plofte samen met mijn dochter van 12 in de sofa en kwamen tot de volgende conclusie.

Het verhaal draait omtrent een gezin dat niet zo een fijne tijd beleeft. Vader Cody en moeder May hebben besloten om een punt achter hun huwelijk te zetten en staan voor de moeilijke opdracht dit tegen hun dochter Rose te vertellen. Rose neemt het nieuws zoals verwacht niet goed op en zondert zich af. In volle verdriet zoekt ze steun bij haar twee poppen die haar ouders moeten voorstellen en doet ze een ultieme poging om haar ouders toch bij elkaar te houden. Op magische wijze worden de ouders in de poppen getransformeerd en gaat het avontuur van start;

De ouders weten niet goed wat hun overkomt, maar daar komt snel verandering in door de hulp van dokter Hakim, het boek van de liefde. Hij wijst op hun fouten als koppel en geeft ze de kans om uit deze fouten te leren zodat ze misschien terug naar elkaar kunnen groeien. Natuurlijk vinden ze dit allemaal onzin en zoeken ze zelf naar een oplossing. Ze komen echter al snel tot de conclusie dat ze elkaar nodig zullen hebben om uit deze hachelijke situatie te ontsnappen.

It Takes Two kan je niet solo spelen, dus zal je het online of lokaal met iemand anders moeten spelen, we raden natuurlijk aan om deze game met iemand uit je dichte omgeving te spelen, zodat je nog meer feeling hebt met de game. Met een onbekende is natuurlijk ook een optie, maar we denken dat je dan veel van de magie van de game gaat verliezen. Dat is natuurlijk onze eigen bescheiden mening hierover. Zeer belangrijk is het feit dat je maar één exemplaar nodig hebt om samen te kunnen spelen met iemand buiten je gezin, want dan speel je natuurlijk gewoon lokaal. Gewoon de gratis friendspass downloaden uit de store en je kan samen op avontuur vertrekken.

It Takes Two is onderverdeeld in zeven chapters, waarin je in elk deel beschikt over unieke eigenschappen. Het ene moment schiet je honing op obstakels en moet de andere speler deze kapot schieten of kan de ene speler nagels in voorwerpen smijten en de andere speler beschikt dan over een hamer waarmee hij langs de nagels verder kan geraken in het level. Het co-op gedeelte is echt zeer mooi uitgewerkt. Door deze eigenschappen kan je eventueel de game opnieuw spelen, maar dan van personage verwisselen zodat je toch andere gameplay mogelijkheden voorgeschoteld krijgt.

Het leveldesign van de game is prachtig en sfeervol. Zo zitten ze op het ene moment in een sneeuwbol die hun doet herinneren aan hun bijzondere skivakantie en in een andere levels speel je op plaatsen die de passies van Cody en May moeten voorstellen. Het unieke aan de levels zorgt er ook telkens voor dat May en Cody telkens eraan worden herinnert dat ze toch wel een zeer fijne tijd samen hebben beleeft. Echt genieten.

De gameplay van It Takes Two is enorm geslaagd. Het bevat in feite bijna alle game genres die er bestaan. Ook het camera werk is van hoog niveau. Je speelt in 3D, 2D en top down view. Er worden ook enorm veel knipogen gemaakt naar andere games zoals: Mario Kart, Diablo en Street Fighter. De vele mini games die verspreid liggen in de levels zijn ook stuk voor stuk amusant. Schaatswedstrijden, touw trekken en wack a mole zijn enkele voorbeelden. Ik maakte met mijn dochter er steeds een best of 3 van, met alle gevolgen van dien.

Er zijn natuurlijk ook heel wat puzzels en baasgevechten in It Takes Two. Ook hier slaagt Hazelight Studios volledig in hun opzet. De puzzels zijn niet super moeilijk, maar vragen soms wel enig denkwerk. De baasgevechten zijn op momenten nagelbijtend, zeker diegene waar de vloer van onder je voeten wordt weggehaald en het speelveld steeds kleiner wordt. De game bevatte voor ons geen enkel moment van frustratie en hebben elk moment enorm genoten van It Takes Two.

Wat ook zeer mooi is aan deze game is dat er heel wat herkenbare gebeurtenissen in de game zitten. Er waren heel wat momenten dat ik tegen mijn dochter zei van; 'hey dat heb jij ook nog gehad of dat heb ik met mama ook nog gedaan'. Visueel is It Takes Two ook een pracht van een game en de sfeer is geniaal. Je kan de game tussen de 10 a 15 uur uitspelen en dat is voldoende. Voor deze prijs is de game zeker het kopen waard. Als je op zoek bent naar een goede platform game die je met je partner, kind of vrienden kan spelen dan moet je niet twijfelen en koop je gewoon It Takes Two.

Wat een game is It Takes Two geworden. Deze game bevat al het goede wat een co-op platform game moet hebben. Bijzondere levels, unieke eigenschappen, prachtig uitzicht en het belangrijkste de co-op is geniaal uitgewerkt. We hebben ons uiterste best gedaan, maar hebben in feite geen enkel minpunt aan deze game gevonden. We hebben ook geen zin om te muggenziften na het voltooien van deze prachtige game. Wat ook zeer mooi is is dat je maar één exemplaar nodig hebt van de game om samen te spelen met andere. Het verhaal is zeer mooi weergegeven uit het perspectief van de dochter. Zowel ik als mijn dochter zijn enorme fan van It Takes Two.

9/10